Gå til innhold

Noe dull med nVidia driver for linux

Anbefalte innlegg

Har vert oppe i hele natt og proovd aa installere nVidia's driver for linux (9800gtx)

Etter hellsikkes 6 timer med faenskap (root helvete, kjoorende X server, installasjoner av c header filer og saa videre og saa videre i timevis) klarer jeg aa kjoore gjennom installasjonen av driver fila.

Jeg restarter Linux og sitter fast i 800x600 (Det er FAEN MED ikke nok til aa kjoore diskusjon.no ordentlig!!!)

&*#$@# :realmad:

HVA GJOOR JEG!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har proovd, ja. Ingen forskjell.

Jeg vil ikke lure meg til hoogere resolution, jeg vil faa driveren til aa fungere. Visual effects i Appearance settings fungerer ikke, og jeg faar fortsatt samme feilmelding naar jeg proover aa nVidia server settings.

Dette er et mareritt.

Aassen faar jeg driveren til aa fungere. Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar

Ok, alt er super dupert. Den endelige oppskriften på å installere nVidia driver til Ubuntu er:

1: Last ned driveren

2: Last ned cLib header filer og installer

3: Avslutt X server og få opp den tomme svarte skjermen uten noen valg

4: CTRL+ALT+F1

5: bla deg frem til driver filem ved hjelp av "dir" og "cd" kommandoene

6: Skriv "sudo sh *navn på driver fil*"

7: bla gjennom installasjon og restart ubuntu

8: ignorer "driver oppsett" og kryss det ut

9: bla deg frem til X11 mappa og slett alle filer med navn xorg i seg.

10: restart Ubuntu

11: Kjør xorgconfig

12: CTRL+ALT+BACKSPACE

Tadaa, lett som ingenting. Barnemat. Piece of cake. &%#&£$@:realmad:

Lenke til kommentar

Det at Ubuntu ikke oppdaterer driverne som finnes i pakkesystemet, er i mine øyne en av de største svakhetene med distroen.

Det skaper unødvendig krøll om man har hardware som ikke støttes av driverne i pakkesystemet, og det blir ikke enklere av at Ubuntu gjør det vanskeligere enn nødvendig å gå utenom pakkesystemet.

Lenke til kommentar

Allright folkens, snart nådd enden av denne tråden.

Bare for "the record" så ELSKER jeg Ubuntu! Serriøst, arbeidsgruppene, vinduene er elastiske, alle animasjoner er avrundet og greier. Og faktum at jeg kan bruke rullehjulet på musa på skrivebordet til å scrolle mellom arbeidsgruppene.

Og at jeg putter ei tom CD plate i CDROM så vises "Empty CD" på skrivebordet og andre slike finesser og gleder :new_woot:

Men et siste problem gjennstår. Jeg trenger Vista!

Så agendaet er -

Åssen installere Vista på min andre partisjon (Har en 250GB HD - 240GB ntfs | 10GB Linux) uten å ødelegge boot til Ubuntu?

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Innstaller Vista først?

Ubuntu har egen "migreringsassistent" når det innstalleres som gjør at andre OS intergreres i grub. Windows har ikke den samme forkærligheten for andre OS enn Microsoft`s OS, så vista vil overskrive grub slik at du ikke får til å starte Ubuntu. Mulig du kan innstallere grub etter du har innstallert Vista da, men dette er jeg usikker på.

Dårlig at slike nye kort ikke støttes på samme måten som de gamle skjermkortene.

Edit: typos

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Joa, søren òg... Å installere Vista først ville nok vært optimalt, ja. Men nå har jeg installert Linux og brukt 6 timer på å få det til å fungere som det skal, så det kommer ikke på tale å reinstallere.

Finnes det noen programmer (windows) som finner boot filer på partisjoner og ordner dual boot på den måten?

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Du kan gjenopprette grub etter at du har installert windows ved hjelp av ubuntu-livecd. Det er ikke vanskelig heller, men du må vite hvilken partisjon ubuntu ligger på. Etter at du har installert vista booter du livecden på vanlig måte. Når du har kommet inn åpner du terminal og skriver følgende:

sudo grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
exit

her betyr hd0,0 første partisjon på disk en. Dersom du har / montert et annet sted må du selvfølgelig endre dette. Kjør mount i terminalen før du installerer vista dersom du er usikker på hvor / er montert.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Har sett den guiden der, men den guiden tar for gitt at jeg har Ubuntu installert på HELE disken min, som jeg ikke har. Jeg har ubuntu på en 10GB partisjon, og har 240GB upartisjonert igjen.

Jeg prøvde meg frem, og dette er hva jeg har gjort:

• Jeg fant frem live CDen, boota opp og starta partition editor.
  • Jeg formaterte min 240GB partisjon til ntfs uten boot flag.
  • Jeg reboota PCen med Vista 32 bit CDen i. Etter le-eeeeeeeenge med loading kom installasjonen fram.
  • I det punktet hvor jeg skal velge hvilken partisjon jeg vil bruke får jeg feilmelding.
  • Starta ubuntu igjen og nvidia driveren var fucka i 800x600. Etter 40 minutter med xorg sletting, autokonfigurasjoner og mange rebootinger fungerer det igjen.
  • Sitter fast -

post-97622-1218595702_thumb.png

Ikke bry dere om bildekvaliteten - Mobilkamera

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...