Gå til innhold

Ny toppmodell fra AMD

Anbefalte innlegg

Crysis, gir meg som vanlig en dårlig smak i munnen med sitt rakleverk. Men vi må vel tåle at alle forsøker å dytte det foran seg som spillet man bør basere ytelsesmålinger på. Huff.

Stikk hodet opp av sanden , jeg sa ALLE spill testen viser .1920X1200 .

Konklusjonen er : Nvidia fremdeles kongen , billigere , bedre .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deilig å se at 280 gtx fremdeles er verdens kjappeste kort og dessuten billigere .

"Under Crysis we can see that the GTX 280 continues to outperform the new HD 4870 X2. Adding a second X2 into the mix unfortunately has a slightly negative effect on the performance, which is disappointing. "

http://www.tweaktown.com/reviews/1541/6/sa...irex/index.html- Flere spill som viser at *AMD må ete støv fremdeles .

Det er da klart at HD 4870x2 er verdens kjappeste. Kun Crysis og et par andre nvidia spill som GTX280 trekker ifra. Dessuten er nok drivere veldig umodne så vi får vente å se.

Men 280 GTX er raskere enn 4870 X2 på 1920X1200 i ALLE spill som testen viser , skuffende med tanke på at det er et CF kort .

Og ikke skyld på driverne , da kan 280 gtx si det samme . Det har vært modne CF drivere ute lang tid .

Hva med de andre testene som finnes på nett?

Man kan ikke ta utgangspunkt i 1 test. De andre testene tegner et annet bilde.

4870X2 gir pr dags dato mere for pengene enn 280 kortet.

Men jeg ville fortsatt satt pengene på en single 4870 kort og heller kjøpt til et kort senere.

Lenke til kommentar
Crysis, gir meg som vanlig en dårlig smak i munnen med sitt rakleverk. Men vi må vel tåle at alle forsøker å dytte det foran seg som spillet man bør basere ytelsesmålinger på. Huff.

Få hodet ut av rumpa, jeg kommenterte at Crysis brukes som seriøs benchmarking for skjermkort.

Deilig å se at 280 gtx fremdeles er verdens kjappeste kort og dessuten billigere .

"Under Crysis we can see that the GTX 280 continues to outperform the new HD 4870 X2. Adding a second X2 into the mix unfortunately has a slightly negative effect on the performance, which is disappointing. "

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

http://www.tweaktown.com/reviews/1541/6/sa...irex/index.html- Flere spill som viser at *AMD må ete støv fremdeles .

Det er da klart at HD 4870x2 er verdens kjappeste. Kun Crysis og et par andre nvidia spill som GTX280 trekker ifra. Dessuten er nok drivere veldig umodne så vi får vente å se.

Men 280 GTX er raskere enn 4870 X2 på 1920X1200 i ALLE spill som testen viser , skuffende med tanke på at det er et CF kort .

Og ikke skyld på driverne , da kan 280 gtx si det samme . Det har vært modne CF drivere ute lang tid .

Haha, ja selfølgelig har det vært modne CrossFire drivere der ute hele tiden, men du skjønner det at det må omkodes og rekonfigureres når det er snakk om ny kjerne og arkitektur! Så det er ikk bare hokus pokus med å få lagd gode drivere den første gangen. Det må gjerne prøves og feiles litt der.

Men uannsett, HD4870x2 ble sakt å være 14% bedre enn GTX280 i en test. Prisen på HD4870x2 vil også legge seg mer rundt\under 3500kr etterhvert.

Man må bare erkjenne at man ikke har verdens raskeste gpu lenger Bulletus ;), dessuten tror jeg GX2 er like kjapt om ikke litt kjappere enn GTX280.

Lenke til kommentar

Haha, ja selfølgelig har det vært modne CrossFire drivere der ute hele tiden, men du skjønner det at det må omkodes og rekonfigureres når det er snakk om ny kjerne og arkitektur! Så det er ikk bare hokus pokus med å få lagd gode drivere den første gangen. Det må gjerne prøves og feiles litt der.

Men uannsett, HD4870x2 ble sakt å være 14% bedre enn GTX280 i en test. Prisen på HD4870x2 vil også legge seg mer rundt\under 3500kr etterhvert.

Man må bare erkjenne at man ikke har verdens raskeste gpu lenger Bulletus ;) , dessuten tror jeg GX2 er like kjapt om ikke litt kjappere enn GTX280.

Hehe , det er litt mer nyansert enn som så , det er veldig forskjell fra spill til spill hvor bra HD4870x2 egenlig er . Hypen er lagt rundt den sinnsyke oppløsningen 2560 X 1600 som ingen spiller på alikevel , nesten ingen skjermer støtter denne oppløsningen heller. Folk spiller på oppløsningene 1280X1024 - 1920X1200 somregel .

Når kortet også er nesten 500 kroner dyrere enn 280 gtx , så blir myten om "mest for pengene " litt tynnslitt.

Ærlig talt , jeg hadde forventet meg mer av et CF kort .

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Man må bare erkjenne at man ikke har verdens raskeste gpu lenger Bulletus ;) , dessuten tror jeg GX2 er like kjapt om ikke litt kjappere enn GTX280.

Hehe , det er litt mer nyansert enn som så , det er veldig forskjell fra spill til spill hvor bra HD4870x2 egenlig er . Hypen er lagt rundt den sinnsyke oppløsningen 2560 X 1600 som ingen spiller på alikevel , nesten ingen skjermer støtter denne oppløsningen heller. Folk spiller på oppløsningene 1280X1024 - 1920X1200 somregel .

Når kortet også er nesten 500 kroner dyrere enn 280 gtx , så blir myten om "mest for pengene " litt tynnslitt.

Ærlig talt , jeg hadde forventet meg mer av et CF kort.[/b]

Jeg skjønner egentlig ikke hva du syter om. Jeg tror det hele kommer av at DU ikke vil ha HD 4870X2 til å være kongen på haugen. Siden du mener at HD 4870X2 er dårligere enn GTX280 så kan du jo slappe litt mer av og kose deg med din "konge".

Her har du en dose med reviews du kan sitte å slappe av på. Les konklusjonene nøye.

http://nwgat.wordpress.com/2008/06/26/ati-...0-4850-roundup/

Techpowerup konkluderer med blandt annet, "Fastest graphics card on the planet"

Guru3D konkluderer med, "NVIDIA on their side can not compete one-on-one with performance, not even with the GeForce GTX 280, which quite honestly is such a fine piece of gear."

HotHardware konkluderer med blandt annet, "In the games and applications we tested, the Radeon HD 4870 X2 outperformed every other single graphics card, including the GeForce GTX 280."

Lenke til kommentar

Du burde lese litt flere tester enn den til Tweaktown før du gjør deg opp bastante meninger, et CF/SLI oppsett har dessverre mer i/o overhead pga. samarbeidet mellom kortene enn et singlekort, derfor yter det ofte ikke så bra i lavere oppløsninger hvor cpu/system er med å treger ned pcen. Det er først når man spiller i 1900x1200 eller mer og skrur på aa man skiller klinten fra hveten. I følge anandtech så drar jo 4870x2 fra gtx 280 SLI i de fleste av de nye spillene som betyr noe i høy oppløsning. Feks. Age Of Conan, Crysis osv, ettersom gtx 280 og 4870x2 koster ca det samme(4870x2 vil nok fort gå ned 500 når de kommer skikkelig i salg) vil jeg uten problemer si det knuser gtx 280 der det betyr noe. Jeg har nettopp bestillt meg en 24" Samsung skjerm og gleder meg til å endelig kunne spille alle spilla med native oppløsning og full gfx og AA på uten problemer.

In addition to being the fastest single card solution, the 4870 X2 in CrossFire is also the fastest 2 card solution at 2560x1600 in every test we ran but one (once again, Assassin's Creed). It is very important to note that 4-way CrossFire was not the fastest solution at lower than 2560x1600 in as many cases. This is generally because there is more overhead associated with 4-way CrossFire which can become the major bottle neck in performance at lower resolution. It isn't that the 4870 X2 in CrossFire is unplayable at lower resolutions, it's just a waste of money.
Lenke til kommentar
Kan man kjøre 2 stk. Hd4870x2 i Crossfire? Hvis ikke, hvilke kort kan man kjøre sammen med 4870x2 i Crossfire? Vil man merke forskjell?

HD 4870X2 kan kjøres i CrossFire ja, den kan også kjøre CrossFire med HD 4870 og HD 4850 kortene. Men 2stk. HD 4870X2 er litt sløsing med penger spør du meg. Det kreves monster av en CPU\PSU og skalerer ikke så veldig bra som 2 gpu Crossfire.

Lenke til kommentar
Kan man kjøre 2 stk. Hd4870x2 i Crossfire? Hvis ikke, hvilke kort kan man kjøre sammen med 4870x2 i Crossfire? Vil man merke forskjell?

HD 4870X2 kan kjøres i CrossFire ja, den kan også kjøre CrossFire med HD 4870 og HD 4850 kortene. Men 2stk. HD 4870X2 er litt sløsing med penger spør du meg. Det kreves monster av en CPU\PSU og skalerer ikke så veldig bra som 2 gpu Crossfire.

OK, men vil 2 stk. hd4870 i crossfire yte bedre enn 1 hd4870x2?

Lenke til kommentar

Om du leser testen jeg linker til så vil det i enkelte tilfeller yte endel bedre, i verste fall kan det faktisk nesten være litt dårligere om det ikke er cf støtte pga. ekstra overhead. Du bør uansett ha en 30" med 2560x1600 for i det hele tatt å vurdere dette. Har enda ikke sett noen tester på 4870x2 2GB+4870 1GB i CF. Men om 4870x2 oppfører seg likt 3870x2 så får du egentlig all gainen med et ekstra 4870 1GB. 2stk 4870x2 blir som bortimot alle andre quad CF/SLI løsninger mest et driver h...te med alt for mye overhead.

OK, men vil 2 stk. hd4870 i crossfire yte bedre enn 1 hd4870x2?

Nei, er mere minne på 4870x2. Les testen på anandtech så ser du at 4870 512MB slipper opp for krutt pga. for lite minne.

Lenke til kommentar

Dette yter veldig bra, og er nok kongen av ytelse pr dags dato. Den scorer veldige bra i generiske tester og det betyr at det er stor potensiale i kortet og den kommer trolig til å yte enda bedre når driveren moenes, særlig der Crossfire sliter idag.

Men jeg har flere betenkeligheter med kortet også. Jeg synes at AnanTech har hatt veldig kalt mottakelse av kortet. Selv om de roser ytelse, men de trekker de inn GTX 280 litt for mange ganger, og har flere "negative" bemerkninger om 4870X2. Disse gutta er seriøse og har alltid bra og uavhengige tester, og deres holdning er ikke helt "positiv", har jeg fått et inntrykk av.

Jeg har lest gjennom flere tester idag og samtlige er enige om en overlegen ytelse, men jeg sitter med betenkligheter på flere punkter

Varmen ( dette går nok å løse med en ny kjøler),

Høye effektbruk (selv på ilde), dette fører til unødvendig strømforbruk og miljøskade, Dårlig overklokkings egenskaper

Dårlig 2d og Windowed 3d ytelse

Også prisen ble litt høyere enn forventet.

Jeg har lyst på dette kortet pga. ytelsen, men kommer til å vente et par uker, og håper at flere av disse punktene kan fikses med driver oppdatering, eller custom-hardware løsninger. Jeg håper at prisen kommer til å falle i mellomtiden og kanskje Nvidia prøver å slå tilbake også, hvem vet.

Lenke til kommentar
Men jeg har flere betenkeligheter med kortet også. Jeg synes at AnanTech har hatt veldig kalt mottakelse av kortet. Selv om de roser ytelse, men de trekker de inn GTX 280 litt for mange ganger, og har flere "negative" bemerkninger om 4870X2. Disse gutta er seriøse og har alltid bra og uavhengige tester, og deres holdning er ikke helt "positiv", har jeg fått et inntrykk av.

AnandTech her jo kjent for å ha veldig gode og balanserte tester, og jeg synes ikke denne testen er et unntak.

Kjøper faktisk de fleste negative bemerkningene demmes om 4870X2. Det går hovedsakelig på at det er et dual-GPU kort, men alle ulempene dette medfører.

AnandTech gir også uttrykk for at de er skuffet over at det ikke ble noe av Crossfire Sideport, noe som AMD skrøt veldig av når RV770 ble lansert. Dette kunne faktisk vært et første skritt på veien til å løse mange av problemene som både AMD og nVIDIA har med multi-GPU.

Problemet med multi-GPU (både SLI og CF) er at man ikke kan fikse alt med drivere. Veldig mye er også avhengig av hvordan spillene og applikasjonene er laget. Er det masse avhengigheter mellom frames så skalererer dagens multi-GPU dårlig/elendig, da båndbredden mellom kjernene er alt for liten. osv. osv.

Det ser vi spesielt når antall GPU'er økes fra 3 til 4...

Der Crossfire skalerer bra er ytelsen glimrende på 4870X2, og det gir mye for pengene, mer enn GTX280 i SLI. Det er også veldig bra for konkurransen i GPU markedet at AMD gjør det bra nå. Dessverre sliter de veldig med salg av CPU, så vi får håpe at det ikke trekker ned for mye.

nVidia fanboys get ur ass outahere!

Ja... :) Snakk om fanboys...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...