martin808 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Har lest en god del tråder her om hvordan arrangere LAN men føler at jeg ikke finner noen gode svar på hvordan man liksom gjør det i praksis, så derfor stiller jeg alle mine spørsmål i denne tråden. Bare skriv et spørsmål så legger jeg det til Sikker noen spørsmål som jeg stiller som er besvart før da men tenkte etter vært at jeg kunne oppdatere denne posten slik at det blir en samletråd. Før LANet 0.0 Hvordan sørge for at det ikke blir en total fiasko og man sitter med minus? Altså, ha en påmeldingsfrist og ikke skriv under noen som helst bindende papirer før fristen har gått ut og dere ser at dere går i overskudd/null. Erfart dette, da vi hadde en frist på to uker før arrangementet startet og vi så TYDELIG at dette ikke kom til å gå. Samme dagen avlyste vi det.. 1.0 Hvordan skal man skaffe lokaler ? vel, du kan sjekke lokale samfunnshus, gymbygg etc, og deretter spørre eiere om pris og hva mer 1.1 Hvordan sørge for at lokalet er ryddig? Ved å sette ut mange søppelbøtter og sekker. Å ta en runde med en søppelsekk rundt omkring er også en lur idé 1.2 Hvordan sørge for at ikke ”inntrengere” kommer inn (snakker om en enkel måte og kjekke i døra om noen ikke har billett) Plasser en vakt i døra og sørg for å ha synlige nok deltakerbevis (neckband e.l.) 1.3 Er det noe regler som gjeller ang kroppsvisitering? Kroppsvisitering er ikke lov uten tillatelse fra onkel blå. 2.0 Hvordan skaffe paller og plater? Paller: Hør med lokale byggevareforretninger, byggefirmaer osv. Plater: Prøv å få det billig fra byggevareforretning, det skal til 13-14 gulvspon (TG) for å dekke 80 deltakere. Mange større lokaler har bord og stoler tilgjenglig. Det er ikke sikkert at det å bygge "TG-bord" er det mest praktiske. Husk at man må ha et sted å oppbevare dette i ettertid dersom man ønsker å benytte de flere ganger. 2.1 Hvordan snekre sammen dette? spiker... Skruer dersom man ønsker en enkel jobb med å få alt fra hverandre i 1 bit. Skruer gjør det også enklere å bruke platene flere ganger. 2.2 Hvor lag avstand skal det være i mellomm vær pall? En sponplate er 2,40x1,20. En pall er vel 0,2x1,20. Ytterst på rekka legges sponplata kant i kant med pallen, og neste pall blir ved ny plate. Da skal halvparten av hver plate ligge oppå hverandre. For å stive av plata settes og en pall på langs under plata. 3.0 Hvem betaler for strøm? Dette varierer fra lokale til lokale. Husk å spørre. 3.1 Hvordan få strøm fra ”riktig” selskap? Eks lokalet jeg leier har vanligvis strøm fra støpsel.AS og jeg har fått sponset strøm av lednig.AS hvordan gjøres dette ? Det er viktig å finne ut hvilken leverandør som leverer til det lokalet dere skal ha. Deretter kan dere høre etter evnt. spons fra leverandør 3.2 Hvordan unngå at sikringsskapet går til H****** ? Pass på å ikke overbelaste sikringene. Det går omtrent 1A per hode, så 80A til deltakere holder, pluss rundt 20 til crew og scene(kommer ann på anlegg/lys). 3.3 Hvor skaffe ledninger? Bautas leier ut strømutstyr. Det finnes og andre som leier ut dette. 4.0 Hvordan skaffer man servere osv? Kjøper eller leier. Eller om man har en gammel pc så kan den kanskje brukes. Sjekk lokale sykehus etc om de har noen gamle pc'er til overs Hør litt rundt om det er noen som har en pc de ikke bruker som de vil låne bort. Få deretter tak i det OS'et dere skal kjøre og kjør! 4.1 Hvordan skaffe internett kabler til bord swicher og osv? Det finnes flere som leier ut dette. www.polar-utstyr.no leier ut switcher, fulle bordløsninger og strømløsninger. Se siden deres for mer informasjon. Det er bare å høre litt rundt i lokalområdet om noen vet om noen som leier ut billig. 4.2 Hvordan funker egentlig internett på LAN mener liksom går det som en trakt liksom at alle tinga blir tilslutt kobla opp mot en master? Pc-switch-core(evnt.server og)-internett. Right! 5.0 Hvordan skaffe internett Hør med eier av lokale om de har internetttilgang og finn deretter ut hvem som leverer 5.1 Eks det er en linje som er inn i lokalet som er i bruk er det mulig at denne kan benyttes av en annen leverandør under LAN-et altså den vi blir sponset av? Jeg vil ikke tro at de kan gjøre dette, du må nok benytte deg av levrandøren som er der fra før. 6.0 Hvordan skaffe security crew? Lokalsamfunnet! Heng opp lapper, spør foreldre og kjente. Rett og slett spørre noen du kjenner / vet om. Om ikke prøve å annonsere i lokalavisa / internett. 6.1 Hvordan skaffe tec crew? se over 6.2 Hvordan skaffe crew? (alle de andre crewa) se over 7.0 Hvordan skaffe utstyr til senen bla høytalere? Utleiefirmaer som helst ikke er altfor store (de skal som oftest ha tusen ganger mer enn det mindre firmaer skal ha). Klubber i området, kommunen har kanskje noe og lignende. Det varierer fra sted til sted. DJ Ovin har skrivet tips for å få spons Sponsorer:Det er klart man må ha sponsorer! Eller, man må vel ikke men det gjør alt mye lettere. Hør med alle mulige butikker/webshops om sponsing Prøv de litt mindre først, siden de ofte er "snillere" enn de større som allerede sponser f.eks. CS-teams, konkurranser osv. (Netshop, Komplett osv.). Hør med levrandører av strøm/nettverk om avslag i pris mot reklame under arrangementet og i media (plakater o.l.) og på hjemmesiden deres. Dette pleier hjelpe bra. Gi sponsorer lov til å henge opp bannere i hallen og få tilsendt logoer du kan bruke i stor/liten oppløsning. Prøv å utarbeid en sponsormal du sender ut. Den burde inneholde litt om dere, om arrangementet, hva dere tenker dere av spons, hva de vil få igjen og en vennlig hilsen til slutt. Her er en mal jeg brukte under et arrangement, med endringer. Merk at dette er et utkast jeg har brukt, og er bare en pekepinn på hva som kan stå i en sånn mal. Hei Refererer til samtale tidligere med deg, *NAVN*(Hvis dere har vært i kontakt med de før), angående et kulturarrangement i Øya, sommeren 2010. Vi er 7 ungdommer i kjernen som skal arrangere et dataparty i Øya kulturhall 30.07-02.08 med 100 deltakere og anslått 50 besøkende gjennom arrangementet. Vi er en nyoppstartet frivillig forening og er medlem i Hyperion (N4F – Norsk forbund for fantastiske fritidsinteresser, http://n4f.no) som er en partipolitisk og religiøst uavhengig interesseorganisasjon som er basert på frivillig og ikke-kommersielt grunnlag. De jobber med å samle alle fantasirike hobbyer og interesser i et stort og slagkraftig forbund og deler ut årlig 1,5 millioner kroner de får fra frifond til foreningene sine. Vi har også sendt inn søknad til brønnøysundregisteret. Vi er en non-profitt forening som har et mål; å tilby ungdommer i lokalsamfunnet et godt kulturtilbud med konkurranser og konserter over flere dager. Det vil bli arrangert spillkonkurranser og andre konkurranser og vi jobber hardt med å få til minst to konserter i løpet av de fire dagene. Vi har arrangert LAN før, men da i skalaen 60-70 deltakere pluss besøkende med spillkonkurranser over en helg. Det er marked for større arrangement også her i Øya-området så vi prøver å få til hvertfall et stort og flere mindre arrangement årlig hvis dette går bra. Det er mye penger i omløp ved et så stort arrangement, og vi er derfor veldig avhengige av sponsorer og samarbeidspartnere for å drive dette rundt. Det er satt opp et budsjett som begynner å bli ganske komplett, og vi har utgifter for 47 000 uten premier til konkurranser. Inntektene kommer fra sponsorer og billettpriser så det er et must å reklamere med store premier og f.eks. konserter for å lokke deltakere og besøkende. Det mangler fortsatt poster i budsjettet og vi håper å få fler som støtter oss så vi kan lage et kjempearrangement for ungdommer i regionen. Vi vil veldig gjerne at dette skal bli et årlig arrangement med frivillige som jobber året rundt for å lage fire fantastiske dager for ungdommer. Med dette søker vi om prosjektstøtte til arrangementet da vi er nyoppstartet uorganisert ungdom og har ikke kapital fra før. Jeg kan sende med budsjettet hvis dette er ønskelig. Det er som sagt ikke ferdig men det jobbes med. Grunnen til at det ikke sendes med dette skrivet er skriverproblemer, så denne på sendes på mail. Mvh for *DERE* *NAVN* *STILLING* *NETTSIDE OG TLFNUMMER Har Tenkt litt og funnet ut at dette hvil bli som en FAQ om LAN når alle spørsmålene er besvart Bare skriv et spørsmål så legger jeg det til send PM om skrivefeil Endret 14. august 2008 av martin808 Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 *holder av denne posten* blir mer ryddig uansett Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Har lest en god del tråder her om hvordan arrangere LAN men føler at jeg ikke finner noen gode svar på hvordan man liksom gjør det i praksis, så derfor stiller jeg alle mine spørsmål i denne tråden. Sikker noen spørsmål som jeg stiller som er besvart før da men tenkte etter vært at jeg kunne oppdatere denne posten slik at det blir en samletråd. 1.0 Hvordan skal man skaffe lokaler ? *vel, du kan sjekke lokale samfunnshus, gymbygg etc, og deretter spørre eiere om pris og hva mer* 1.1 Hvordan sørge for at lokalet er ryddig? *Ved å sette ut mange søppelbøtter og sekker. Å ta en runde med en søppelsekk rundt omkring er også en lur idè* 1.2 Hvordan sørge for at ikke ”inntrengere” kommer inn (snakker om en enkel måte og kjekke i døra om noen ikke har billett) *Uhm, denne var vanskelig.. Med LAN med inntill 100-200 deltakere så er det somregel en besøkstid der de som ikke har betalt kan være der. er somregel fra 7-12 om morran til 9-12 på kvelden... Er det større saker det er snakk om så vet jeg ikke.* 1.3 Er det noe regler som gjeller ang kroppsvisitering? *Ifølge norsk lov vet jeg ikke, men er ikke vant til å bli kroppsvisitert, eller kroppsvisitere folk på LAN* 2.0 Hvordan skaffe paller og plater? *Spørre lokale folk. Vet ikke hvor du bor, eller hvem som kan være aktuelle der. Selv bruker vi å leie Røros Gymbygg og der er det allerede bord.* 2.1Hvordan snekre sammen dette? *Med hammer å spiker... Neida, dette kan jeg ikke svare på.* 3.0 Hvem betaler for strøm? *Det er somregel arrangører, om dere ikke har satt opp avtale med eierene av lokalet* 3.1 Hvordan få strøm fra ”riktig” selskap? Eks lokalet jeg leier har vanligvis strøm fra støpsel.AS og jeg har fått sponset strøm av lednig.AS hvordan gjøres dette ? *Dette vet jeg ikke noe om* 3.2 Hvordan unngå at sikringsskapet går til H****** ? *Snakke med elektriker på forhånd, ta alle sikkerhetsregler* 3.3 Hvor skaffe ledninger? *Kjøpe. Snakke med internettleverandør om evt leie* 4.0 Hvordan skaffer man servere osv? *Kjøper eller leier. Eller om man har en gammel pc så kan den kanskje brukes. Sjekk lokale sykehus etc om de har noen gamle pc'er til overs* 4.1 Hvordan skaffe internett kabler til bord swicher og osv? *Enten kjøpe eller snakke med lokale elektrobutikker / internettleverandør* 4.2 Hvordan funker egentlig internett på LAN mener liksom går det som en trakt liksom at alle tinga blir tilslutt kobla opp mot en master? *Ja* 5.0 Hvordan skaffe internett *Snakke med nettverksleverandør(er)* 5.1 Eks det er en linje som er inn i lokalet som er i bruk er det mulig at denne kan benyttes av en annen leverandør under LAN-et altså den vi blir sponset av? *huh?* 6.0 Hvordan skaffe security crew? *Rett og slett spørre noen du kjenner / vet om. Om ikke prøve å annonsere i lokalavisa / internett* 6.1 Hvordan skaffe tec crew? *se over* 6.2 Hvordan skaffe crew? (alle de andre crewa) *se over* 7.0 Hvordan skaffe utstyr til senen bla høytalere? *Det spørs hvor store høytalere dere er ute etter. Muligens en klubb har noe de kan leie ut* Har Tenkt litt og funnet ut at dette hvil bli som en FAQ om LAN-arrangering når alle spørsmålene er besvart Bare skriv et spørsmål så legger jeg det til NB VIKTIG er det en max grense på hvor mange tegn det kan være pr post er litt dumt hvis jeg skulle nå grensa. (dette holder vell i første omgang uansett ) send PM om skrivefeil Orker ikke og skrive alle spørsmåla er trøtt kommer mer en annen gang. (dette holder vell i første omgang uansett) Alt jeg har skrevet står i *post* tegn i sitatet. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 NB VIKTIG er det en max grense på hvor mange tegn det kan være pr post er litt dumt hvis jeg skulle nå grensa. Det ble testa med et innlegg på over en million tegn, så tror ikke du trenger å bekymre deg enda Lenke til kommentar
solhatt Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg ville ha gått sammen med noen flere interesserte og laget en liten plan for hvert av de punktene du nevner. Lokaler kan leies til forskjellige priser, alt etter hvor du vil være som passer dine behov. Typiske eksempler er (idretts)haller og kirker (menighetshus). I tillegg vil du sikkert også ha en god internett-tilkobling. Da er det viktig å høre med lokalet hvordan tilkobling de har, og hvilke muligheter du har til å endre på det. Det går an å bestille høyere hastighet i en bestemt periode (feks en helg), men hør med internettleverandøren som lokalet har. Finn ut hvor mye - leie av lokalet - internett - strømforbruk koster, og regn ut hvor mye prisen burde være pr. hode for å dekke dette. En pris mellom 2-300 kr burde være greit for et LAN. Du bestemmer selv hvor mye du vil ta utover dette for å få fortjeneste, men tror de færreste som arrangerer LAN har våte pengedrømmer. Du burde få tak i noen som har lyst til å ha ansvaret for å: - evt selge pizza og brus (her kan du sikkert slenge på noen kr ekstra) - administrere server/sette opp nettverket (må være en med forkunnskaper) - holde budsjett/regnskap (må kunne dette) - en som (dør)vakt (må ha stempel for å komme inn etter kl 22 feks) Menighetshus har som regel enkle bord som de ofte setter opp når de skal ha bespisning. Det er sikkert mulighet for å låne disse hvis du lover å ta godt vare på dem, evt erstatte hvis noe blir ødelagt (så det kan være greit å sette opp en depositumskonto). Stopper her, så du hadde fått andre svar også. Håper dette også hjelper. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg vil svare på denne senere i kveld, legger den i mine innlegg for å huske den Har litt erfaringer jeg vil dele Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Forberedelser: Først burde du finne ut hvor mange deltakere du vil ha med. er det under eller over 100 deltakere? Det neste du burde finne er noen å arrangere med. Der burde du finne noen med litt forskjellige interesseområder, en av dere burde være god i nettverk og må kunne løse dette relativt fort da deltakere fort kan bli utålmodige og kjefte og vil ha tilbake pengene sine. Det burde også være en som kan litt grunnleggende sterkstrøm så dere ikke må bruke penger på elektriker. Så research, masse research! Er det andre LAN i området? Vil dette fungere? Er det nok folk? Er folk interessert? osvosvosv.. Når dette er funnet ut, og vi vil si dere finner ut at dere skal ha LAN for rundt 80 deltakere, er det neste lokale. Se rundt på skoler, samfunnshus, haller o.l. etter store nok lokaler. En gymsal på en skole er stort nok (regnet jeg meg hvertfall frem til i går mener jeg) for dette formålet og der ligger det også internett fra før. Leiepriser, strømlevrandør, internettaccess, lån av stoler på skolen (evnt. bord) er og lurt å sjekke ut. Hvis dette er tilfredsstillende ber dere eieren holde av lokalet uten binding. Så kommer det økonomiske inn i bildet. Hvis strøm ikke er inkludert (viktig å spørre om), hvor mye kommer dette på, og hvor mye for nok strøm? Er internett inkludert (oftest ikke)? Finn priser på ting dere må ha som leiepriser på servere og annet nettverksutstyr, strømutstyr, stoler/bord, kiosk, scenerelatert osv. Det er viktig å sjekke ut mange forskjellige levrandører/steder så dere får det billigst og best mulig. Research! Når dere har svar på de fleste av spørsmålene over, må dere se etter billettpriser for å få dekket dette. Ta forbehold om besøkende og, litt kommer det inn der og. Deler dere totale utgifter på antall deltakere finner dere minimunsprisen per billett. Si at utgiftene (inkludert compopremier) er 20 000, da må det være minimum 200 i inngang. Det er lurt å ha litt margin på dette så dere ikke brenner inne med stort pengetap. Deretter, når alle forberedelser er klare må dere ut med reklame! Det er veldig viktig å reklamere mye for arrangementet så folk blir oppmerksomme. Bruk alle mediekanaler (plakater, avis, internett(forum, hjemmeside osv) og hvis dere får lokalradioen til å intervjue dere er dette bare bra) for å nå ut til målgruppen deres. Så er det alle andre ting som crew (hvis dette trengs), vakter, rydding/vasking under og etter arrangementet, soveplasser, oppsett av nettverk og strøm/nettverkskart. Skal dere bruke paller og plater er det eneste dere trenger spiker for å spikre dette sammen. Oppsettet er enkelt, er det noen som lurer på dette kan jeg legge opp et bilde av det. Dette er vel det meste av forberedelsene til et LAN/Dataparty, det er sikkert noe jeg har glemt så hvis dere ser noe kan dere sende meg en PM med hva som mangler/skal endres Rigging: Under rigging er det viktig å gå systematisk til verks. Først ryddes lokalet. Finner man nettverk- og strømtilgang og planlegger strøm og nettverk derfra. Bordløsning settes opp og strøm legges til bordene. Deretter trekkes nettverkskabler og switcher settes opp. Viktig å tenke på strøm til switchene! Før dette er gjort er det lurt å ha et sikkert sted hvor strømfordelingen skjer. Servere/core switch er som oftest der hvor crew sitter (på såpass små LAN). Deretter fikses søppelsekker rundt om i lokalet, kiosk, scene og crewområde. Er dere effektive tar ikke dette mer enn en dag (begynn tidlig og bli ferdig til folk kommer om kvelden). Under arrangement: Det er viktig at alt er testet skikkelig før deltakere slipper inn. Plasser to stykk i inngang til å ta imot penger (helst over 18, så de kan gripe inn hvis noe skjer) og gi de deltakerbevis. Når alle har funnet plassene sine og ser ut til å kose seg er det bare å sette seg tilbake og slappe av og la alt gå sin gang Likevel viktig å alltid være på vakt hvis noe skulle skje. Greit å ha en person i inngang til besøkende og en eller to vakter rundt om som passer på at alt går greit. Crew kan en gang i døgnet (eller når nødvendig) gå en runde og plukke søppel. Folk pleier være ganske vennlige og finner frem det de har rota utover og slenger det i sekken du holder frem Når det kommer til compoer er det viktig at disse er annonsert før arrangementet og premier fastsatt. Viktig å ha varierte compoer, både spill og morrocompoer. Det skaper bra stemning og er med på å gi dere et bra rykte til evnt neste gang. Jeg tror jeg har fått med det meste der, men for å svare litt mer konkret på spørsmålene dine lister jeg disse opp under (det blir litt repetering): 1.0 Hvordan skal man skaffe lokaler ? - Se rundt i lokalmiljøet etter store nok lokaler og finn ut hvem som eier de (Via kommunen eller annet)! 1.1 Hvordan sørge for at lokalet er ryddig? - Søppelsekker plassert strategisk rundt i lokalet pluss søppelrunder en gang i døgnet e.l. 1.2 Hvordan sørge for at ikke ”inntrengere” kommer inn (snakker om en enkel måte og kjekke i døra om noen ikke har billett) - Plasser en vakt i døra og sørg for å ha synlige nok deltakerbevis (neckband e.l.) 1.3 Er det noe regler som gjeller ang kroppsvisitering? - Dette kan jeg ikke svare på, men jeg vil tro det ikke er nødvendig under et sånt arrangement. Det skjedde under HW-LAN vet jeg, TG og TX husker jeg ikke/vet ikke. 2.0 Hvordan skaffe paller og plater? - Paller: Hør med lokale byggevareforretninger, byggefirmaer osv. Plater: Prøv å få det billig fra byggevareforretning, det skal til 13-14 gulvspon (TG) for å dekke 80 deltakere. 2.1Hvordan snekre sammen dette? - Spiker 3.0 Hvem betaler for strøm? - Dette varierer fra lokale til lokale. Husk å spør 3.1 Hvordan få strøm fra ”riktig” selskap? Eks lokalet jeg leier har vanligvis strøm fra støpsel.AS og jeg har fått sponset strøm av lednig.AS hvordan gjøres dette ? - Det er viktig å finne ut hvilken levrandør som leverer til det lokalet dere skal ha. Deretter kan dere høre etter evnt. spons fra levrandør. 3.2 Hvordan unngå at sikringsskapet går til H****** ? - Pass på å ikke overbelaste sikringene. Det går omtrent 1A per hode, så 80A til deltakere holder, pluss rundt 20 til crew og scene(kommer ann på anlegg/lys). 3.3 Hvor skaffe ledninger? - Bautas leier ut strømutstyr. Det finnes og andre som leier ut dette. 4.0 Hvordan skaffer man servere osv? - Hør litt rundt om det er noen som har en pc de ikke bruker som de vil låne bort. Få deretter tak i det OS'et dere skal kjøre og kjør! 4.1 Hvordan skaffe internett kabler til bord swicher og osv? - Det finnes flere som leier ut dette. www.polar-utstyr.no leier ut switcher, fulle bordløsninger og strømløsninger. Se siden deres for mer informasjon. Det er bare å høre litt rundt i lokalområdet om noen vet om noen som leier ut billig. 4.2 Hvordan funker egentlig internett på LAN mener liksom går det som en trakt liksom at alle tinga blir tilslutt kobla opp mot en master? - Pc-switch-core(evnt.server og)-internett. Right? Hvis det var dette du mente 5.0 Hvordan skaffe internett - Hør med eier av lokale om de har internetttilgang og finn deretter ut hvem som leverer 5.1 Eks det er en linje som er inn i lokalet som er i bruk er det mulig at denne kan benyttes av en annen leverandør under LAN-et altså den vi blir sponset av? - Jeg vil ikke tro at de kan gjøre dette, du må nok benytte deg av levrandøren som er der fra før. 6.0 Hvordan skaffe security crew? - Lokalsamfunnet! Heng opp lapper, spør foreldre og kjente 6.1 Hvordan skaffe tec crew? - Samme som over 6.2 Hvordan skaffe crew? (alle de andre crewa) - Samme som over 7.0 Hvordan skaffe utstyr til senen bla høytalere? - Utleiefirmaer som helst ikke er altfor store (de skal som oftest ha tusen ganger mer enn det mindre firmaer skal ha). Klubber i området, kommunen har kanskje noe og lignende. Det varierer fra sted til sted. Sponsorer: Det er klart man må ha sponsorer! Eller, man må vel ikke men det gjør alt mye lettere. Hør med alle mulige butikker/webshops om sponsing Prøv de litt mindre først, siden de ofte er "snillere" enn de større som allerede sponser f.eks. CS-teams, konkurranser osv. (Netshop, Komplett osv.). Hør med levrandører av strøm/nettverk om avslag i pris mot reklame under arrangementet og i media (plakater o.l.) og på hjemmesiden deres. Dette pleier hjelpe bra. Gi sponsorer lov til å henge opp bannere i hallen og få tilsendt logoer du kan bruke i stor/liten oppløsning. Prøv å utarbeid en sponsormal du sender ut. Den burde inneholde litt om dere, om arrangementet, hva dere tenker dere av spons, hva de vil få igjen og en vennlig hilsen til slutt. Her er en mal jeg brukte under et arrangement, med endringer. Merk at dette er et utkast jeg har brukt, og er bare en pekepinn på hva som kan stå i en sånn mal. Hei Refererer til samtale tidligere med deg, *NAVN*(Hvis dere har vært i kontakt med de før), angående et kulturarrangement i Øya, sommeren 2010. Vi er 7 ungdommer i kjernen som skal arrangere et dataparty i Øya kulturhall 30.07-02.08 med 100 deltakere og anslått 50 besøkende gjennom arrangementet. Vi er en nyoppstartet frivillig forening og er medlem i Hyperion (N4F – Norsk forbund for fantastiske fritidsinteresser, http://n4f.no) som er en partipolitisk og religiøst uavhengig interesseorganisasjon som er basert på frivillig og ikke-kommersielt grunnlag. De jobber med å samle alle fantasirike hobbyer og interesser i et stort og slagkraftig forbund og deler ut årlig 1,5 millioner kroner de får fra frifond til foreningene sine. Vi har også sendt inn søknad til brønnøysundregisteret. Vi er en non-profitt forening som har et mål; å tilby ungdommer i lokalsamfunnet et godt kulturtilbud med konkurranser og konserter over flere dager. Det vil bli arrangert spillkonkurranser og andre konkurranser og vi jobber hardt med å få til minst to konserter i løpet av de fire dagene. Vi har arrangert LAN før, men da i skalaen 60-70 deltakere pluss besøkende med spillkonkurranser over en helg. Det er marked for større arrangement også her i Øya-området så vi prøver å få til hvertfall et stort og flere mindre arrangement årlig hvis dette går bra. Det er mye penger i omløp ved et så stort arrangement, og vi er derfor veldig avhengige av sponsorer og samarbeidspartnere for å drive dette rundt. Det er satt opp et budsjett som begynner å bli ganske komplett, og vi har utgifter for 47 000 uten premier til konkurranser. Inntektene kommer fra sponsorer og billettpriser så det er et must å reklamere med store premier og f.eks. konserter for å lokke deltakere og besøkende. Det mangler fortsatt poster i budsjettet og vi håper å få fler som støtter oss så vi kan lage et kjempearrangement for ungdommer i regionen. Vi vil veldig gjerne at dette skal bli et årlig arrangement med frivillige som jobber året rundt for å lage fire fantastiske dager for ungdommer. Med dette søker vi om prosjektstøtte til arrangementet da vi er nyoppstartet uorganisert ungdom og har ikke kapital fra før. Jeg kan sende med budsjettet hvis dette er ønskelig. Det er som sagt ikke ferdig men det jobbes med. Grunnen til at det ikke sendes med dette skrivet er skriverproblemer, så denne på sendes på mail. Mvh for *DERE* *NAVN* *STILLING* *NETTSIDE OG TLFNUMMER Håper jeg svarte bra på spørsmålene dine, er det noe feil/endringer, send PM! EDIT: La til sponsorer Endret 12. august 2008 av DJ Ovin Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Svar på flere spørsmål. 2.2 Hvor lag avstand skal det være i mellomm vær pall? - En sponplate er 2,40x1,20. En pall er vel 0,2x1,20. Ytterst på rekka legges sponplata kant i kant med pallen, og neste pall blir ved ny plate. Da skal halvparten av hver plate ligge oppå hverandre. For å stive av plata settes og en pall på langs under plata. 0.0 Hvordan sørge for at det ikke blir en total fiasko og man sitter med minus? - Altså, ha en påmeldingsfrist og ikke skriv under noen som helst bindende papirer før fristen har gått ut og dere ser at dere går i overskudd/null. Erfart dette, da vi hadde en frist på to uker før arrangementet startet og vi så TYDELIG at dette ikke kom til å gå. Samme dagen avlyste vi det.. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 0.0 Hvordan sørge for at det ikke blir en total fiasko og man sitter med minus?- Altså, ha en påmeldingsfrist og ikke skriv under noen som helst bindende papirer før fristen har gått ut og dere ser at dere går i overskudd/null. Erfart dette, da vi hadde en frist på to uker før arrangementet startet og vi så TYDELIG at dette ikke kom til å gå. Samme dagen avlyste vi det.. Hvis man skal ta den som utgangspunkt, så kommer man aldri til å få arrangert. Det er ingen som melder seg på før siste uka når de vet at de får lov av foreldre, har fått gjort unna lekser etc. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 1.0 : Hør med kommunen. De har gjerne en ungdomskontakt eller ungdomsavdeling som i de aller fleste tilfeller synes LAN er kjempepositivt ved at man skaper et rusfritt miljø for ungdom. Er du heldig kan du faktisk få litt penger av de også. 1.3 : Kroppsvisitering er ikke lov uten tillatelse fra onkel blå. 2.0 : Mange større lokaler har bord og stoler tilgjenglig. Det er ikke sikkert at det å bygge "TG-bord" er det mest praktiske. Husk at man må ha et sted å oppbevare dette i ettertid dersom man ønsker å benytte de flere ganger. 2.1 : Skruer dersom man ønsker en enkel jobb med å få alt fra hverandre i 1 bit. Skruer gjør det også enklere å bruke platene flere ganger. 6.0 : Venners venner. Dersom folk i crewet er under 18, er det normalt å tro at en av disse har søsken over 18. Hør med de og dems venner. Treffer du noen med datainteresse så stiller de fort opp. Henge opp plakater er risky da du har absolutt ingen bakgrunninfo om personene som "dukker opp". Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Hvis man skal ta den som utgangspunkt, så kommer man aldri til å få arrangert. Det er ingen som melder seg på før siste uka når de vet at de får lov av foreldre, har fått gjort unna lekser etc. Kan være med deg på den, men det er uansett bra å ha en sikkerhetsmargin på det så man ikke gjør noe dumt. Og hvis man da lokker med noe bra, som store premier/masse morrocompoes/sceneshow så får de mer lyst til å komme og melder seg kanskje på litt før. 6.0 : Venners venner. Dersom folk i crewet er under 18, er det normalt å tro at en av disse har søsken over 18. Hør med de og dems venner. Treffer du noen med datainteresse så stiller de fort opp. Henge opp plakater er risky da du har absolutt ingen bakgrunninfo om personene som "dukker opp". Alle som skal inn i et eller annet crew må enten sende inn en søknad eller møte arrangørene før partyet uansett, det er utelukkende (for meg) å henge opp en plakat hvor man ber folk si fra om de kan komme og ferdig med det. Henger du opp plakater rundt om om arr. og at man trenger crew og i tillegg spør venner og kjente kommer du langt. Endret 14. august 2008 av DJ Ovin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå