Gå til innhold

Altibox hjemmesentral: Omprogrammere porter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bredbånd via Altibox, og har en hjemmesentral som heter Telsey.

Denne har seks utganger, to merket Telefon, tre merket TV og én merket PC.

Er det noen som har kjennskap til denne, og som vet om det går an å omprogrammere f.eks en av TV-utgangene til å bli PC-utgang? Da slipper jeg å sette opp en switch ved hjemmesentralen (som ligger kronglete til).

 

Jeg har hørt med support, men de gav meg ikke noe klart svar. Har forsøkt å gå inn på boksen med internet explorer, men jeg har ikke brukernavn/passord som funker. Øvrig administrasjon jeg har tilgang til er kun oppsett av firewall og trådløst nettverk.

 

Noen som har noen tips? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har bredbånd via Altibox, og har en hjemmesentral som heter Telsey.

Denne har seks utganger, to merket Telefon, tre merket TV og én merket PC.

Er det noen som har kjennskap til denne, og som vet om det går an å omprogrammere f.eks en av TV-utgangene til å bli PC-utgang? Da slipper jeg å sette opp en switch ved hjemmesentralen (som ligger kronglete til).

 

Jeg har hørt med support, men de gav meg ikke noe klart svar. Har forsøkt å gå inn på boksen med internet explorer, men jeg har ikke brukernavn/passord som funker. Øvrig administrasjon jeg har tilgang til er kun oppsett av firewall og trådløst nettverk.

 

Noen som har noen tips? :)

 

Sluttkunder har ikke tilgang til management av disse boksene, riktignok er det en form for selfcare for de modellene som har antenne og routerfunksjon, men omprogramering av utgangene er ikke mulig der.

 

mvh

Moella

Lenke til kommentar
Sluttkunder har ikke tilgang til management av disse boksene, riktignok er det en form for selfcare for de modellene som har antenne og routerfunksjon, men omprogramering av utgangene er ikke mulig der.

Takk for svar!

 

Jeg får slå meg til ro med at det ikke går an.

 

Vet du om det går an å se hvem (evt. hvor mange) som er koblet til routeren trådløst?

Innimellom går nettet ubeskrivelig tregt (skal ha 10/10 mbit, når jeg kjører linjetest mot itavisen.no får jeg rundt 1/1). Etter en tid er alt som det skal være igjen. Det kan jo være linja det er noe galt med, men tenkte jeg skulle sjekke for "innbrudd". Er jo kryptert, men kan ikke tenke meg at det er umulig å komme seg innpå for noen som kan det.. ;)

Har en annen trådløs router jeg kan koble på og så disable trådløs på fibersentralen, men vil helst ikke siden det fungerer så stabilt og bra.

Lenke til kommentar
Sluttkunder har ikke tilgang til management av disse boksene, riktignok er det en form for selfcare for de modellene som har antenne og routerfunksjon, men omprogramering av utgangene er ikke mulig der.

Takk for svar!

 

Jeg får slå meg til ro med at det ikke går an.

 

Vet du om det går an å se hvem (evt. hvor mange) som er koblet til routeren trådløst?

Innimellom går nettet ubeskrivelig tregt (skal ha 10/10 mbit, når jeg kjører linjetest mot itavisen.no får jeg rundt 1/1). Etter en tid er alt som det skal være igjen. Det kan jo være linja det er noe galt med, men tenkte jeg skulle sjekke for "innbrudd". Er jo kryptert, men kan ikke tenke meg at det er umulig å komme seg innpå for noen som kan det.. ;)

Har en annen trådløs router jeg kan koble på og så disable trådløs på fibersentralen, men vil helst ikke siden det fungerer så stabilt og bra.

 

Standard så skal disse boksene kjøre wpa kryptering og det er "vanligvis" å regne som en trygg måte å koble seg på trådløse nett, skjønt er det en i nabolaget ditt som driver med wardriving på fritiden sin så kan det jo selvfølgelig være noe slikt, men det tror jeg blir å være litt vel paranoid.

 

Jeg antar at du tester uten at du har andre kjente enheter på nettet under testen, og at du selvfølgelig ikke har noen form for annen belastning på linja når du tester.

Linjene til Altibox partnerene er det egentlig omtrent aldri noe feil med, men det kan jo selvfølgelig være fysiske defekter på enheter inn mot boligen din som spiller inn - evt. periodiske utfall i trafikken pga. høy fiberdempning eller andre årsaker. Dette har du derimot ikke dersom du har tv og voip produktene og ikke merker noe utfall på tv eller telefoni.

(voip ville du merket det veldig godt på da dette er realtime protokoller som ikke liker re-transmit i løpet av en telefonsamtale f.eks)

 

Er du i tvil så anbefaler jeg deg å teste på ledning med 1 pc direkte tilkoblet. Det kunne også vært intressant å se om du kunne se en økning annonserte trådløse nett når ytelsen på ditt nett går ned, det kan f.eks være radiointerferens på 802.11 båndet, kanskje naboene ikke alltid har sine routere wifi enabled.

Jeg tror ikke selfcaren til Altibox har mulighet for å justere på hvilken kanal du skal kjøre på så det må du evt. kontakte supporten dems for.

 

mvh

Moella

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

 

Min erfaring fra jobbsammenheng er at fiber er godt og stabilt når det først virker. Det er en av grunnene til at jeg tenker mer på andre grunner til variabel hastighet.

PC'en jeg testet hastigheten med var tilkoblet med kabel, og den PC'en var ikke i bruk til noe annet. En annen PC var riktignok tilkoblet via WLAN, men den var i dvalemodus og drev neppe med store ting.

Telefoni har jeg ikke, men jeg har ikke merket noe hakking på TV'en. Virker derfor som det bare er internett som har problemer med hastigheten.

 

Når og hvis dette inntreffer igjen får jeg kanskje ringe support og sjekke.

Igjen, takk for et flott svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...