PlexIcon Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hei! Har tenkt å kjøpe nye skjerm til rundt 2000,- PSdata har blant annet en Hyundai F910TTCO99 til 1995,- og en Hyundai Q10S (TCO95) til 2095,-. Hva vil være den beste å kjøpe? Den billigste skjermen har TCO99 godkjenning, noe som den dyreste ikke har. De billigste har også en dot. pitch på .025mm mens den dyreste har 0.20mm. Hva har disse to å si for kvaliteten på skjermbildet (tco95/99 og dotpitch verdien)? Jeg ser at dyrere skjermer har gjerne en dotpitch verdi på 0.25mm og høyere. Er høyere verdi bedre? Lenke til kommentar
NuB Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Lavere dot pitch er bedre. Den dyrere har en horisontal pitch på 0.20, dette er ikke det samme som dot pitch... Litt sånn pr-triks det der kanskje. Det at den ene har TCO95 og ikke 99 er pga at den er svart nederst. Svart ramme rundt skjermen er ikke optimalt øynene, derfor får ikke disse TCO99-godkjenning. Hvilken som er best av de vet jeg ikke. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hva har disse to å si for kvaliteten på skjermbildet (tco95/99 og dotpitch verdien)? Jeg ser at dyrere skjermer har gjerne en dotpitch verdi på 0.25mm og høyere. Er høyere verdi bedre? TCO-godkjenningen har absolutt ingenting å si for bildekvaliteten. Når det gjelder dot pitch, er lavere tall bedre. Men vær oppmerksom på at enkelte jukser med tallene og oppgir horisontal pitch, og ikke diagonal, som er det vanlige. Den skjermen som oppgis til 0,20 mm er et typisk eksempel på det. Men situasjonen kompliseres ytterligere ved at på aperture grill-skjermer (flate Diamondtron-/Trinitron-bilderør) måler man stripe pitch, som måles horisontalt, men hvis verdier ikke nødvendigvis kan sammenlignes med dot pitch på shadow mask-skjermer (de vanlige buede og de "jukseflate"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå