Marius Fjeld Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Nei, millibytes pleier ikke ha så mye å si. Megabytes, derimot. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Nei, millibytes pleier ikke ha så mye å si. Megabytes, derimot. millibits faktisk Men nei, når man skal kjøpe skjermkort så er MB det siste jeg ser på ihvertfall, nettopp fordi det alt annet er viktigere Lenke til kommentar
No Fear Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ser ikke helt hvor jeg tar helt feil, men men. Var nok litt dårlig formulert. Prosessoren totalt har vel fortsatt 4 ganger oppgitt GHz. For å bruke ditt eksempel med biler så vil jo en bil måtte kjøre fortere hvis den må frakte noe over flere turer for å gjøre samme jobben som 4 biler klarer på hver sin tur hvis det skal gå like fort. EDIT: Litt bedre eksempel, hvis jeg har 4 planker på 1 meter hver så har jeg fortsatt 4 meter plank, selv om jeg ikke har en planke på 4 meter. Neinei, det blir feil. For hertz er bevegelse. Det blir som å si at 4 høytallere som spiller 80 desibel gir 320 desibel lyd. Eller at 4 høytallere som spiller en 100hz tone spiller 400hz tilsammen. Er ikke slik det funker Off-topic: et program som er perfekt parallelliserbart vil jo få utført like mye arbeid på en 2,5 GHz firekjerner som 10 GHz enkjerne i løpet av en gitt tid, så syns ikke den sammenligningen er helt gal. Nå er det jo ikke realistisk med 100% parallelliserbar kode, men sammenligningen din med desibel blir HELT på jordet siden den skalaen er logaritmisk. On-topic: siden du er ute etter en spill-pc ville jeg holdt meg unna de nyeste quad core prosessorene, siden disse ligger langt høyere i pris foreløpig. Spill har til nå vært veldig dårlige til å utnytte flere kjerner også, så du får mer igjen for en dual core med høyere frekvens. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Off-topic: et program som er perfekt parallelliserbart vil jo få utført like mye arbeid på en 2,5 GHz firekjerner som 10 GHz enkjerne i løpet av en gitt tid, så syns ikke den sammenligningen er helt gal. Nå er det jo ikke realistisk med 100% parallelliserbar kode, men sammenligningen din med desibel blir HELT på jordet siden den skalaen er logaritmisk. Måle hz med hz er vel ikke så dumt. Greit db blei feil siden den øker med 10^2 men Lenke til kommentar
No Fear Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Off-topic: et program som er perfekt parallelliserbart vil jo få utført like mye arbeid på en 2,5 GHz firekjerner som 10 GHz enkjerne i løpet av en gitt tid, så syns ikke den sammenligningen er helt gal. Nå er det jo ikke realistisk med 100% parallelliserbar kode, men sammenligningen din med desibel blir HELT på jordet siden den skalaen er logaritmisk. Måle hz med hz er vel ikke så dumt. Greit db blei feil siden den øker med 10^2 men Det som betyr noe er jo hvor mye arbeid som blir utført. Utifra sammenligningen din med at fire høyttalere som spiller i 10 Hz hver fortsatt spiller i 10 Hz sammen, så høres det ut som en høyttaler er like effektivt som fire. Klart at en dobling av antall kjerner ikke blir like effektivt som å doble frekvensen, men jo mer parallelliserbar koden er, jo nærmere kommer man. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Likte 4 felts motorvei forklaringen jeg.. si at bilene kjører et flyttelass.. alene vil ikke bilen gå noe raskere enn 90. Når de er flere sammen vil de få flyttet mye mer i løpet av 1 sekund enn det den ene bilen ville ha klart alene.. Synes ikke tanken er så dum egentlig.. multitasking er vel stikkordet for flere kjerner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå