Gå til innhold

Red Ring Of Death, levere på elkjøp?


Grønning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som forbruker i Norge har man mange rettigheter når det gjelder en vare som har en mangel, som blir ødelagt. Xbox 360 har Red Ring of Death, og feilprosenten er høy. Mange leverer konsollen rett til Microsoft, noe som tar uforsvarlig lang tid, for så å klage på Microsoft, dårlig service, og lange ventetider.

 

Det som man skal gjøre som også er riktig er å gå til butikken hvor du kjøpte varen, de har nemlig ansvaret for varen de selger til deg. Der kan du på kryss og tvers ramse opp hvilke rettigheter du som forbruker har nå etter å ha lest denne tråden.

 

Dersom du skulle få en ødelagt konsoll, si at Xbox 360 har fått RRoD, hva gjør du?

1. Du drar til butikken og klager på varen.

 

2. Butikken vil sannsynligvis si at dette er Microsofts problem og at du burde levere det til dem, her svarer du at ifølge lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002, så står butikken ansvarlig dersom en vare skulle ha en mangel (NB! Slitasje og unormalt høyt forbruk av varen regnes ikke som mangel), og at du har en reklamasjonsrett/klagerett på 5 år.

 

3. Butikken vil sannsynligvis si at de skal levere vare inn til Microsoft, men hva tjener du på å gå en slik omvei? Jo, da sier du til butikken at ifølge forbrukerkjøpsloven kan du kan velge mellom å få en ny konsoll eller sende den til reperasjon, og siden Xbox 360 er en massprodusert vare som ikke vil gi butikken altfor høye kostnader i frakt og å fremskaffe en ny vare så kan du enkelt og greit kreve en ny konsoll (Men da må du huske på at du muligens må levere fra deg HDD).

 

4. Dersom butikken ikke har mulighet til å gi deg ny konsoll, grunnet kosnadene butikken vil få for å fremskaffe den, eller at varen ikke selges i butikken mer eller lenger blir produsert, så må du sende den inn til reperasjon. Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.

Merk deg også at selgeren har to muligheter til å rette samme feilen, dersom dette skulle feile, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget vil være reduksjonen av varens verdi. Er varen verdt havlparten av mangelen kan du kreve prisavslag på 50%. Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du kreve å heve kjøpet.

 

Det var dine rettigheter på fire punkter. Husk at dersom du får en ødelagt konsoll, gå til butikken du kjøpte den i, ikke til konsollprodusenten. Da vil du bli mye mer fornøyd.

 

NB: Husk at du ikke kan kreve en ny gjenstand eller lånegjenstand dersom kostnadene blir for store for butikken. Det kan f eks. være å kreve en ny konsoll til 3000,- uten videre.

 

Hele forbrukerkjøpsloven kan du se her:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4302.54/1025782

287.59

 

Skrev dette på en annen internettside for litt siden.

 

Dette er bare tøv. Greit nok at butikken skal gjøre dette fordi loven sier det, men butikken må gjøre PRESIS det samme som kunden selv kan gjøre. Dette gjør at det vil ta lenger tid for kunden å få tilbake xboxen, og butikken må bruke tid på dette (noe som vil bli prioritert bak mye annet).

 

RING SELV til xbox kundeservice, enklere for deg selv og alle andre. Du sparer IKKE tid på å ta den med til butikken.

Du synes det bare er tøv? Vel dere kan godt lide dere. Jeg klarte å nyte tiden uten Xbox 360 fordi jeg fikk låne-Xbox fra butikken. Leverte den selvfølgelig tilbake når jeg fikk ny Xbox 360 fra Microsoft

Lenke til kommentar

Supert! Da var ikke RRoD'en så farlig alikevel. En kompis har en 360 stående som jeg kan låne i 2-3 uker.

 

Forresten, noen som kan gi en kort beskrivelse av hvordan jeg tar ut hd'en? Ekke no ekspert på hardware og har aldri vært inne i en 360 før.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar
Supert! Da var ikke RRoD'en så farlig alikevel. En kompis har en 360 stående som jeg kan låne i 2-3 uker.

 

Forresten, noen som kan gi en kort beskrivelse av hvordan jeg tar ut hd'en? Ekke no ekspert på hardware og har aldri vært inne i en 360 før.

 

 

inne i en 360??

 

den sitter på toppen, berra og dra den framover ;) eller bakover, husker ikkje, har kun gjort det ein gang..:)

Lenke til kommentar
Bruk Microsoft, da kommer DHL og henter den en dag etter at du har ringt, også kommer den på døren når den er ferdig fra tyskland.

 

Hva om man nesten aldri er hjemme på dagtid? Selv hater jeg når DHL ringer, fordi jeg aldri er hjemme.. Er det ingen måter man kan få de til å levere den på posthuset eller noe? Blir mye brydderi for meg å ta imot pakker fra DHL noen ganger.. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hmm, kommer Microsoft å henter xbox'en da?

Bor på en øde plass, så blir mye kjøring :p

 

Jeg vurderer å kjøpe ny xbox, men blir bare å tape så mye på det ..

 

Det er bort kasta penger å kjøpe ny Xbox 360! Når det er helt gratis.

 

Ring dette nr: 800 14 174. Etter noen dager kommer det en bud bil som henter din 360.

Det vil ta Ca 1-2 ukers tid før du får den tilbake.

Jeg kjøpte min ved lansering, og fikk RRoD nå- har jeg fremdeles garanti, eller er den for gammel?

Lenke til kommentar

Om den er eldre enn 3 år har du ikke det nei. (men den er vel ikke så gammel, er den?).

 

Derimot har du en reklamasjonsrett på 5 år (3 år garanti tilsier at den skal leve vesentlig lengre enn 2 år, og derfor har 5års reklamasjonsrett).

Denne må du føre mot butikken den ble kjøpt i, da Microsoft ikke har noe med reklamasjonsretten å gjøre (den går direkte mellom kjøper og selger). hvis selger prøver å avvise deg med at en evt. garanti har gått ut så må du bare nevne reklamasjonsretten med ord ettersom endel selgere prøver å avvise kunden på grunnlag av at garantitiden er gått ut (hvilket den jo er). Dessverre er det mange kunder som ikke kjenner sine rettigheter ang. reklamasjonsrett o.s.v.

 

 

edit: Andre Desember 2005 ble den lansert i Europa, så hvis du kjøpte her, så har du fremdeles garanti og kan føre sak direkte mot MS om det gir deg bedre service enn opprinnelig kjøpested.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

MS økte garantitiden fra 2 til 3år på RRoD (Red Ring Of Death).

Hvis maskinen din f.eks. riper opp plater er dette en garantisak og det er hovedsaklig 2års-garanti da bevegelige deler er slitedeler, samme som mekanismen på vhs/dvd-spillere har 2år-garanti etter dom.

 

Vet ikke hvordan det er nå, men for 1år siden var X360-service på 1-3mnd. Før og i sommerferien var den på 2uker til 1 1/2mnd.

 

Det er det samme om en ringer inn selv eller får butikken til å gjøre det, gjør du det selv så pass på å ta vare på kvitteringer, disse bruker du hvis du skal reklamere hvis du får flere servicer.

 

Dette skjer fra du ringer og melder skade:

1. Du venter 1-5dager på esken som X360 skal sendes i. I esken skal KUN maskinen, uten kabler og HDD, sendes med (med mindre annet er spesifisert).

2. Du ringer DHL når du har den pakket og får den hentet på dør, du kan angi klokkeslett +-1/2timer, men mellom kl 8-16.

3. DHL kommer på døra når den er ferdig reparert.

 

Bor du i et område hvor DHL ikke betjener får du som regel hentelapp og må selv hente esken og sende den med posten, men alt av porto er betalt.

 

Husk å legge med Proforma-papirene sammen med sendingslappen, og ikke lukk luken, da DHL skal ta ut en av de.

 

PS: Alt står godt forklart med bilder i esken du får, også tlf.nr. til DHL ;)

 

 

Videre kan det diskuteres om en har krav på nytt produkt i butikk, samt låneprodukt. Det er en urimelig kostnadd for butikken å gi ut en ny maskin da maskinen som blir levert inn kommer tilbake og dette må selges slik det er igjen. Når det gjelder låneprodukt har du krav på dette hvis det blir ansett som rimelig i forhold til forbrukerens behov, men hva menes med behov?

 

 

Forbrukerkjøpsloven - § 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Forbrukerkjøpsloven - § 30. Gjennomføring av avhjelp

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Endret av Sparkey
Lenke til kommentar
Som forbruker i Norge har man mange rettigheter når det gjelder en vare som har en mangel, som blir ødelagt. Xbox 360 har Red Ring of Death, og feilprosenten er høy. Mange leverer konsollen rett til Microsoft, noe som tar uforsvarlig lang tid, for så å klage på Microsoft, dårlig service, og lange ventetider.

 

Ja, du har rett i at butikken har ansvar, men det tar faktisk mye kortere tid å ringe Microsoft selv. Har hatt boksen min inne for ca 1mnd siden, det tok 14 dager fra jeg ringte til den var ferdig.

 

 

4. Dersom butikken ikke har mulighet til å gi deg ny konsoll, grunnet kosnadene butikken vil få for å fremskaffe den, eller at varen ikke selges i butikken mer eller lenger blir produsert, så må du sende den inn til reperasjon. Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.

Merk deg også at selgeren har to muligheter til å rette samme feilen, dersom dette skulle feile, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget vil være reduksjonen av varens verdi. Er varen verdt havlparten av mangelen kan du kreve prisavslag på 50%. Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du kreve å heve kjøpet.

 

Skal du kreve en lånegjenstand må du faktisk dokumentere behovet hvis selger ønsker å være vanskelig.

Eksempler på varer som bli lånt ut uten vidre er tv'er og mobiler, da dette nå er regnet som en "nødvendig" gjenstand. Har du 2 tv'er i huset har du ikke krav på låneprodukt.

Selger kan nekte å gi deg en lånekonsoll fordi dette vil føre til høye/urimelige kostnader for selger.

Selger er nemlig nødt til å ta ut en ny av eske, og kan derfor ikke selge denne som ny vare igjen når du leverer den inn. Dermed taper de faktisk endel kroner med tanke på hvor mange konsoller som faktisk takker for seg.

Grunnen til dette er at det ikke eksisterer lånekonsoller i butikk, da dette ikke er regnet som en nødvendig gjenstand. Hvis du har fått en lånekonsoll i butikk, er dette rett og slett pga god kundeservice eller fordi selger er usikker på loven, noe som er tilfelle i mange butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...