Gå til innhold

LAN i gamledager tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men har nå de 3 siste årene gått mer over i arangering av LAN, og har vært gamecrew/chief på GlobeLAN de siste arangementene, og det er absolutt å anbefale i forrhold til å være deltager. Man føler man bidrar mer + at sammholdet (som alle snakker så mye om) er mye sterkere, og man blir lettere kjent med folk innad i crewet.

Ellers vil jeg si at den beste stemninga nå til dags er nok på TG, der er det profesjonelle arangører som kan sakene sine ! :D

Samme her, det å arrangere LAN synes jeg er utrolig morsomt og det er gøy å se at plassene blir fylt opp når LANet skal arrangeres. Ekstra gøy er det når alt går bra og folk spør når neste blir ;) Begynte å være med "behind the scenes" i 2006 og har siden da aldri (tror jeg?) vært på et LAN som deltaker. Første store LANet mitt var HW-LAN og jeg var Event:Crew. Det var utrolig gøy og jeg har holdt meg der siden da, på TX '07 og TG '08. Jeg kan ikke snakke for alle, men i Event er det et utrolig sterkt bånd mellom alle i crew og vi jobber veldig godt sammen. Nå skal det sies at det nesten har vært de samme siden 2006 på disse partyene :) En godt sammenspleisa gjeng! Møtes utenfor disse og, og har det gøy sammen.

Arrangerer et par mindre i lokalområdet og og det er gøy, alle LAN har en spesiell humor noe som gjør det ekstra gøy ;)

Lenke til kommentar
Første store LANet mitt var HW-LAN og jeg var Event:Crew. Det var utrolig gøy og jeg har holdt meg der siden da, på TX '07 og TG '08. Jeg kan ikke snakke for alle, men i Event er det et utrolig sterkt bånd mellom alle i crew og vi jobber veldig godt sammen. Nå skal det sies at det nesten har vært de samme siden 2006 på disse partyene :) En godt sammenspleisa gjeng! Møtes utenfor disse og, og har det gøy sammen.

Fordi vi er den kuleste gjengen ever.

Å jobbe på lanpartyer er det råeste i verden. Jeg blir utslitt, stresset, får migrene, går nesten 100km, blir døv av dårlige trance, sover for lite, spiser for lite og har en følelse av å være skitten uansett om jeg akkurat har dusjet. Men det er verdt det, mye på grunn av folka jeg jobber med.

Hvordan LAN var i gamledager har jeg liten formening om, da vi stort sett satt i kjellere/stuer med en 100Mb-switch og spilte CS 1.3 mens vi delte på en sparsom modemlinje. Skal man snakke om gamle dager, må man snakke om coax-kabler og t-ledd. Det er før min tid.

Lenke til kommentar

Litt OT:

Heilage trigger mimremuskelen; coax og t-ledd, det var tider det ja. Spill som Doom, Doom2, Quake og slike typer spill rullet flere timer. Husker også godt mine første linjer pascal der en kar lært meg koden til en LAN-jammer for trigging av CSMA/CD systemet :) (Vi var nok ikke bedre enn kidza nå til dags, skulle man kanskje tro men vi lagde tross alt moro selv, på pcen...)

Hvis noen kidz sitter å tenker; coax, pascal, jammer... Der har vel sett et slikt før: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Network_card.jpg ? Når alle deler samme kabel kunne man gjøre mye kødd.

Back on Topic:

En kameratgjeng dro til TG i 2006, desverre ble vi alle skuffet over arrangementet. Alt var stort og flott osv, men det var få personer som faktisk kunne litt om det TG handler om; demo, grafikk og musikk. Spill, spill og atter spill gir gode penger i kassa for LAN folka, men hundrevis av kreative ungdommer velger å spille fremfor å lage. Det er helt klart lettest...

Forøvrig har jeg hatt i bakhodet å arrangere et game-party for brukere i alderen (18?)20-40 år nær Oslo der kjørereglene vil være enkle:

TID:

* Fredag morgen --> Folk kommer (til dekket bord seff, alt klart for hookup)

* Søndag morgen/kveld --> Folk drar (avhengig av hvor mange som henger med :))

ANTALL:

* Ca 20-30 personer som kommer med hver sin nettverkskabel :)

LYD:

* Alle tar headset! Høytalere gleder deg, ikke naboen din!

LAN:

* Ingen felles Internett tilgang ("Trenger" du tilgang får du ta mobilen med 3G'n til hjelp)

* Crewet står for spill-servere og drifter disse for god oppetid. De arrangerer turneringer hvis ønskelig...

MAT:

* 2-4 "pizzaovner" står standby for Grandis steking + 2 mikroer til annet oppvarming

* 1 fryser fylt med frossenføde

For meg er dette et "god gammeldags" LAN, er det noen "gamlinger" som hadde vært med på noe sånt?

Lenke til kommentar
Vel, jeg har ofte lan... Selvom vi bare er to stk.... Å si at to stk på et rom ikke er lan er tull, for lan er lan.

Det du sikter etter vil jeg heller kalle et dataparty, alà TG.

On topic: Ja WoW og andre MMORPG's har tatt vekk en god del av LAN og linking stundene, satt hos noen søskenbarn (wow avhengige som alltid) og den helga ble det IKKE noe LAN spill, BARE WoW og WoW... Det er noe som ødelegger litt innen denne kategorien altså!

Unnskyld, men jeg klarer ikke å ta det særiøst.

Ja, vi har hatt det mye gøy med to stykk lan og JA det er LAN, selv om det åpenbart er bedre jo flere du er. Dessverre er det ikke mange i området vårt som er serlig interessert i lan. Tror den tiden er over.

Husker vi alle brukte å presse oss sammen på ett tomt rom hos en kamerat, 5-6 stk, lanet Stronghold og Stronghold Crusader :!: Folk får jobb, og mye skole eller mister rett og slett intressen (grøss).

Ja... det var tider det ;)

Lenke til kommentar

Har selv gode minner fra 1998-1999, når Half Life akkurat hadde kommet, og vi satt og spilte hele helga... På den tiden hadde jeg en P2-266 med 17" skjerm, og handla akkurat så tidlig at jeg fikk LX hovedkort, ikke BX, woho.

Var også fast deltaker på Norvegia et par år...

norvegia.jpg

.. høyttalerne sto på golvet, og jeg fikk god mulighet til å plage de rundt meg...

Så en tidlig dag i 2001 fikk jeg tak i 21" CRT, og det å dra på dataparty ble veldig mye mer spennende, 32kg skjerm som 17åring var ikke helt det store, men gikk.

Dette var lenge før vi fikk noe annet enn ISDN i den lille bygda siljan, så vi satt gjerne hos en kamerat (shivac her på hw.no) og spilte CS, Q3 og andre morsomme spill hele helga, med enkel/dobbel ISDN som vi alle spleisa på... gode minner.

TG er et ikke-tema for min del, er altfor gammel, og fokuset er bare WoW og annet ræl.

Som crew på PolarParty 14 blokkerte jeg WoW i firewallen et lite stykke i partyet, grunnet båndbreddebruk (oppdatering), da ble det mye bråk - men hadde gjort det igjen uten å nøle.

Jeg gidder ikke dra på dataparty hvor fokuset kun er spilling, det må være noe sosialt i tillegg, og aller helst bør internett-tilgangen kun være til å sjekke mail, irc, msn.. ikke noe spilling av MMORPG's.

Forøvrig er det jo morsomt å lese at en 15åringer klager over dataparties etter år 2000, klarer ikke helt ta det seriøst.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det jo morsomt å lese at en 15åringer klager over dataparties etter år 2000, klarer ikke helt ta det seriøst.

Forøvrig er det jo morsomt å lese at 25åringer klager over dataparties etter år 1990, klarer ikke helt å ta det seriøst.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar
Yeah, alltid gøy med strømstøt fra coaxen...

Bruker å få det fra kabelmodemet mitt hvis jeg tar på pluggen og kabinettet til datamaskinen samtidig. :(

Første lanet (eller linkingen) jeg prøvde meg på ble aldri noen suksess. Hvem viste vel at det fantes krysset og "vanlig" nettverkskabel?. Jeg og en kompis brukte en hel natt på å plages, helt til vi ringe en kamerat nr. 3 som var litt mer kyndig med nettverk.

To uker senere var vi samlet 5 stykker på et lite rom, hvor vi var 3 på et lite rundbord, en på en vaskemasin og en på skrivepult. Dette ble en selvskreven suksess med 10mbit hub.

Det første lanet jeg var på bortsett fra linkingene vi hadde hatt hjemme hos hverandre var en eksplosjon av opplevelser og erfaringer. Jeg fikk erfare 2/2mibt SHDSL for første gang (før dette hadde jeg KUN bruk < 64kbit ISDN). For en opplevelse å laste ned med +/- 250 kbyte/s kontra 6 kb/s!. En annen ting var jo å kunne spille cs med mer enn 5 personer uten å koble seg til nettet og ha 150-200 ms ping på en G O D dag.

Siste lanet jeg var på var i slutten av 2005 og jeg må si ting har forandret seg kraftig. Før var det folk som virkelig brydde jeg som arrangerte lan, de hadde god peiling og spurte om du trengte hjelp når man plagdes med noe. De siste lanene jeg har deltatt på har jeg ofte kommet over folk som plages med nettverket osv. som jeg har "måtte" hjulpet. Før var det crew som brukte å komme med en hjelpende hånd, nå tar bare crew i mot penger. Jeg tror nok den tiden der lan ble arrangert fordi det var morsomt er over.

Lenke til kommentar

LAN med mange deltakere i dag er stort sett bare bortkasta å dra på for oss som er gamle lell, bare drittunger... gøy å dra dit med kamera og stor blitz for å plage CS-lamerne, men ellers.. lite vits.

dataparty hjemme med noen få gode venner går aldri av moten, selv om en er 15, 20 eller 30 år gamle...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hjemmepartys er nok tingen å gå idag.

Store partys er lite vits etter at internett blei allemannseie.

No spelar alle samen over nett og det er kun compoane folk kjem på lan for.

Det sosiale med store events faller.

Men det er som dei seier, det er ikkje meir morro enn du lagar sjølv.

Når eg/me er på lan så har me alltids ei herlig tid.

Ler av dei såkalla "fjortizzane"(Ja du har vore der du og eingong)

Vinner noko compoar, lagar litt film.

Kjøre pranks på kvarandre og kjører på med scenecompoane.

Alt detta snakket om at Fjortizzane øydelegger lan er det dummaste eg nokon gong har høyrd.

DU har vore på det stadiet, og om du ikkje klarar å sjå det sjølv så er du der endo.

Eg er i den alderen at eg kjører bil og kan handla på polet.

Men allikavel, eg er visst stereotypen dåkas; Eg skrik, nappar kabelen til folk, teiper dei når dei søv, blitzer folk som er mindre enn meg og har det rett og slett gøy.

For sånn var lan i "gamledagar" og sånn skal det vera på lan.

Uansett kor voksen du er for alderen.

Lenke til kommentar

Helsikes terminatorer på koakskablene. Jeg og en kompis fant ikke hvorfor vi ikke hadde kontakt med hverandre. Stresset i flere dager, før vi tok hele driten med oss ned til datautsalget som hadde solgt oss nettverkskort og kabel. Han fortalte at vi måtte ha noen grønne plugger på t-leddene. Satan altså.

Ellers ble det spilt mye via comporten. Ingenting ligger like friskt i minnet som "out of sync" på blood, duke3d eller shadow warrior.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...