blueliner Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hei! Har begynt å pløye meg gjennom stabelen med gamle hi8-filmer og har seriøse planer om å få samlet gullkornene på dvd iløpet av høsten og vinteren. De eldste båndene er spilt inn med et Hitatchi Hi8 kamera fra 1993, og dette kameraet har sett sine beste dager. BLe derfor forundret da jeg forsøkte å spille av filmene med mitt Sony Digital8, og opplever en intens støy på disse båndene. En konstant brumming / during. Bånd som er spilt inn med Sony-kameraet har ikke denne duringen. Noen som vet hva problemet kan være? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Det kan være flere grunner til dette. Scenario 1: Hvis video/lydhodet på ditt gamle Hitatchi var feiljustert, så har det ikke noen negativ innvirkning på kvaliteten så lenge det spilles av på samme kamera. Det er fordi videohodet da er feiljustert på samme måte ved opptak og avspilling. Derimot får man problemer når man prøver å spille de av på et kamera der videohodet er riktig justert. Du kan finne ut av om dette er tilfellet ved å spille av de gamle kassettene på et annet kamera enn ditt nye (hvis noen du kjenner har et Hi8-kamera). Løsningen hvis ditt gamle kamera har et feiljustert videohode? Ikke annet enn å spille de av på samme kamera, evt etter en reparasjon (men spesifiser da at videohodet IKKE må justeres). Sjansen for å finne et kamera med nøyaktig samme feiljustering er ganske liten. Scenario 2: Hvis det er videohodet på det nye kameraet som er feiljustert, så anbefaler jeg å få fikset det så fort som mulig så du slipper feilen jeg nevnte i scenario 1. Du kan finne ut av dette, ved å prøve å spille kassetter fra et annet kamera enn ditt gamle på dette kameraet. Hvis du allerede har tatt en del opptak med det nye kameraet, så lag en kopi av disse til DVD eller lignende før du får justert videohodet ettersom disse kan være ubrukelige så fort kameraet er justert. Scenario 3: Kassettene er påvirket av tidens tann, og har mistet både litt sync og fått dårligere bilde og lydsignal. Er ikke så mye å gjøre med dette. Noen kamera kan imidlertid være bedre enn andre til å filtrere vekk støy og lignende. Scenario 4: Kameraene er rett og slett ikke helt kompatible, eller det nye Digital8 kameraet ditt har en dårlig Hi8-avspillingskvalitet (ikke alle Digital8 klarer å lese Hi8 overhodet). Løsningen er å bruke et annet kamera for å få videoen over på f.eks. DVD, eller levere til et firma som kan gjøre dette for deg. Endret 16. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå