Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ganske alvorlige søvnproblemer

-Petter-

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Jeg er helt fucka for tiden så må bare spør noen :ermm:

Jo om jeg legger meg en kveld, så får jeg ikke såve.. Ligger våken flere timer.. Får kanskje bare 2 timer søvn før jeg skal på jobb. Når jeg kommer på jobb kan jeg såvne bare jeg setter meg ned for å skrive noe (skjedd), men da våkner jeg med en gang. Igår såvna jeg mens jeg spiste lunsj, dette har ikke skjedd før.. Men går alltid å dupper av i verksted om jeg tar en liten pause.

Og tingen er at jeg legger meg ikke når jeg kommer hjem, sliter med å holde meg våken.. Men i 6-7 tia er det ikke lenger noe problem.. Og når jeg skal legge meg , 10-11-12 tia er det umulig å få såve.

Forsov meg idag, så jeg ringte på jobb å sa jeg hadde hatt søvnproblemer i det siste.. Vil nå tro han jeg har jobba med har merket dette, og jeg bør egentlig få fiksa opp i dette før jeg mister jobben..

Hva gjør jeg? Har ikke penger til lege, foreldre er bortreist å gidder ikke stresse de med dette nå.. di er så redd jeg skal miste jobben!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og tingen er at jeg legger meg ikke når jeg kommer hjem, sliter med å holde meg våken.. Men i 6-7 tia er det ikke lenger noe problem.. Og når jeg skal legge meg , 10-11-12 tia er det umulig å få såve.

Hva med å legge deg når du kommer hjem da? Sove godt og lenge, og om du våkner tidlig gjør det ingenting, så dagen etter legger du enten når du blir trøtt men helst til mer vanlig tid, 11-12, så får du se etter det ?

Hold deg også unna skjermer og annet som kan få deg til å tenke mye 30min-time før du legger deg, rett og slett gjør deg klar til å sove. Det funka for min det i alle fall og jeg får 99% av tiden til å sovne nesten instant når jeg legger meg. Om jeg sliter litt prøver jeg enten å tenke og se for meg svart eller noe veldig enkelt så ikke hjernen får løpt løpsk ^^; Håper det hjelper for deg i alle fall

Lenke til kommentar

Det som ødelegger for deg er at du sover på ettermiddagen når du kommer hjem. Det er FY-FY!

Da ødelegger du alle sjanser om å sove på natta før du skal på jobb. Slutt å "sove middag", tving deg til å sitte oppe til 7-tida, så legg deg og sov helt til neste dag. Våkner du på natta, bare tving deg til å sove videre.

Jeg må endre døgnrytme annenhver uke pga skiftarbeid, vet hva jeg prater om. Søvnproblemer har mye med et stoff i hjernen som heter melatonin. Det skilles automatisk ut i størst mengder på natta/morgenen, men kan forskyves hvis du har konstant annerledes døgnrytme. Kjemien i hjernen følger faktisk dagslyset, det er sånn vi er laget. Når man roter med døgnrytmen ofte, er det værst å kommet tilbake til "vanlig" rytme igjen. Snakk med legen hvis du har en bedriftslege, de har gjerne peiling på sånt. Eller bare fastlegen din. Du kan ikke fortsette på måten du gjør nå, da ender du opp uten jobb tilslutt. Sjefen vil ha folk som er pålitelige og ikke som svimer rundt i halvsøvne på jobb eller kommer for seint annenhver dag.

Lenke til kommentar
Hva med å legge deg når du kommer hjem da? Sove godt og lenge, og om du våkner tidlig gjør det ingenting, så dagen etter legger du enten når du blir trøtt men helst til mer vanlig tid, 11-12, så får du se etter det ?

Det er, som nevnt over meg, en veldig dårlig idé. Jeg sliter med akkurat samme problemet. Har hatt det sånn så lenge jeg kan huske, må ha vært et år, to, hvem vet. Jeg sovner kanskje 3-4-5. Det varierer. Jeg pleide å sove når jeg kom hjem fra skolen, og da kunne jeg fungere dagen etter. Sluttet med det nå, og er alltid skikkelig trøtt når jeg kommer på jobb. Er ektremt godt når det er en ukes ferie o.l. Da kan jeg med god samvittighet sovne klokken 04.00, og stå opp igjen klokken 14.00-15.00 neste dag.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...