Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, bluescreen

Anbefalte innlegg

kjøpte ny maskin som jeg bygget, gikk fint i noen dager men plutselig dukket bluescreen opp.

problemet er jo at dataen restarter seg og jeg får ikke med meg en drit av hva som står der!

noen ideer hva jeg kan gjøre?

bluescreenen kommer sånn sjelden opp, er sinnsykt plagsomt! men etter bluescreenen så funker pc fett. kjører tunge programmer utenat pcen sliter.

tror du det kan være window(n)s ?

Endret av norifra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har trolig ingen sammenheng med Windows, men sw fra en tredjeparts leverandør. Microsoft påstår at ca 95% av bsod`s skyldes tredjepart...

Uansett, trengs det ytterligere info for å hjelpe deg. Mest mulig info om pcen (specs)OS. Kjører du 32 eller 64-bits Windows? Prøv å rekreere feilen for å finne ut når den oppstår. (Eks. "når jeg skifter skjermoppløsning", "når jeg klikker på.....",)

Hvilke drivere har du nylig installert?

BSOD kan ha diverse forklaringer, men det mest vanlige er driver-problem. I og med at det er snakk om en ny pc, tipper jeg at du også har installert noen drivere i det siste. Jeg ville prøvd å lastet ned de driverene på nytt og dobbeltsjekke at du installerer riktig driver. Oppdaterer du den aktuelle driveren til den riktige driveren burde problemet forsvinne.

Lenke til kommentar

AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 5000+ (512KB L2 Cache, Socket AM2) @ 2599MHz (200MHz FSB)

2GB ram

NVIDIA GeForce 8500 GT (Processor: GeForce 8500 GT), 512MB

Microsoft Windows XP Professional (SP3), version 5.1.2600 32bit

ASUSTeK Computer INC. M2A-VM HDMI, version 1.XX

skjer bare noen få ganger i uken, skjedde idag og da trykket jeg bare på krysset i opera så startet pcen igjen og når den startet opp kom bluescreenen igjen. og så funket det!

har tatt av sånn at windows ikke restarter når meldingen kommer opp sånn at jeg har en mulighet å se feilmelding

Endret av norifra
Lenke til kommentar

Jepp! fikk det igjen!

er Nv4_disp.dll som er problemet.. søkt litt rundt og er viss mangen som har det problemet uten hell! prøvde driver cleaner nå, få se om det hjelper!

visst ikke så driter jeg på xp cden og går over til linux!

Lenke til kommentar

Drivere inneholder blant annet dll filer og jeg googlet fila du nevnte og kom frem til filen er levert av nvidia og dermed skjermkortet ditt. Men det hjelper nok ikke bare å installere over slik jeg nevnte istad nei....litt forhastet idè. Jeg ville først prøvd en avinstallering av driver og deretter sjekket om dll-filen ble fjernet. Søk etter den i c:\Windows\system32\ . Ligger den her ville jeg prøvd å slette den eller flytte den til en annen mappe. Last ned ny driver og trippelsjekk at den er for XP 32-bit jfr ditt OS. Installer driver og pek på målmappen istedenfor å la Windows søke automatisk.

Problemet dukket trolig enten opp fordi det ble installert feil driver eller at filene var korrupte.

Mulig en drivercleaner gjør en ok jobb, men misliker selv å installere for mye miniprogrammer pga alt det etterlater seg... Du er uansett nærme en løsning nå, så håper det fikser seg! :thumbup:

Endret av CortexN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...