Gå til innhold

Web-design i Ubuntu - bare en font?

Anbefalte innlegg

Prøver å "HTML"e litt i Ubuntu, men jeg får visst bare en font... Ingen av fontene jeg pleier å bruke fungerer (Trebuchet MS, Courier new, Arial, Tahoma, Microsoft Sans Serif osv.)

Fonter på andre nettsteder ser også rare ut. Har Ubuntu bare en font installert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fontene du er vant til er ikke åpne, og er da heller ikke preinstallert. Du kan imidlertid få de fleste "windows"-fontene ved å installere msttcorefonts ("sudo apt-get install msttcorefonts" i terminalen). Det ligger også flere font-pakker i apt (apt-cache search fonts).

Du må logge ut og inn etter og ha installert fontpakker :)

Lenke til kommentar

Prøv å venne deg til å bruke mer generelle fonttyper. "serif", "sans-serif" etc, istedenfor å spesifisere fontnavnet direkte. Ikke alle har de samme fontene installert. Som nevnt kan du installere Microsofts fonter, i tillegg finnes det et fritt alternativ til disse utviklet av Red Hat, i pakken "ttf-liberation".

Lenke til kommentar

Skal du kode HTML i Ubuntu vil jeg påstå at msttcorefonts er obligatorisk. I alle fall dersom du er over gjennomsnittet interessert i design. Vi må jo tenke litt på de som fortsatt sitter på Windows, men legg gjerne inn linux-skrifttyper som alternativer i CSS også. Det er jo helt greie fonter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Prøv å venne deg til å bruke mer generelle fonttyper. "serif", "sans-serif" etc, istedenfor å spesifisere fontnavnet direkte. Ikke alle har de samme fontene installert. Som nevnt kan du installere Microsofts fonter, i tillegg finnes det et fritt alternativ til disse utviklet av Red Hat, i pakken "ttf-liberation".

Denne fortjener å bli repetert. Jeg liker dårlig at en nettside er laget for kun én type font, eller prøver å tvinge meg til å bruke en spesiell font.

Når browseren ser en font som ikke finnes på systemet, så må fontconfig prøve å finne en substitutt. Som regel går dette dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...