Muffinman Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Min far sitter i Spania med havarert harddisk og et hovedkort som ikke er helt stabilt. Han har lite med hjelp der nede, så planen er å kjøpe deler her i Norge, montere sammen og installere OS og sende det nedover så han kan montere det inn i kabinettet på egen hånd. Trenger derfor tips til rimelige men stabile komponenter. Ytelse er nesten uinteressant, men han skal ha tokjerne cpu S775 og 1 GB ram. Det blir en ren kontormaskin til lette oppgaver. Hovedkortet må ha mulighet for speiling (raid 1) og OS skal ligge på dette arrayet. Det er også en fordel om det er integrert grafikk siden skjermkortet hans befinner seg i Spania og han neppe klarer å installere skjermkortdriver selv. Jeg har et par gamle skjermkort liggende her, men de har agp og passer ikke moderne hovedkort. Så hva anbefaler folket? Endret 12. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Det er egentlig hovedkortet jeg trenger mest hjelp til å finne her. Det ser ut som det er feller å gå i siden jeg leser om at f.eks. Asus P5K kun har raid-muligheter mellom ekstern sata og intern, slik at det ikke går an å få til med to interne disker. En anbefaling, med eller uten integrert grafikk ville vært til mye hjelp. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 P5E er jo et kjempevalg sammen med en Pentium D prosessor! Integrert grafikk. Her kan du kjøre inntil 6 Disker i Raid 5, Raid 0 , Raid 1. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34262...led#ProductTabs Jeg er ikke sikker på hva du mener med at P5K kun har muliheter for raid mellom ekstern og intern SATA, skulle like å se hvor du fikk det fra. Håper det hjelper ! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg er ikke sikker på hva du mener med at P5K kun har muliheter for raid mellom ekstern og intern SATA, skulle like å se hvor du fikk det fra. http://www.tomshardware.co.uk/forum/240225...p-needed-please The RAID capability on this motherboard only exists between the external eSATA connector on the back of the motherboard and the internal SATA_E2 connector, both of which are connected to the JMicron chip. (Refer to section 5.4.2 of the motherboard manual for confirmation). Så du mener at dette ikke stemmer? I så fall er P5K en het kandidat siden jeg har et selv og er veldig fornøyd med det. Ellers så jo kortet du foreslår greit ut med unntak av prisen. Skal man først opp i den summen kan det jo være lønnsomt å gå for et HK uten integrert grafikk og heller putte på det rimeligste skjermkortet på markedet, f.eks. et ATI 2400. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Kommer på at du ba etter billig også. Denne har integrert grafikk, Støtte for Raid 0 og Raid 1 i på SATA og koster 385 Kroner! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34264...led#ProductTabs Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Så kurant ut det. Hvordan er det chipsettet? Har veldig god erfaring med Intel-chipset, kan nVidia måle seg med det? Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg har ikke personlig brukt det chipsettet. Noe med Intel chipsett vil nok være et godt valg for stabilitet. Men jeg vil ikke av den grunn påstå at dette Asus kortet vil være merkbart tregere eller mer ustabilt. Det er ofte uansett ikke chipsettet som avgjør stabiliteten men heller kvaliteten på kondensatorne, strømforsyning og minne som vil være viktigere å fokusere. Jo billigere kortet er jo mer sannsynlig er det at det er brukt litt billigere kondensatorer. Mvh Bjørn Ryan Carlsen Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Gikk for P5N-MX, en dualcore Celeron 1.6ghz og 2 GB ram. Det ser faktisk helt greit ut, med unntak av at en av de to diskene jeg bestilte slettes ikke var i esken når den ankom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå