Jon_ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg har prøvd å sette opp remote desktop på kontorpcen min, så jeg kan gå inn med laptopen og gjøre småting. Men det ser ikke ut til at oppkoblingen fungerer. Jeg prøvde dette, uten hell: http://www.microsoft.com/windowsXp/using/m...emoteintro.mspx Jeg får til å dele filkataloger mellom maskinene på vanlig windows-vis, men her står jeg fast. Noen som vet noe jeg kan prøve? Endret 16. august 2008 av jonarvid Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Åpne port TCP 3389 i Windows brannmur eller annen brannmur. Skal du kobler deg gjennom Internet og ikke bare LAN så må porten åpnes i ruter også. Velg Start\Høyreklikk My compputer\Properties\Remote og kryss av allow users to remote connect..... Sett opp statisk IP på maskinen og pass på at port 3389 er åpnet mot den statiske IPn. Når du kobler deg opp mot en maskin kan du velge under egenskaper om hardisk osv skal være tilgjengelig. Endret 12. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Åpne port TCP 3389 i Windows brannmur eller annen brannmur.Skal du kobler deg gjennom Internet og ikke bare LAN så må porten åpnes i ruter også. Velg Start\Høyreklikk My compputer\Properties\Remote og kryss av allow users to remote connect..... Sett opp statisk IP på maskinen og pass på at port 3389 er åpnet mot den statiske IPn. Når du kobler deg opp mot en maskin kan du velge under egenskaper om hardisk osv skal være tilgjengelig. Er statisk IP viktig altså? Det vil jo uansett ikke fungere utenfra, siden ipen jeg får fra canal digital er dynamisk. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Jeg tenkte statisk på lokal nettet ditt for å gjøre det enklere å huske IP når du skal logge på men DHCP serveren pleier som regel å gi deg samme IP adresse. Skal du bruke Remote fra utsiden er du avhengig av en statisk IP på lokalnettet som du forwarder port 3389 mot. Fra utsiden bør du ha en statisk IP men det går ann å bruke dynamisk DNS.En tjeneste som no-ip.com gir binder adresse som feks floppy.no-ip.org til din dynamisk skiftende IP.Den tjensten er gratis. Endret 13. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Takk for tips. Jeg har ikke hatt tid til å prøve ut så mye mer ennå. Men jeg skal prøve å bruke ip-adressen isteden for maskinnavnet når jeg kobler meg på. Det har jeg ikke prøvd ennå. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Du har satt opp passord og brukernavn på maskinen du skal logge deg på? Logger du inn på en Administrator konto skal alt fungere etter forklaring. Logger du deg inn på en konto som ikke er Administrator må du tildele en rettighet på brukerkontoen som tillater Remote Desktop. Joda det fungerer jo også med maskinavnet så statisk IP på lokalnettet er ikke så nøye. Endret 14. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Hmm, ja jeg kom ikke noe lenger nå. Det er adminbruker der og allting, og det er tydelig at jeg finner maskinen, men at noe hindrer meg i å logge på. Som sagt virker vanlig fildeling gjennom deling av kataloger i explorer. Må jeg åpne opp porter på trådløsrouteren for intern LAN trafikk også? Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Fant endelig ut hva problemet var. Jeg hadde ikke satt opp noe passord på adminbrukeren på pcen jeg skulle logge inn på. Det er tydeligvis ikke lov på Remote Desktop. Etter at jeg satte på et passord fungerte det med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå