dahwan Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Prøver å "HTML"e litt i Ubuntu, men jeg får visst bare en font... Ingen av fontene jeg pleier å bruke fungerer (Trebuchet MS, Courier new, Arial, Tahoma, Microsoft Sans Serif osv.) Fonter på andre nettsteder ser også rare ut. Har Ubuntu bare en font installert? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Fontene du er vant til er ikke åpne, og er da heller ikke preinstallert. Du kan imidlertid få de fleste "windows"-fontene ved å installere msttcorefonts ("sudo apt-get install msttcorefonts" i terminalen). Det ligger også flere font-pakker i apt (apt-cache search fonts). Du må logge ut og inn etter og ha installert fontpakker Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Prøv å venne deg til å bruke mer generelle fonttyper. "serif", "sans-serif" etc, istedenfor å spesifisere fontnavnet direkte. Ikke alle har de samme fontene installert. Som nevnt kan du installere Microsofts fonter, i tillegg finnes det et fritt alternativ til disse utviklet av Red Hat, i pakken "ttf-liberation". Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) sudo aptitude install msttcorefonts evnt: sudo aptitude install msttcorefonts ttf-xfree86-nonfree Endret 12. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
AudunWangen Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Skal du kode HTML i Ubuntu vil jeg påstå at msttcorefonts er obligatorisk. I alle fall dersom du er over gjennomsnittet interessert i design. Vi må jo tenke litt på de som fortsatt sitter på Windows, men legg gjerne inn linux-skrifttyper som alternativer i CSS også. Det er jo helt greie fonter. Lenke til kommentar
Travellingman Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 sudo aptitude install msttcorefonts Hei! Nybegynner her Har Ubuntu eee installert og driver og prøver litt ut. Irriterte meg litt på de fontene ja,men fulgte din kommando her og "nu ble alt så meget bedre" Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Fontene du er vant til er ikke åpne Er de egentilg det? De ligger jo tross alt på SF. Uansett, alle med et lovlig Windowsprodukt har "betalt" for fontene. Du må logge ut og inn etter og ha installert fontpakker fc-cache -fv Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Prøv å venne deg til å bruke mer generelle fonttyper. "serif", "sans-serif" etc, istedenfor å spesifisere fontnavnet direkte. Ikke alle har de samme fontene installert. Som nevnt kan du installere Microsofts fonter, i tillegg finnes det et fritt alternativ til disse utviklet av Red Hat, i pakken "ttf-liberation". Denne fortjener å bli repetert. Jeg liker dårlig at en nettside er laget for kun én type font, eller prøver å tvinge meg til å bruke en spesiell font. Når browseren ser en font som ikke finnes på systemet, så må fontconfig prøve å finne en substitutt. Som regel går dette dårlig. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Må bare si meg enig med Sokkalf og Manuel, men bruk gjerne de fontene du vil, så lenge du også oppgir enn generisk font. http://webdesign.about.com/cs/webdesignfonts/a/aa051903a.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå