Gå til innhold

Her er Thinkpad-monsteret


Anbefalte innlegg

De har faktisk blitt endret en del i designet de siste 10 årene, men konseptet er ganske likt. Tidligere var Thinkpads i overkant konservativ på f.eks grafikkort, og de beholder fortsatt VGAporten - fordi man reiser verden rundt og enkelte plasser så må man ha det. Jeg klarer meg uten.

 

Det er noen få hovedårsaker til at de holder seg til designet: Det er forbasket godt å jobbe med, det er mer solid en noen annen maskin som man kan få kjøpt via vanlige kanaler "overalt", det er lett å skru på de - i nøden kan man skifte "alt" selv. Den siste årsaken er at det er et ikon, og det tukler man ikke med uten videre.

 

Helt enig med omaha :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom man behandler laptoper slik de bør (pent), vil en 4 år gammel Thinkpad fortsatt se bra ut, mens mange andre maskiner (ikke alle) vil fremstå som sliten og utdatert. Ettersom jeg bruker Linux ville en T41 fra 2003 fortsatt duge mer enn godt nok, og en T43 fra 2005 ha mange år foran seg - uten at noen ville ha rynket på nesen når jeg dro den frem. Faktisk vil en T30 fra 2002 fungere greit og man kan bruke Composite med de nyeste Linuxdistribusjonene.
Jeg bruker en snart 5 år gammel T40p fremdeles, og har virkelig ikke savnet en kraftigere maskin! De 4 1/2 første årene brukte jeg Win2000 (etter å ha brukt det i over 9 år), mens i vår gikk jeg over til XP. Den har rett nok fått nytt batteri (fordi det medfølgende var unødvendig stort for min del) og litt mer minne, og har nå 1.5GB, men den er fremdeles meget god å bruke, ingen rynker på nesen en gang når jeg tar den opp - fordi den er relativt tynn og lett - spesielt til å være fem år gammel (ca 25mm og 2.4 kg med 6-cellers batteri). Jeg spanderte over 20 lapper på min i 2003, men har hatt en svært god maskin i fem år, som jeg har vært strålende fornøyd med. Hadde jeg kjøpt hva som helst annet, er jeg nesten 100% sikker på at jeg hadde hatt en dårligere maskin jeg hadde vært mindre fornøyd med - selv om maskiner til under 5000 kr i dag teoretisk sett er raskere enn min. Pentium M 1.6GHz er uansett ikke _tregt_ selv om det finnes langt raskere alternativer.

 

Jeg ser ikke bort fra at den blir erstattet i løpet av høsten, men da er det fordi jeg begynner i jobb og en arbeidsgiver spanderer maskin på meg. Dette monsteret er en av kandidatene, men jeg tror denne blir for stor og tung for meg. Etter å ha hatt T-serie i fem år, blir det nok mest sannsynlig en ny T-serie på meg, enten T500 (i workstation-utgave med 1920x1200 skjerm) eller T61p hvis den blir hyggelig priset...

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok anbefalt en W400/W500 som erstatter pga LED backlit. I tillegg vil nok W400 være mer medgjørlig ved bruk av ekstern skjerm i dock. En T40 kan du nok ha i mange år til :thumbup: Showstopperen er nok at skjerm, GPU og batteritid har gjort store fremskritt.

 

Avhengig av hva man bruker maskinen til selvsagt, men ved "vanlig bruk" som ikke betinger spesifikk programvare vil den maskinen (1,6ghz) gi en god brukeropplevelse i flere år med Linux. Spesielt om du venter til juletider og KDE 4.2.

Lenke til kommentar
Jeg hadde nok anbefalt en W400/W500 som erstatter pga LED backlit. I tillegg vil nok W400 være mer medgjørlig ved bruk av ekstern skjerm i dock.
Ja, det var vel det jeg tenkte på med workstation-utgave - jeg bare husket ikke betegnelsen i farten...

 

En T40 kan du nok ha i mange år til :thumbup: Showstopperen er nok at skjerm, GPU og batteritid har gjort store fremskritt. Avhengig av hva man bruker maskinen til selvsagt, men ved "vanlig bruk" som ikke betinger spesifikk programvare vil den maskinen (1,6ghz) gi en god brukeropplevelse i flere år med Linux. Spesielt om du venter til juletider og KDE 4.2.
Den vil klare seg fint selv med Windows XP i mange år til - selv om jeg bruker relativt tung programvare som Photoshop og Matlab mye. Linux er fullstendig uaktuelt, pga Photoshop (og når jeg har valgt Thinkpad sier det vel seg selv at MacOSX er temmelig uaktuelt det også :-) Den henger i hvert fall ikke mye etter i praktisk bruk, gir egentlig blaffen i hva syntetiske målinger sier...

 

Skjermen er absolutt god nok den dog - skulle gjerne hatt enda høyere oppløsning dog, men det var aldri mange maskiner med 1600x1200 på 14" - og 15" var ikke på markedet da jeg kjøpte min (og R50 var ikke like festlig mtp vekt). Litt bedre fargegjengivelse og kontrast hadde selvfølgelig gjort seg, men jeg klarer meg.

Lenke til kommentar
Designet har jo ikke nedret seg på over 10 år, de burde i alllefall lage et alternativt design.

 

Det er det som er så kult! Om du drar fram en thinkpad, så signaliserer det EN ting: Jeg mener ALVOR. Drar du fram en sølvgrå HP i plæst, vel... "eh, heisann dere! Jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse denne greia her, om det er greit det... Er det det? Vær så snill? Neivelda, da går jeg bort i kroken her og spiller litt WOW så lenge..."

Haha, you made my day :thumbup:

Lenke til kommentar
Avhengig av hva man bruker maskinen til selvsagt, men ved "vanlig bruk" som ikke betinger spesifikk programvare vil den maskinen (1,6ghz) gi en god brukeropplevelse i flere år med Linux. Spesielt om du venter til juletider og KDE 4.2.

 

Trøbbelet med Linux for fotografer er svært ujevn støtte for color management og skjermkalibreringsenheter.

 

Jeg lekte forresten med Linux første gang i '95¸ og hadde det som primært desktop-environment i 97. :)

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke mitt poeng å promotere Linux. Den eneste årsaken til at jeg bragte det opp er at maskin-design ble bragt på bane. I den sammenheng blir ThinkPad's levetid relevant, og Linux kan forlenge levetiden for en maskin. Argumenter om linux på akkurat dette området blir jo kun relevant på sikt. Jeg tror ikke noen er tjent med å benytte et OS som ikke dekker en brukers behov (eller preferanser for den del).

 

Når det gjelder fotobehandling har jeg kun ren amatørerfaring - har lagd litt grafikk og tatt endel produktbilder for websites osv. Da har jeg brukt Gimp - Det er lenge siden jeg har hatt en Photoshoplisens (CS 2 kan vel kjøres 100% i wine tror jeg). Skjermkalibreringen kan jeg fint lite om - annet enn at jeg jo er klar over at det er meget viktig i forbindelse med trykksaker. IDG.se (MacWorld) kjørte forøvrig en test av MacBook Pro 17" med de beste skjermene (blank og matt) for noen mndr siden. Der var jo kalibrering relativt viktig ;o)

 

For annet grafisk arbeide kan vel W700 være et relevant alternativ for Linux - Tenker da på modellering og mulighet for rendering in situ osv.

 

Registrerer at noen kommenterer størrelsen (volum). Dette er jo ikke en Café med C maskin - CPU og GPU utvikler en god del varme og det er nødvendig med plass til vifter osv. Jeg vil tror at termisk design har hatt stor betydning for b.la tykkelsen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
...Showstopperen er nok at skjerm, GPU og batteritid har gjort store fremskritt. ...

 

Tja, jeg har også en T40P, begynner å bli litt sliten, og jeg skal være enig i at GPUen ikke er mye å skryte av til 3D, men skjermen på 1400x1050 er knakende god, og med med batteri i stedet for optisk drev overlever den 7-8 timer til mitt bruk. Ikke mange nye som gjør det. T40P er fremdeles konge - en gammel konge, men likevel konge.

Lenke til kommentar

Hadde en A21e (forløperen til R-modellene) fra 2000 - en 8 år gammel maskin uten et eneste merke i og med strøkent tastatur. Ettersom batteriet hadde 80% av designkapasitet - tilsvarer vel ca 75% av faktisk kapasitet tenker jeg - trodde jeg at det var et nesten nytt batteri. Men ved nærmere undersøkelse viste det seg at batteriet var det som fulgte med maskinen. Erstattet Windows 2000 med Xubuntu etter å ha testet endel forskjellig og den holder 3 år til - dvs 11 år.

 

T40 holder nok i flere år til - den har vel et problem med at ram̈́'en henger under hk slik at loddingene kan ryke - eller er det en annen Tmodell?

 

Når det gjelder Foto så jobbes det iherdig med DigiKam (beta3 for KDE 4.1 kom vel i dag), og det jobbes også iherdig med Krita. Status på Gimp er jeg ikke så sikker på... Det finnes noen agnostiske fotoprogrammer (Java). Jeg har testet et par av de - men jeg er ikke kvalifisert for å evaluere de...

 

http://www.lightcrafts.com/linux/index.html

 

En annen sak som har blitt mer aktuell er "Blender" som blir brukt innen animasjon. Fikk med meg at Blender har vekt stor interesse under en eller annen essensiell konferanse innen 3d grafikk og rendering. Såpass interessant at flere studios i Hollywood evaluerer Linux/Blender for virkelig seriøs bruk. Ta en titt på filmene "Elephant's dream" og "Big Buck Bunny" som er lagd med Blender. Jeg skulle tro at W700 er høyaktuell for dette og f.eks Maya http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index...&id=7635167

 

http://www.blender.org/

http://www.bigbuckbunny.org/

http://orange.blender.org/

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over at Mac Pro maskiner hvor OSX er erstattet med Linux blir brukt i store renderingfarms. De sparer mye tid - rendrering kjører over natten og man kan fortsette jobben på dagtid :)

 

Men jeg valgte å utelate det fordi det ble litt utenfor W700's funksjonalitetsområde - selv om den håndterer rendering.

 

Her er forøvrig artikkelen om Blender på Siggraph: http://opensource.idg.se/2.1014/1.177110

 

Som en kuriosa kan jeg jo nevne at den første maskinen jeg anskaffet var den eneste bærbare som kunne kjøre Autocad - det var en viktig forutsetning for å handle. Nå har jeg kun lekt litt med Blender - det er en lærekurve som krever litt større interresse og behov enn det jeg har. Men jeg ser for meg W700 som en meget interessant maskin for slikt bruk. Batteriet er sikker mer å betrakte som nødstrøm for å lagre arbeider ved strømbrudd..... ;o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...