Gå til innhold

Kamera fans, hvem skriker høyest?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en Canon 40D men kjøper meg nå en Nikon D70 ^^

Men hvorfor? er kamera bedre eller er det bedre i prisklassen, eller skal du gå helt over til til Nikon?

 

PS: Kunne skrevet dette i forrige post men. Det virker som folk bare snakker fint om hva de har fordi dem ikke har valget å kjøpe alt som er der ute.

 

Samme som dem som kjøper nintendo sier playstation suger fordi dem ikke har rå til å kjøpe begge.

Lenke til kommentar

Bra tema som du tar opp - både på Akam og andre forum (f.eks. dpreview.com) er det mange følelsesladede diskusjoner. Det som er bra med fotografering er at det er bildene - ikke utstyret som er "fasiten". Forhåpentligvis skal bildene overleve fotoutstyret.

 

Tenk hvordan fotoverden hadde vært hvis hvilket som helst objektiv og blits kunne brukes på hvilket som helst kamerahus. Dersom jeg nå skulle ønske å bytte kamerahus så måtte jeg bytte alt annet utstyr også. Slik sett blir vi etterhvert låst til hvert vårt utstyrsmerke. Kanskje det er derfor mange blir "merke-religiøse"?

Endret av jensanders
Lenke til kommentar

Er ikke noen superduper forståmegpåer når det kommer til kameraer, men i "min verden", så kunne vi klart oss uten Canon og Nikon.

Ser ikke at de fører noe spesielt bra til markede som de andre ikke klarer. (om du ser bort i fra fullformat da)

 

 

Pentax/samsung derimot, der har du greierne.

 

De leverer, knall kamraer, brukervennlige som fy, med værtetting og innebygd bildestabelisator, så du får det på vilkensomhelst objektiv.

Og dette til en fantastisk pris.

 

Sony og Olympus har vell kansje bildestabelistator og?

 

 

Nikon derimot, der har du noen særinger spør du meg, for der må enda objektivet ditt ha innebygd fokus motor, hrm snakk om nisser.

 

Og canon, ikke innebygd bildestbelisator? HUH,

 

Snodig at ikke flere har det, rett meg om jeg tar feil, men det må da koste mere og lage ett objektiv med bildestbelisator og evnt fokusmotor?

 

Så i "min verden" er jo merket som lever bildestabelisator, værtetting og innebygd fokusmotor kongen på haugen?

 

Merk: Nå eier jeg Samsung og Pentax i huset, og har liten eller ingen erfaring med noen andre merker, eller vet lite og ingenting om de, så dette er en ganske verdiløst innlegg fra meg.

Men gleder meg til og få rettet opp mitt inntrykk av speilrefleks:)

 

Er kun det at når jeg ser folk på forumet, som skal ha seg speilrefleks er det alltid Canon eller Nikon, som de vil velge mellom, og avogtil så fåreslår noen f.eks pentax, men vikrer ikke som om det tenkes på engang. why?

 

Eneste gode grunnen jeg ser for canon eller nikon er masse brukte objektiv og få fatt i.

Lenke til kommentar

Itw: Det er nok en fordel å forstå seg litt bedre på det man snakker om før man uttaler seg såpass bastant.

 

Det er jo egentlig hele grunnlaget for "fanboyisme" som problem, nemlig at folk uttaler seg veldig sterkt om et tema der de ikke har tatt seg tid til å undersøke alle sider.

Lenke til kommentar

Sutekh: SOm jeg sier så var jo det litt av morroa med inlegget.

At jeg netopp ikke har peil, og bare pløser ut en påstand.

Så var ment som ett humoristisk innslag i denne tråden, med en liten sannhet.

 

Dere er godt advart i inlegget om min manglende kunnskap, som f.eks at jeg knapt har tatt i ett annet kamra.

Så ta det ikke for seriøst, noe du kan lese ut av inlegget, om du da ikke tenner på alle plugger etter 2dre linja da, og bare ser rødt :!:

Lenke til kommentar
Så var ment som ett humoristisk innslag i denne tråden, med en liten sannhet.
Tja. Problemet er at du legger deg på en tone som egentlig ikke får deg til å virke morsom. Hvis det var meningen, så bør du nok legge deg litt i selen og utvikle skrivestilen din.

 

Slik du skriver, så fremstår du dessverre bare som ignorant.

Lenke til kommentar

He he ikke meningen...

Men jeg vil da påstå att noe er sant, er veldig mange som skal ha seg kamra med kun canon og nikon som alternativer og er det kun på grunn av at de er de "kjente" merkene?

 

Og inlegget er litt for og helle litt bensin på bålet, noe som funket med deg i så fall :roll:

Lenke til kommentar

Fantastisk innlegg !

 

Ett langt gjeeeesp om hvor fortreffelig ALLE andre kameraer er enn de 2 største produsentene ! Sånt liker vi ! Og ikke ett eneste ord om billedkvalitet - kanskje du bør lese ett par av testene på feks Nikon D-300 som jeg kjøpte basert på 3 ting, fantastiske tester, passer perfekt i hånda mi og det fakta at det er ett Nikon !

 

Sitat: Så i "min verden" er jo merket som lever bildestabelisator, værtetting og innebygd fokusmotor kongen på haugen?

Sitat slutt

 

 

 

 

 

Er ikke noen superduper forståmegpåer når det kommer til kameraer, men i "min verden", så kunne vi klart oss uten Canon og Nikon.

Ser ikke at de fører noe spesielt bra til markede som de andre ikke klarer. (om du ser bort i fra fullformat da)

 

 

Pentax/samsung derimot, der har du greierne.

 

De leverer, knall kamraer, brukervennlige som fy, med værtetting og innebygd bildestabelisator, så du får det på vilkensomhelst objektiv.

Og dette til en fantastisk pris.

 

Sony og Olympus har vell kansje bildestabelistator og?

 

 

Nikon derimot, der har du noen særinger spør du meg, for der må enda objektivet ditt ha innebygd fokus motor, hrm snakk om nisser.

 

Og canon, ikke innebygd bildestbelisator? HUH,

 

Snodig at ikke flere har det, rett meg om jeg tar feil, men det må da koste mere og lage ett objektiv med bildestbelisator og evnt fokusmotor?

 

Så i "min verden" er jo merket som lever bildestabelisator, værtetting og innebygd fokusmotor kongen på haugen?

 

Merk: Nå eier jeg Samsung og Pentax i huset, og har liten eller ingen erfaring med noen andre merker, eller vet lite og ingenting om de, så dette er en ganske verdiløst innlegg fra meg.

Men gleder meg til og få rettet opp mitt inntrykk av speilrefleks:)

 

Er kun det at når jeg ser folk på forumet, som skal ha seg speilrefleks er det alltid Canon eller Nikon, som de vil velge mellom, og avogtil så fåreslår noen f.eks pentax, men vikrer ikke som om det tenkes på engang. why?

 

Eneste gode grunnen jeg ser for canon eller nikon er masse brukte objektiv og få fatt i.

Lenke til kommentar
He he ikke meningen...

Men jeg vil da påstå att noe er sant, er veldig mange som skal ha seg kamra med kun canon og nikon som alternativer og er det kun på grunn av at de er de "kjente" merkene?

At Nikon og Canon er populære og fort blir nybegynnerens førstevalg har vel ingen sagt noe i mot. Men så og si alt annet du sier er feil eller i hvert fall basert på manglende informasjon.

 

Og inlegget er litt for og helle litt bensin på bålet, noe som funket med deg i så fall :roll:
Her er alt kjølig og avslappet, kan jeg forsikre deg. Jeg bare påpekte svakhetene i din fremferd...

 

Du kan selvfølgelig velge å avfeie det jeg sier, men hvis du ønsker å bli tatt seriøst i diskusjoner så bør du jobbe en del både med stilen din og språkferdighetene. Det er et tips, ikke noe annet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Har lyst til å oppklare et par ting du har misforstått her. Du sier jo selv at du håper ditt syn på DSLR blir endret :)

 

Er ikke noen superduper forståmegpåer når det kommer til kameraer, men i "min verden", så kunne vi klart oss uten Canon og Nikon.
Ja, vi kunne sikkert klart oss helt fint uten Canon og Nikon, men de har gjennom tidene utviklet en del smarte løsninger som brukes av både dem selv og andre produsenter i dag. De er også med på å drive konkurransen fremover. Det er utelukkende positivt. Så selv om du klarer deg uten et Canon/Nikon kamera, så ville Pentax/Samsung kameraet ditt ikke vært like bra om de ikke hadde måttet møtt konkurransen fra Canon og Nikon. Hadde ikke vært like stor grunn til å legge seg i selene for å lage et bra kamera om de ikke hadde hatt disse to "overlegne" (mtp. salg) produsentene å konkurrere mot. For å vinne kunder fra Nikon og Canon, må de tilby noe utenom det vanlige... og det gjør de.

 

Sony og Olympus har vell kansje bildestabelistator og?
Usikker på om alle Sony har det, men Olympus har det på alle kamera bortsett fra i den rimeligste serien (400-serien).

 

Nikon derimot, der har du noen særinger spør du meg, for der må enda objektivet ditt ha innebygd fokus motor, hrm snakk om nisser.
Dette gjelder kun D40, D40x og D60... kamera som stort sett kjøpes av nybegynnere som kun trenger kitobjektivet og kanskje et telezoomobjektiv, og alle objektiver Nikon har lansert de siste 5 årene (eller lenger) har innebygget fokusmotor. De fleste tredjepartsprodusenter har også implementert fokusmotor i de fleste av sine objektiver nå også. Og fordelen med fokusmotor i objektivet er at den er raskere og mer lydløs enn om motoren sitter i kameraet.

 

Faktisk så har Canon aldri hatt fokusmotor innebygget i kameraet, men de har alltid implementert fokusmotoren i objektivet.

Og canon, ikke innebygd bildestbelisator? HUH,

 

Snodig at ikke flere har det, rett meg om jeg tar feil, men det må da koste mere og lage ett objektiv med bildestbelisator og evnt fokusmotor?

Canon og Nikon er vel de to eneste som ikke har stabilisator innebygget i huset. Men de objektivene de nå bytter ut med nyere versjoner med stabilisator, koster det samme som de forrige versjonene uten (stort sett ihvertfall).

 

Ellers er det flere fordeler med å ha stabilisator i objektivet. Man ser blant annet effekten av stabiliseringen i søkeren så selve komponeringen blir lettere. Jeg leste en gang en liste over tekniske grunner til at stabilisering i objektivet var anbefalt, men jeg husker ikke så mange av dem nå.

Så i "min verden" er jo merket som lever bildestabelisator, værtetting og innebygd fokusmotor kongen på haugen?
Klart... om kameraet har det du ønsker deg, så er det ingen grunn til å velge et annet merke.

 

Er kun det at når jeg ser folk på forumet, som skal ha seg speilrefleks er det alltid Canon eller Nikon, som de vil velge mellom, og avogtil så fåreslår noen f.eks pentax, men vikrer ikke som om det tenkes på engang. why?

Fordi Canon og Nikon har vært størst i mange mange år nå, og de fleste som kjøper DSLR i dag har enten hatt et Canon eller Nikon før (og kjøper det av "gammel vane"), eller får tips fra en fotograf, og de fleste av disse har jo også hatt Canon eller Nikon. Det betyr ikke at de andre er dårligere, men det har vel med merketilhørighet å gjøre. Som selger i en fotobutikk merker jeg at dette står sterkt hos folk, men hvis jeg merker at f.eks. et Olympus eller Pentax vil være det riktige for den kunden, så pleier jeg stort sett å overtale dem til det. Men så har du de som bare kommer inn og "jeg skal ha et Nikon D80". Jeg begynner ikke å krangle med kunden av den grunn :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Angående nybegynnere som "alltid" kun tenker på Nikon eller Canon, så var jeg selv i den situasjonen for et halvårs tid siden. Jeg hadde aldri holdt noe særlig i noen av de, med unntak av de som står lenket fast i butikken i noen sekunder. Canon med sin EOS400D hadde jo vunnet flere tester i norske medier, men mistenker i ettertid at det kanskje dreier seg om favorisering. Nikon ble jo også svært så populært med sine 2500,- på Elkjøp, noe som sørget for at mange kjøpte det og jeg vurderte lenge det kameraet også. Men manglende autofokus og at det kunne virke litt vel "billig" for min del, så så jeg en del på D60 og 80.

Men så ble det til at dama skaffet seg et Oly E-500 og jeg ble straks komfortabel med grepet og likte generelt kameraet godt. Før hu kjøpte det, så visste jeg knapt at Olympus hadde kameraer og trodde siden de ikke var like "store" som Canon og Nikon, så var det ikke noe å satse på.

Men som sagt. Etter å ha prøvd dama sitt en del, så ble det nå til at jeg skaffet meg et Olympus-kamera selv og jeg er storfornøyd. Kanskje jeg hadde vært mer fornøyd med et D80, men skitt au. Det jeg ikke vet, har jeg ikke godt av å vite, samt at både jeg og dama har mulighet til å låne hverandres objektiver når det blir kjøpt nye, så er det ikke noe jeg vil vurdere å finne et annet merke.... foreløpig. =)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Yeh, merke schmerke.

 

Besteme meg for Canon 400D ved årsskiftet på grunn av pris og tester. Søstra mi hadde Canon 300 (film) på det tidspunktet (har nå også 450D), men lot meg egentlig ikke påvirke av det. Hadde jeg hatt litt bedre råd akkurat da hadde jeg nok endt opp med Nikon D80.

 

Generelt sett er vel folk her flinke til å være objektive (ehem) når de diskuterer kamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...