Gå til innhold

MSI slipper Puma-PC

Anbefalte innlegg

Selv synes jeg 1280x800 er fin å 15,4" , dette har nok er med hva maskinen brukes til. Er meget skeptitisk til for høy oppløsning på små skjermer, til surfing er det få sider som er optialisert for oppløsninger over 1280 i bredde. Jobber en med regneark eller bilder ja så setter jeg pris på høyere oppløsninger, men da må skjermstørellelsen stå i forhold, 1650 i bredde synes jeg er bra på 20" i bredde.

Jeg tror det skal mye til for at jeg ville valgt 1400 i stede for 1280 på skjermer mindre enn 17" wide.

Det kommer helt an på hva en jobber med. Office er helt horibelt å jobbe med i den lave 1280x800 oppløsningen. Det er rett og slett for lite i høyden, og bredden for den saks skyld. 1280x1024 er et minimum, eller 1440x900 widescreen oppløsning. Programmerer du er det også kjedelig og sitte med lav oppløsning. Klart en venner seg til ting, men har du som meg, oppdaget at gresset faktisk var grønnere på andre siden, vil du ikke tilbake. Pr. dags dato sitter jeg uten privat laptop(kun jobblaptop as we speak), solgte min gamle. Er nå på jakt etter ny, og har vurdert flere alternativer. Mye tyder på at jeg ender opp med en T400. Men å ha muligheten til å ha to dokumenter opp ved siden av hverandre, eller å kode i Netbeans uten å sidescrolle unødvendig mye er noe av det jeg ser etter i ny bærbar. Men jeg er også opptatt av vekt, og størrelse, og ser derfor ikke på maskiner større enn 14".

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man kommentere maskina ser den meget bra ut. Hadde jeg hatt råd til ny laptop hadde jeg nok gått for denne. AMDs nye Puma-plattform virker meget spennende. Synd det er få Puma-maskiner på markedet, ble dessverre Centrino som skolePC for min bror.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvorfor dem har dytta inn et 3450 grafikk kort når det knappt yter bedre enn HD3200 integrert i chipsettet?

Sikkert fordi det er hybrid CF i brikkesettet. Maskina bruker AMD M780G basert hovedkort, dvs denne har faktisk en meget akseptabel grafikkytelse. I tillegg gir det mulighet til helt andre strømsparingsfunksjoner ved at man kan slå av det eksterne kortet.

Lenovo har valgt tilsvarende for sine nye bærbare, integrert Intel GPU paret med HD 3650. Her er det vel ikke hybrid CF, men man kan velge hvilken grafikkløsning man bruker knyttet til behov og strømsparing.

Lenke til kommentar

Hva er greia med "Second generation dolby surround"? Betyr dette at den koder om lyd internt til Dolby pro logic II (som er 2. generasjon Dolby surround..) eller er det snakk om HD-lyd?

Såvidt jeg vet er vel "alle" laptoper levert etter år 9000 f.kr. levert med SPDIF ut, som støtter det meste av lydformater bortsett fra de nye HD-lydformatene. Bruker selv dette på min Dell vostro sammen med min Onkyo receiver og det fungerer utmerket, får da Dolby Digital og DTS lyd sammen med x264-video (over VGA kabel til plasma-tv), kvaliteten er fantastisk.

Skal finne laptop til dama og det hadde vært lurt om jeg kunne lurt inn støtte for HD-lyd over HDMI.. hvis det finnes da.

Lenke til kommentar
Oppløsninger på mindre enn 1440 x 900 burde vært "ulovlig" på alt fra 13'' og oppover (ja kanskje fra 12'' og oppover).

Synes det er bra at det kommer en maskin fra AMD med fornuftige spesifikasjoner og pris.

3 GB minne er vel tilpasset 32-bits Windows det.

Ser det er mange maskiner som selges med den sære mengden.

og max er vel 4GB alså to RAM sloter i bærbare ;)

Lenke til kommentar
Det er vel bare Intel sitt Centrino 2 brikkesett som noen leverandører konfigurer til maks 8 GiB pr dato.

For de fleste vil 3 - 4 GiB holde i lange baner.

Men dersom bærbare maskiner skal kunne være et godt alternativ til stasjonære må de bevise at de kan være fremtidsrettet. Jeg kaller ikke mellom 3 og 4 GB RAM Max fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Nå vil aldri en bærbar kunne erstatte en stasjonær PC fullt ut til alle bruksmønster etter min mening.

Et annet poeng er at flertallet brukere har et bruksmønster der det knapt er ytelseseffekt av mer enn 2 GiB minne, og da holder 3 - 4 GiB i mange år. Selv om minne er billig, er det ikke gratis. Men nå har jeg faktisk ikke mer enn 2 GiB i noen av mine maskiner, og har faktisk ikke sett behovet for å oppdatere. Men så bruker jeg heller ikke Vista. Men skulle vært interessant om hardware.no gjorde en tilsvarende test som for noen år siden for å se hva egentlig ytelsesgevinsten ved mer minne er.

Man ser ellers tydelig at produsenter som har tatt i bruk Centrino 2 "brikkesett" velger maks 8 GiB på dyrere modeller og maks 4 GiB på de rimelige modellene.

Lenke til kommentar
Nå vil aldri en bærbar kunne erstatte en stasjonær PC fullt ut til alle bruksmønster etter min mening.

Et annet poeng er at flertallet brukere har et bruksmønster der det knapt er ytelseseffekt av mer enn 2 GiB minne, og da holder 3 - 4 GiB i mange år. Selv om minne er billig, er det ikke gratis. Men nå har jeg faktisk ikke mer enn 2 GiB i noen av mine maskiner, og har faktisk ikke sett behovet for å oppdatere. Men så bruker jeg heller ikke Vista. Men skulle vært interessant om hardware.no gjorde en tilsvarende test som for noen år siden for å se hva egentlig ytelsesgevinsten ved mer minne er.

Man ser ellers tydelig at produsenter som har tatt i bruk Centrino 2 "brikkesett" velger maks 8 GiB på dyrere modeller og maks 4 GiB på de rimelige modellene.

Men det har vel kanskje med minnetypen som benyttes i Centrino 2? Såvidt det er meg bekjent bruker Centrino 2 DDR3 RAM, og de støtter vel også større minnebrikker enn DDR2. Så det kan selvsagt ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Neida, de fleste leverandører bruker SO-DIMM DDR2 brikker. Ingen jeg har sett hittil er spesifisert med SO-DIMM DDR3. Og jeg har heller ikke sett 4 GiB brikker av disse, faktisk ikke sett en eneste en SO-DIMM DDR3 i noen norske shopper.

DDR2 støtter ellers 4 GiB og større brikker.

Men 45 Express som Centrino 2 bygger på kan gi støtte for begge disse minnetypene så langt jeg vet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
DDR2 støtter ellers 4 GiB og større brikker.

Har brikkesettet til Puma mulighet for å støtte 8 eller 16 GB minne hvis produsenten av en bærbar ønsker det?

16 GiB er nok ikke mulig, 780G i desktop versjon støtter vel bare 8 GiB, så det er en mulig begrensing i brikkesettet. Ellers ser jeg ikke akkurat hva man skal med 16 GiB på en bærbar, annet enn å sette opp en 12 GiB ramdisk. Men med raskere og raskere SSD disker, er ikke det behovet så stort heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...