dahwan Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Har vert oppe i hele natt og proovd aa installere nVidia's driver for linux (9800gtx) Etter hellsikkes 6 timer med faenskap (root helvete, kjoorende X server, installasjoner av c header filer og saa videre og saa videre i timevis) klarer jeg aa kjoore gjennom installasjonen av driver fila. Jeg restarter Linux og sitter fast i 800x600 (Det er FAEN MED ikke nok til aa kjoore diskusjon.no ordentlig!!!) &*#$@# HVA GJOOR JEG!!!!!!!!! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Type linux? Distro om du vil. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Ubuntu Applications > System Tools > Nvidia X server settings Endret 12. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Skal vel være mulig å redigere til i xorg.conf http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=129379 edit: prøvd å kjøre "sudo nvidia-xconfig" i terminal? Endret 12. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Har proovd, ja. Ingen forskjell. Jeg vil ikke lure meg til hoogere resolution, jeg vil faa driveren til aa fungere. Visual effects i Appearance settings fungerer ikke, og jeg faar fortsatt samme feilmelding naar jeg proover aa nVidia server settings. Dette er et mareritt. Aassen faar jeg driveren til aa fungere. Hva har jeg gjort feil? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Linux Display Driver - x86 Version: 173.14.12 Operating System: Linux x86 Release Date: July 30, 2008 Den driveren du har? Les nedover på siden, står litt om verktøy til x og slikt Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Den driveren, ja. Åssen det? Kjører også nyeste ubuntu x86 Desktop, om det har noe å si. Endret 12. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Rediger xorg.conf med vim eller vi og driveren som skal stå der er vel nvidia under driver, først kan du bruke xorgconfig til å få fiksa på andre innstillinger. Alt som root. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 jah... em... Hæ? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Slettet alle filer i X11 mappa med navn xorg i seg. Restarta Ubuntu og vips, tilbake til utstrekte irriterende 1280x1024. Men linux driveren fungerer ikke i det hele tatt. Hjelp! Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Ok, alt er super dupert. Den endelige oppskriften på å installere nVidia driver til Ubuntu er: 1: Last ned driveren 2: Last ned cLib header filer og installer 3: Avslutt X server og få opp den tomme svarte skjermen uten noen valg 4: CTRL+ALT+F1 5: bla deg frem til driver filem ved hjelp av "dir" og "cd" kommandoene 6: Skriv "sudo sh *navn på driver fil*" 7: bla gjennom installasjon og restart ubuntu 8: ignorer "driver oppsett" og kryss det ut 9: bla deg frem til X11 mappa og slett alle filer med navn xorg i seg. 10: restart Ubuntu 11: Kjør xorgconfig 12: CTRL+ALT+BACKSPACE Tadaa, lett som ingenting. Barnemat. Piece of cake. &%#&£$@ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det at Ubuntu ikke oppdaterer driverne som finnes i pakkesystemet, er i mine øyne en av de største svakhetene med distroen. Det skaper unødvendig krøll om man har hardware som ikke støttes av driverne i pakkesystemet, og det blir ikke enklere av at Ubuntu gjør det vanskeligere enn nødvendig å gå utenom pakkesystemet. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Allright folkens, snart nådd enden av denne tråden. Bare for "the record" så ELSKER jeg Ubuntu! Serriøst, arbeidsgruppene, vinduene er elastiske, alle animasjoner er avrundet og greier. Og faktum at jeg kan bruke rullehjulet på musa på skrivebordet til å scrolle mellom arbeidsgruppene. Og at jeg putter ei tom CD plate i CDROM så vises "Empty CD" på skrivebordet og andre slike finesser og gleder Men et siste problem gjennstår. Jeg trenger Vista! Så agendaet er - Åssen installere Vista på min andre partisjon (Har en 250GB HD - 240GB ntfs | 10GB Linux) uten å ødelegge boot til Ubuntu? Endret 12. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Innstaller Vista først? Ubuntu har egen "migreringsassistent" når det innstalleres som gjør at andre OS intergreres i grub. Windows har ikke den samme forkærligheten for andre OS enn Microsoft`s OS, så vista vil overskrive grub slik at du ikke får til å starte Ubuntu. Mulig du kan innstallere grub etter du har innstallert Vista da, men dette er jeg usikker på. Dårlig at slike nye kort ikke støttes på samme måten som de gamle skjermkortene. Edit: typos Endret 12. august 2008 av Marsan Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Joa, søren òg... Å installere Vista først ville nok vært optimalt, ja. Men nå har jeg installert Linux og brukt 6 timer på å få det til å fungere som det skal, så det kommer ikke på tale å reinstallere. Finnes det noen programmer (windows) som finner boot filer på partisjoner og ordner dual boot på den måten? Endret 12. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Du kan gjenopprette grub etter at du har installert windows ved hjelp av ubuntu-livecd. Det er ikke vanskelig heller, men du må vite hvilken partisjon ubuntu ligger på. Etter at du har installert vista booter du livecden på vanlig måte. Når du har kommet inn åpner du terminal og skriver følgende: sudo grub root (hd0,0) setup (hd0) exit her betyr hd0,0 første partisjon på disk en. Dersom du har / montert et annet sted må du selvfølgelig endre dette. Kjør mount i terminalen før du installerer vista dersom du er usikker på hvor / er montert. Endret 12. august 2008 av anders iver Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Åssen kommer jeg med da på Vista? Jeg trenger Dual boot Åssen fixer jeg det? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/4 Har sikkert postet link til denne guiden 20 ganger nå. Kanskje vi skulle hatt en Sticky angående Dualboot? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Har sett den guiden der, men den guiden tar for gitt at jeg har Ubuntu installert på HELE disken min, som jeg ikke har. Jeg har ubuntu på en 10GB partisjon, og har 240GB upartisjonert igjen. Jeg prøvde meg frem, og dette er hva jeg har gjort: Jeg fant frem live CDen, boota opp og starta partition editor. Jeg formaterte min 240GB partisjon til ntfs uten boot flag. Jeg reboota PCen med Vista 32 bit CDen i. Etter le-eeeeeeeenge med loading kom installasjonen fram. I det punktet hvor jeg skal velge hvilken partisjon jeg vil bruke får jeg feilmelding. Starta ubuntu igjen og nvidia driveren var fucka i 800x600. Etter 40 minutter med xorg sletting, autokonfigurasjoner og mange rebootinger fungerer det igjen. Sitter fast - Ikke bry dere om bildekvaliteten - Mobilkamera Endret 13. august 2008 av dahwan Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Bare slett partisjonen og lag en ny med installasjonsprogrammet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå