tacomodo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vet ikke om dette er stedet å spørre, men jeg forsøker. Kan noen fortelle meg kort hva svcadm er, gjør og brukes til? Har forsøkt å søke litt, men synes det bare er kryptiske sider å finne. Lenke til kommentar
pitrh Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vet ikke om dette er stedet å spørre, men jeg forsøker. Kan noen fortelle meg kort hva svcadm er, gjør og brukes til? Har forsøkt å søke litt, men synes det bare er kryptiske sider å finne. Det finnes antakelig verre steder. Her har du i alle fall en viss mulighet til å få svar som gir en viss mening. Vår venn G svarer med blant annet denne siden: http://www.sun.com/bigadmin/content/selfhe...-quickstart.jsp Programmet er tydeligvis ett av flere som inngår i (hold slipset klart) "Solaris Service Management Facility", som tydeligvis er 'enterprise'-måten å administrere tjenester på. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg bruker svcadm tilsvarende slik jeg bruker init.d / rc.d i linux. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg skrev en kort huskeliste til SMF for eget bruk, kan jo godt dele den her : Liste opp aktive services : svcs Liste opp alle services : svcs -a Liste opp services som har feilet (er i maintenance mode) : svcs -x Starte en service : svcadm enable servicenavn Stoppe en service : svcadm disable servicenavn Restarte en service : svcadm restart servicenavn Reloade configen til en service : svcadm refresh servicenavn Markere en service som i maintenance mode : svcadm mark servicenavn Klarere en service som ute av maintenance mode : svcadm clear servicenavn Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Takker for svar. For meg virker det som om svcadm er en slags servicevaktbikkje som passer på at ting går som de skal og sånt. Fin liste, sokka. Hva er forresten dette med :default på slutten når man starter ting? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Har ikke så mye peil, men vil tro de servicene med "default" bare kjører i standardoppsett. Jeg har f.eks 2 versjoner av postgresql installert, og for å få kjørt riktig versjon må jeg sette den opp slik : svc:/application/database/postgresql:version_82 default i det tilfellet er versjon 8.1. Man kan helt sikkert lage tilpassede oppsett til servicene og spesifisere hvilken man vil starte på den måten, men hvor oppsettene lagres etc er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Man kan også konfigurere en SMF tjeneste med svccfg. Kort sagt gir SMF med kommandoene svcs, svcadm, svccfg mye bedre kontroll over kjørende prosesser enn SysV init script i GNU/Linux og BSD rc script i Slackware og *BSD. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Man kan også konfigurere en SMF tjeneste med svccfg. Kort sagt gir SMF med kommandoene svcs, svcadm, svccfg mye bedre kontroll over kjørende prosesser enn SysV init script i GNU/Linux og BSD rc script i Slackware og *BSD. Mye bedre kontroll? Eh... noen vil hevde at det bare er en annen måte å gjøre de samme oppgavene på. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mye bedre kontroll?Eh... noen vil hevde at det bare er en annen måte å gjøre de samme oppgavene på. En annen smartere måte, ja. Synes SMF er en stor forbedring fra SysV/BSD script. Så her har GNU/Linux og BSD noe å lære fra Solaris etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå