Gå til innhold

BK: Fjell og meanderelv i Jotunheimen

si

Anbefalte innlegg

Liker linjene i dette bildet. Dette er tatt fra Spiterstulen i Jotunheimen. Det er tatt med Nikon D40, som jeg driver og prøver å lære meg for tida, har ikke hatt dSRL før.

post-135133-1218559684_thumb.jpg

Å ta spennende landskapsbilder er for øvrig noe av det vanskeligste jeg vet, så tar imot alle slags tips med stor takk.

Hvis jeg skal si noe selv, så synes jeg det er litt trangt i sidene, skulle gjerne hatt med hele den grusbanken midt i elva. Stod imidlertid oppå ei bru, så jeg kom ikke lengre bakover.

-si

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker bildet, men det et par ting jeg biter meg merke i. Jeg liker ikke den "trekanten" av grus, eller vannet som renner forbi i forgrunnen. Etter min mening hadde det blitt et bedre bilde hvis dette ikke var med. Liker derimot hvordan de to grønne, gresskledde "rammer inn" denne ene blå og kalde.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Jeg liker bildet, men det et par ting jeg biter meg merke i. Jeg liker ikke den "trekanten" av grus, eller vannet som renner forbi i forgrunnen.

Pff. I mine øyne er det trekanten som gjør bildet. Eller trekantene, det er nemlig tre stykk, og det er tøft. Dette bildet liker jeg.

Det eneste er vel at spissen på den nærmeste trekanten burde vært midstilt for mer symmetri.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal si noe selv, så synes jeg det er litt trangt i sidene, skulle gjerne hatt med hele den grusbanken midt i elva. Stod imidlertid oppå ei bru, så jeg kom ikke lengre bakover.

Prøvde du å ta bildet i landskapsformat også? Da mistet du kanskje for mye i toppen?

Jeg synes selve bildet var stilig - du har flere tydelige trekanter samtidig som det er en symmentri her. Bra jobba :thumbup:

Tom

Lenke til kommentar

takk for tilbakemeldinger! Her er to nye cropper, et uten sandbanken og et med mindre himmel. Personlig likte jeg at formen på sandbanken går igjen i fjellet bak, men det blir kanskje mye grått. Synes det er vanskelig å ta naturbilder som ikke blir bare enda et bilde av et fjell, liksom...

post-135133-1218560827_thumb.jpgpost-135133-1218561190_thumb.jpg

Vil gjerne høre deres meninger på dette :)

-si

Edit: Lasta opp feil bilde. Riktig nå.

Edit2: Herregud som jeg roter! NÅ skal det være riktig :p

Endret av si
Lenke til kommentar
Pff. I mine øyne er det trekanten som gjør bildet. Eller trekantene, det er nemlig tre stykk, og det er tøft. Dette bildet liker jeg.

Det eneste er vel at spissen på den nærmeste trekanten burde vært midstilt for mer symmetri.

Personlig mener jeg at naturfoto ikke skal inneholde for mye strømlinjeformet symmetri. Derfor jeg ikke liker den store trekanten.

EDIT: Omformulerte. Jeg likte det første av de nye, men føler at jeg ikke har Pusur1993 og tomsi42 med meg.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Hadde croppet enda mer himmel, om du vil prøve ut det jeg tenker da :) Kanskje så lite himmel som det er på "bare-fjell"bildet ;)

PS: Såklart må du ha med elva, ellers er jo det bare ett vanlig bilde av et helt normalt fjell, som vi i norge kan se rett utenfor vinduet vårt.. Er det noe gøy da?

Edit: der fikk du lagt ut rett ja!

Følte fokuset kom litt for mye på elva og "trekanten nå :blush: Hva med en mellomting?

Endret av slux
Lenke til kommentar
Prøvde du å ta bildet i landskapsformat også? Da mistet du kanskje for mye i toppen?

Hva er landskapsformat? Liggende?

Enig i det. Et skritt eller to til siden hadde nok fikset det.

Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Lenke til kommentar

Bildet er jo ganske symmetrisk uten den sandbanken også, så dersom ikke-symmetri er et mål så er jo dette et ganske dårlig utgangspunkt.

Hvis noen har lyst til å croppe litt, så er det selvsagt bare å slå seg løs.

Tom: Dette er det samme fjellet i liggende format, men uten den trekantede sandbanken. Det blir jo et ganske annet bilde.

post-135133-1218565220_thumb.jpg

Endret av datating
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Særlig når det er naturskapt symetri som her, så slenger også jeg meg med i "fanskaren" og sier at orginalen du posta ble et flott bilde.

Ikke så alt for spennende, men som du selv sier, så er det vanskelig med spennend landskapsbilder, men synes du har løst oppgaven fint.

Lenke til kommentar
Bildet er jo ganske symmetrisk uten den sandbanken også, så dersom ikke-symmetri er et mål så er jo dette et ganske dårlig utgangspunkt.

Som du sikkert ser så skreiv jeg at strømlinjeformet symmetri etter min mening ikke tar seg godt ut i naturfoto, noe resten av bildet ikke er preget av. Likte forresten det siste bildet.

Lenke til kommentar
Tom: Dette er det samme fjellet i liggende format, men uten den trekantede sandbanken. Det blir jo et ganske annet bilde.

post-135133-1218565220_thumb.jpg

Helt enig. Også et OK bilde, men sandbanken gir bildet en del ekstra. Ser ut som om du får vurdere en vidvinkel zoom en gang i fremtiden ...

Tom

Lenke til kommentar

Takk for mange gode kommentarer, kjekt å høre meningene deres!

Etter å ha gått noen runder liker jeg nok originalen best, får heller vurdere om jeg skal kutte bort litt himmel.

Tom og Randi - jeg er jo blitt vant til litt mer vidvinkel på kompaktkameraet, så det savner jeg stadig. Må nok skaffe meg det etter hvert, men må lære meg å bruke kameraet først...

si

Lenke til kommentar

Jeg synes de to siste fungerer best. Versjonen der du har tatt litt av toppen (i forhold til det første) gjør at Heillstuguryggen kommer bedre frem. Siden det er landskap du har tatt bilde av, fungerer det også bra med landskapsformat. Det eneste er at dette ble litt blast i forhold til den første varianten.

Morsomt med den trekantete grusryggen i front, for meg fungerer dette. Men var det virkelig så lav vannføring i Visa, den bruker da å fråde.

Du sier det er vanskelig å ta naturbilder som ikke bare er enda et bilde av et fjell. Vel, et fjell er nå et fjell, og de kan da absolutt være fine i seg selv. Jotunheimen har uuttømmelig motiver når det gjelder fjell, men et tips er å bevege seg rundt i terrenget for å få andre vinkler som ikke er ihjelskutt fra før.

Gratulerer med DSLR i hvertfall. Men ikke glem å ta med kompakten på tur også, da kan du kanskje få noen bilder du ikke ellers ikke ville fått (i hvert fall før du skaffer deg vidvinkel).

Lenke til kommentar

Så fint å høre fra en lokalkjent, da :) Elva var en del større på nedsia av brua, her oppe er den jo delt i to. Jeg bada i den, og kan bekrefte at den fråda litt. Men det har jo ikke vært så mye regn i sommer som i fjor sommer - selv om det sikkert er snøsmeltinga som har mest innvirkning på vannføringa der.

Og neida, jeg satt ikke på spiterstulen og drakk pils hele uka, jeg rusla rundt i fjellheimen med kompisene og en lavvo. Favorittstedet var nok der vi campa under veobreen, vi tok vinterveien fra glittertind og ned til spiterstulen. Fantastisk fin ferie, har en god del fine bilder fra turen. Det er kjæresten min sitt kamera, så en del av bildene vet jeg ikke hvem av oss som har tatt, derfor ville jeg ikke legge dem ut som mine.

Det siste bildet er helt ubehandla, derfor er det litt blassere. Det andre har fått litt curves i ps, og en liten oppskarping.

--

Forresten, jeg er enig i at fjell er fantastisk fine i seg selv, det jeg mener er at det er vanskelig å overføre akkurat den stemningen til et bilde. Det har selvsagt mye å gjøre med at en del av det mektige inntrykket kommer av det å være i naturen, ikke bare synsinntrykket - og det er selvvsagt umulig å overføre det til en skjerm eller et papir. Men jeg synes også at dybdefølelsen ofte forsvinner, slik at avstander og størrelsesforhold ikke kommer fram. Det finnes det kanskje noen triks for å bøte på.

Hvis noen kjenner de triksene, er jeg lutter øre...

-si

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...