Gå til innhold

Her er Thinkpad-monsteret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Designet har jo ikke nedret seg på over 10 år, de burde i alllefall lage et alternativt design.

 

Tenker du på utsendet eller den praktiske utformingen?

 

Det er en god grunn til at de år etter år beholder designet. Hadde det vært bedre med lilla plastikk? Eller kanskje litt plexi med masse LEDs rundt om? Eller tenker du på glatte overflater noe ala Apple?

 

Thinkpad er et verktøy, ikke glem det :)

 

 

Tenker på utseendet, den er sikkert praktisk nok.

Kunne godt tenke med en med akkurat samme spec, men med et glattere utseende.

Skjønner ikke vitsent med masse unødvendige kanter og riller mm. (altså ikke noe lilla/plexi stress)

Men avrundet og så glatt som mulig, gjerne i en sølv farge ala HPs lille 2133

Lenke til kommentar
Designet har jo ikke nedret seg på over 10 år, de burde i alllefall lage et alternativt design.

 

Tenker du på utsendet eller den praktiske utformingen?

 

Det er en god grunn til at de år etter år beholder designet. Hadde det vært bedre med lilla plastikk? Eller kanskje litt plexi med masse LEDs rundt om? Eller tenker du på glatte overflater noe ala Apple?

 

Thinkpad er et verktøy, ikke glem det :)

 

Er vel mulig å utvikle designet uten å ta i bruk led og plexi.. Jeg sliter å se for meg en grafikker eller fotograf drasse rundt på denne...

Bare fargevalget på knappene får meg til å styre unna...

tastaturet får meg til å minnes amstrad cpc ;)

 

en har jo slikt som dette da:

http://www.cwol.com/keyboards.htm

 

spesiallaget for videoredigeringsprogrammer...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Designet har jo ikke nedret seg på over 10 år, de burde i alllefall lage et alternativt design.

 

Tenker du på utsendet eller den praktiske utformingen?

 

Det er en god grunn til at de år etter år beholder designet. Hadde det vært bedre med lilla plastikk? Eller kanskje litt plexi med masse LEDs rundt om? Eller tenker du på glatte overflater noe ala Apple?

 

Thinkpad er et verktøy, ikke glem det :)

 

Er vel mulig å utvikle designet uten å ta i bruk led og plexi.. Jeg sliter å se for meg en grafikker eller fotograf drasse rundt på denne...

Bare fargevalget på knappene får meg til å styre unna...

Kjenner flere fotografer som drasser rundt på thinkpads.

Lenke til kommentar

Vil bare forsvare tegnebrettet.

Selv tar jeg ofte med meg et A5 Wacom om jeg skal jobbe seriøst. (Kan legges i sleeve sammen med laptopen, og føles ikke mer tungvindt enn en ekstern mus + musematte).

Taper seg riktignok endel når det blir så lite. Ser vel ut til å være ca A6. Vet heller ikke hvor mye ekstra vekt det fører med seg, men det ser jo ut til å være god utnyttelse av plass.

Lenke til kommentar

Vekta på den var ikke ille til å være 17'', ca 3,8 kg.

 

Specsa og potensiell pris var imponerende (positivt og negativt).

 

Når det gjelder designet er det faktisk en av grunnene til at Thinkpad er en mer solid bærbar enn det meste andre. Altså et bevisst design med vekt på funksjonalitet og styrke, dvs bruk, og ikke det å være motegjenstand.

 

Jeg har hatt på Dell og Acer tidligere, men etter jeg kjøpte en Thinkpad for litt over et år siden, vil det være eneste valget framover.

Lenke til kommentar

Ser ut som en skikkelig monstermaskin! (I positiv forstand altså.)

 

Foretrekker at bærbare maskiner er bærbare jeg da, men alt til sitt bruk...

 

Skriver dette på min lille X61. Synes designet på thinkpad er bra jeg. Funksjonelt, solid, praktisk, deilig tastatur, jordnært og så har den clit. Alt hva en nerd kan ønske seg.

Lenke til kommentar
Designet har jo ikke nedret seg på over 10 år, de burde i alllefall lage et alternativt design.

 

Det er det som er så kult! Om du drar fram en thinkpad, så signaliserer det EN ting: Jeg mener ALVOR. Drar du fram en sølvgrå HP i plæst, vel... "eh, heisann dere! Jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse denne greia her, om det er greit det... Er det det? Vær så snill? Neivelda, da går jeg bort i kroken her og spiller litt WOW så lenge..."

 

Personlig skulle jeg GJERNE hatt en (moderne) thinkpad, men prisen da mann...

 

Synes den saa litt stygg ut, kanskje bare meg....

 

Det er noe du kommer til å vokse av deg. Ta det helt med ro.

 

*lyst til å dra fram og kose på gammelthinkpad'en... 12", vifteløs sak. Men dog med 32 MB RAM og 160 Mhz CPU... Tør f'enmeg ikke tenke på hva den kosta ny!

Lenke til kommentar
Hvilket vanlig skjermkort er Quadro-kortet sammenlignbart med? Tenker på spillytelse. Skikkelig heftig sleptop, men den burde hatt quad-core prosessor.

Ehh... den har det.

 

I specen i ruta i artikkelen: "Prosessor: Intel Quad Core Extreme"

Åja, det stod ingenting om det i teksten av artikkelen så jeg trodde det var snakk om en dobbelkjerne extreme-prosessor.

Lenke til kommentar

Jobbe med bilder lenge på en bærbar er noe jeg aldri kunne tenkt meg uansett. Men har man en hel haug grunker til overs så hadde det ikke gjordt noe å hatt en sånn en heller. Men for litt enkel bilderedigering så trenger man da ærlig talt ikke et monster på nærmere 4 kilo. Holder at kameraet veier over kiloen. Og i tillegg måtte drasse rundt på denne vil aldri bli en hyggelig opplevelse. Spesielt ikke på reise. Da ville jeg heller hatt en eee som veier ca. det samme som kameraet.

Lenke til kommentar

De har faktisk blitt endret en del i designet de siste 10 årene, men konseptet er ganske likt. Tidligere var Thinkpads i overkant konservativ på f.eks grafikkort, og de beholder fortsatt VGAporten - fordi man reiser verden rundt og enkelte plasser så må man ha det. Jeg klarer meg uten.

 

Det er noen få hovedårsaker til at de holder seg til designet: Det er forbasket godt å jobbe med, det er mer solid en noen annen maskin som man kan få kjøpt via vanlige kanaler "overalt", det er lett å skru på de - i nøden kan man skifte "alt" selv. Den siste årsaken er at det er et ikon, og det tukler man ikke med uten videre.

 

Man kan ikke definere design som utseende alene - det er meningsløst. Hva som ser bra ut er en smakssak og er helt greit. Maskiner som ser bra ut behøver ikke å være bra designet eller engineered. Så har man dette med holdbarhet og sikkerhet for den informasjonen man har på maskinen sin.

 

Dersom man behandler laptoper slik de bør (pent), vil en 4 år gammel Thinkpad fortsatt se bra ut, mens mange andre maskiner (ikke alle) vil fremstå som sliten og utdatert. Ettersom jeg bruker Linux ville en T41 fra 2003 fortsatt duge mer enn godt nok, og en T43 fra 2005 ha mange år foran seg - uten at noen ville ha rynket på nesen når jeg dro den frem. Faktisk vil en T30 fra 2002 fungere greit og man kan bruke Composite med de nyeste Linuxdistribusjonene.

 

Det er slike ting som avgjør om det er godt design.

 

Off topic - jeg skal slette denne biten snart ;o):

For morro legger jeg ved et bilde jeg fant av en gammel kurositet som jeg eide engang i tiden. Det er en GRiDcase fra 1991 - GRiD Systems hadde rettighetene til begrepet "Laptop". Den var bygd i magnesium og hadde integrert "mus" i forkant av tastaturet. Jeg så den første Tablet'en fra GRiD på omtrent samme tid. Disse maskinen satte man gjerne på en prominent plass i hjemmet på samme måte som man gjør det med MacBook Air i dag ;o) Dette er Armyversjonen - den sivile modellen var sort og hadde bedre finish.

 

 

 

Til sammenligning så den første ThinkPaden jeg fant bilde av ( fra 1992) slik ut:

 

og senere kom:

 

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Oi. Støgg som f**n, men nå angrer jeg _nesten_ på at jeg kjøpte iMac 24".. Uansett - en skikkelig skjerm koster flesk, og innebygget skjermkalibrering vil være G.U.L.L. for fotohoder og designere.

 

MacBook Pro fikk omsider en konkurrent! Det er bare bra, Apple må gjerne få litt konkurranse av og til.

 

Og til gutta som vil drive med gaming - denne deilige skjermen har neppe bra refresh-rate. S-PVA/S-IPS-paneler er optimert for fargerom og sortnivå, ikke refresh-rate. :)

Lenke til kommentar
Oi. Støgg som f**n, men nå angrer jeg _nesten_ på at jeg kjøpte iMac 24".. Uansett - en skikkelig skjerm koster flesk, og innebygget skjermkalibrering vil være G.U.L.L. for fotohoder og designere.

 

MacBook Pro fikk omsider en konkurrent! Det er bare bra, Apple må gjerne få litt konkurranse av og til.

 

Og til gutta som vil drive med gaming - denne deilige skjermen har neppe bra refresh-rate. S-PVA/S-IPS-paneler er optimert for fargerom og sortnivå, ikke refresh-rate. :)

 

Hva er det som gjør at macbook-pro kke har hatt noen konkurrenter før?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at macbook-pro kke har hatt noen konkurrenter før?

 

Få andre har hatt like god byggekvalitet, like god skjerm, like god ergonomi, like god ytelse og like bra batteri. Helst uten å være støgg. Hemmeligheten bak MBP er kombinasjonen av disse faktorene - alt på en gang, takk!

 

Jeg vil nå si mange tidligere thinkpads har scoret like bra som macbook på alle faktorene du never, utenom å være støgg da, men det scorer jo ikke den nye så bra på heller :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...