Dozer Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Har sett i det siste at det kommer MER og mer talentløse spørsmål som folk med enkelhet kunne funnet svaret på selv, bare ved å enten: 1: søke på google 2: søke her på forumet. Derfor, vi trenger en FAQ... Jeg kan påta meg jobben med å skrive/oppdatere, men jeg trenger samtidig innspill til hva som faktisk skal være med. Admins: vennligst kill alle "linux suger" og andre latterlige innlegg her. Jeg vil bare ha forslag til hva som skal være med. -- Dozer Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hvordan få PPPOE til å fungere er sikkert lurt å ha med. Hvor man får tak i forskjellige distroer. Kommer på mer etterhvert. Lenke til kommentar
Erlend Oftedal Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 enkle ting som: -hvordan bytte ip? -hvordan endre filrettigheter? -tab completion (mer et tips egentlig) -legge til bruker, endre passord etc. -lage mailalias -hvor finner jeg configfilene mine? -configure, make, make install -tar -xvf og tar -xvzf er en fin ting -hvordan endrer jeg nettverksdriveren min? hmmm....tenke litt til... Lenke til kommentar
lobster Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Hvordan mounte ulike Windows disker i forskjellige linux versjoner Hvordan sette opp Web/FTP server Fint at noen tar på seg initiativet LobSTer Lenke til kommentar
viver Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 En forklaring angående filsystemer, formatering, booting og denslags..... Lenke til kommentar
Erlend Oftedal Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 ps aux | grep programmet_mitt kill -9 #prosessenmin "top" er også fin Lenke til kommentar
iDude Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 "Kan jeg ha windows og linux på samme maskin?" er vel en gjenganger. Det hadde vært greit med kjapt forslag til lilo/grub opsett, og aktivering av dette. Og, som nevnt tidligere, en god gjennom gang av mounting av Windows partisjoner. FAT, NTFS etc. Og hvor en får tak i NTFS-moduler til redhat ;-) Ellers utvikler en FAQ seg etter hvert som frekvensen av spørsmål øker... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Tenkte på sjøl om jeg skulle postet omtrent denne tråden. Det trengs! Blir så gal av de samme spørsmåla om og om igjen. Vi bør ha med svar på disse: Hvordan får ieg startet det grafiske brukergrensesnittet? Det står "no screens found", hva gjør jeg? Hvordan får jeg tilgang til andre windowsmaskiner på nettverket? div. installering av programvare o.l Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 ..og hvilken linux distro passer til det og det.. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Hvordan sette opp linux til dele internett med 2 nic Lenke til kommentar
Jay Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 - Hvilke programmer kan erstatte IE, Outlook, Windows Mediaplayer, MS Office, Winamp og Windows Messenger - Hvordan utnytte en eldre maskin med Linux (forslag til progs, distro, oppsett og windows manager) - Spilling på LInux (wineX, wine, nvidia/ati/gpu drivere, native linux games) - J Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 jeg minner om at hw.no/linux er under utvikling, & at et faq system er "under construction" Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Få for all del med hva folk kan kjøre når de ikke greier å starte x, sett endel av dem oppover i tidene. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Det hadde egentlig vært bedre med en databasesystem. For det er så utallige mange forskjellige spørsmål, en FAQ hadde selvfølgelig lettet litt på jobben, men en databasesystem hadde vært enda bedre. Det vanskelige der er kanskje hvordan man skal dele kategoriene slik at det ikke blir for vanskelig å finne svaret til det man lurer på... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Andre forslag: -Kompileringsfeil -Strukturen på filsystemet (hva ligger hvor, config-filer osv.) -Libraries (hvordan installere GCC, Gtk+....) -Installering/lasting av drivere Dette er hvertfall de punktene jeg har hatt mest problemer med :-) Lenke til kommentar
burre Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Kjempetiltak!! Kan du ha med et veldig viktig tema : hvordan stille spørsmål for å få svar? Ta ut det viktigste fra http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html , gjerne link til den. Også hvordan å gå fram for å finne hjelp selv. google er nevnt men man og info virker som er utelatt. Hadde vært fint å definere hva man skal bruke dette forumet til, og noen regler på hva som er tolerert posting, ie idioter som kommer hit for å kritisere linux eller sukke oppgitt over at de ikke klarer å installere en rpm og hvor filene havner får kanselert konto og sperret mot nyregistrering fra samme epostadresse *drømme om stor lart noen ganger* Burre Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 hmms, om det er mulig og få ut en liste over alle topicene som er skrevet så er det jo bare og se hvilke som er tatt flest ganger, så kanskje skrive en liten snutt på så mange som mulig. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 -Hva med en forklaring av hva linux egentlig er? -Og hva kde/GNu er -Hvordan man oppdaterer driverene sine. -Hvordan man innstalerer forskjellige programmer, og hva som er forskjellen på de forskjellige pakkesystemene. -Hvor få tak i gode programmer. -Hvor få tak i hjelp avhengig av hvor vanskelig spørsmål( hvor du stiller n00n spørsmålet dit, hvor du stiller moderat spørsmålet ditt, og hvor du stiller hardcore spørsmålet ditt) -Hvordan disker er håntert(hvor er D disken min?) -Hvordan man gir komandoer -Hvordan få tak i infoen man trenger om systemet Noen av spørsmålene her var kansje dårlig formulert. Grunnen er at jeg selv er n00b med linux, og dette er ting som jeg delevis har lurt på selv, eller set folk spurt om her. Spesielt å innstalerer drivere o.l og å innstalerer programmer var vanskelige saker. I windows støter jeg på et problem, og løser den raskt, målet er å bli like god i linux. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Det finnes sikkert 200 Linux-faqer rundt om kring. Jeg mener det beste er en _kort_ og grei faq med det som faktisk er de spørsmåla som oftest stilles. - Hva er Gnu/Linux? + to ord om *BSD. - Hvillken distro? - Laste ned fra hvor? - Kort om installering, og noen linker til detaljerte how-tos. - To ord om skall og X. Man og info. Linker til newbie-guides. Mer tror jeg ikke trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå