Gå til innhold

Publisere webside-hjelp, Itpays+wordpress?


Anbefalte innlegg

Hei! Her kommer nok noen fryktelig dumme spørsmål om web-publisering som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med!

 

Jeg har overtatt en webside som er hostet av itpays.no. Han som drev siden før er ikke tilgjengelig, jeg har bare fått passord til ftp og mysql database på itpays.no. Jeg er helt grønn på dette, men jeg skal altså fjerne alt det eksiterende, legge ut en enkel "siden er under arbeid" side med kontaktinfo, også etterhvert legge ut en nye webside som jeg skal lage i wordpress.

 

Hvordan skal jeg gjøre dette enkelst mulig? Skal jeg ta utgangspunkt i ftp eller mySQL? Da i første omgang bare fjerne det eksisterende og legge ut en enkelt fil (har html'en klar i notepad). Sletter jeg det som ligger inne fra før? Finnes det forresten noen mulighet å evnt bare endre på det som er allerede er lagt ut?

 

Jeg har tenkt å bruke wordpress.org til å lage ny nettside, fra før har jeg brukt wordpress.com, er wordpress.org vanskeligere å bruke? Jeg har roen på html og css, men publiseringsdelen er jeg altså håpløs på. Støtter itpays.no wordpress?

 

Håper noen kan hjelpe meg, om enn aldri så lite! :)

Endret av LillaGubben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av tingene kan jeg svare på sånn kjapt og gæli'

 

Du trenger ikke nødvendigvis å slette alt. Bare fjern eller omdøp index.???? som ligger i "roten" på domenet. Så legger du bare opp en ny index.(html) med "Under Construction".

 

Hvis du så vil bruke litt av det som ligger der fra tidligere, så er det vel bare å editere fil for fil på serveren via ftp. Bare et tips; tro meg, å forandre noe som noen andre har laget er og blir et evig rot og kaos..

Lenke til kommentar
En av tingene kan jeg svare på sånn kjapt og gæli'

 

Du trenger ikke nødvendigvis å slette alt. Bare fjern eller omdøp index.???? som ligger i "roten" på domenet. Så legger du bare opp en ny index.(html) med "Under Construction".

 

Hvis du så vil bruke litt av det som ligger der fra tidligere, så er det vel bare å editere fil for fil på serveren via ftp. Bare et tips; tro meg, å forandre noe som noen andre har laget er og blir et evig rot og kaos..

Tusen takk for svar! :) Jeg prøvde å laste opp en "index.txt" på FTPen, hvor det lå en "index.php". Det funka ikke, men det er vel fordi den ikke heter index.php eller index.html. Kan prøve på det etterpå, men hvis det ikke funker er det kanskje jeg som roter rundt på feil sted?

 

Jeg finner ingen "edit" knapp på hverken ftp eller mySQL delen, muligens jeg leter helt feil plass? Er vant til helt simple "file managers" fra da jeg hadde min storhetstid innen dette, hehe. Men som du sier vil jeg egentlig ikke bruke noe av det eksisterende. Men mySQL er full av det alt det gamle, blir dette overwrita hvis jeg laster opp noe nytt eller bør jeg slette?

 

 

Ble ymye spørsmål, men noen som har noe peiling? :)

Endret av LillaGubben
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! :) Jeg prøvde å laste opp en "index.txt" på FTPen, hvor det lå en "index.php". Det funka ikke, men det er vel fordi den ikke heter index.php eller index.html. Kan prøve på det etterpå, men hvis det ikke funker er det kanskje jeg som roter rundt på feil sted?

 

På txt'en så tar du lagre som; Filtype: alle navn: index.php

 

husk og slett den gamle index.txt før du lagrer index.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...