Gå til innhold

Hvilket gratis/fri abonnement (OneCall/Tele2 Sheriff/MTU)

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å velge et nytt abonnement.

Har sett i retning slike "gratis/fri abonnementer" slik som OneCall, Tele2 Sheriff og MTU siden jeg ikke bruker taletuten så mye.

Men så kommer tusenkroners spørsmålet; Hvilket?

- MTU har jeg lest så mye negativt om her inne, så jeg gjør vist lurt i å droppe det.

- Tele 2 Sheriff virker lovende men har en del spørsmål vedrørende det.

På hjemmesiden står dette:

Rabatten gjelder ikke MMS, innholdstjenester, datatrafikk eller roaming. Tele2 Sheriff kan man ikke bestille med ny mobiltelefon, og tjenester som Lik pris Norge-Sverige, Mobil Familie og Tvilling-SIM gjelder ikke.

Hvis jeg har skjønt dette rett så inngår ikke de 175 gratis ringeminuttene hvis jeg må bruke et annet nett (roaming)?

Vil dette ha noen praktisk betydning i Norge? Vil telefonen min alltid bruke Netcom sitt nett i Norge eller kan den automatisk bytte til et annet nett som gir bedre dekning?

Jeg er ingen ekspert på dette området, så venligst rett meg hvis jeg tar feil.

- OneCall virker mest lovende med tanke på at de går over til Telenor sitt nett der NetworkNorway ikke har dekning. Men har de samme betingelsene som Tele 2, vedrørende roaming? Vil jeg kunne benytte meg av gratis ringeminuttene selv om jeg benytter Telenor sitt nett og ikke NetworkNorway?

Eneste betingelsene jeg fant på nettet var dette;

Gjelder trafikk til norske mobil og fastnett, når man befinner seg i Norge. Forbruk til/fra utland og spesialnummer, prises i henhold til gjeldende prisliste. Gratisminuttene omfatter ikke viderekobling til mobil- og fasttelefon.

Hva betyr dette?

Ble mange spørsmål her nå, men håper du kan ta deg tid til å hjelpe meg. Forhåpentligvis er det flere enn meg som lurer på det samme, slik at denne tråden kan være til hjelp for de også.

Med vennlig hilsen

Thomas N

PS: Hvis du har noen negative erfaringer eller problemer med overnevnte tilbydere, spytt ut.

PPS: Vet du om flere tilbydere ala overnevnte si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp MTU ja. Skaffet meg dette og angret dag 1. De "glemte" å aktivere sim kortet til bestemt tid, tvert imot skjedde dette 10 dager senere og i mellomtiden kunne jeg ikke motta samtaler eller sms på forrige simkortet (kunne fortsatt ringe ut)

Har null erfaring the Tele 2 Sheriff, men for å svare spørsmålet ditt, så får du helt klart ingen gratis minutter mens du roamer. Men tror det blir skjeldent du roamer med Tele 2 (men som sagt har jeg ingen erfaring med det)

OneCall har jeg selv brukt og var ganske fornøyd med dem, de er ikke helt perfekte, men du får det du skal uten store problemer. Jeg tror Network Norway nettet strekker seg ganske langt per idag, men kan ikke si med 100% sikkerhet hvor godt det fungere. Selv bor jeg i Oslo og hadde alltid signaler fra NN.

Lenke til kommentar

Gode svar over her ^

For å avklare roaming litt. Du roamer når operatøren din leier nett av en annen operatør. Den praktiske betydningen for deg er at "I utlandet gjelder egne priser", noe som er ganske logisk.

Hvis du ikke har noen planer om å viderekoble (F.eks at mobilen din ringer når noen ringer fast-tlf din), så har ikke den posten heller noe å si for deg.

Gode svar over her ^

For å avklare roaming litt. Du roamer når operatøren din leier nett av en annen operatør. Den praktiske betydningen for deg er at "I utlandet gjelder egne priser", noe som er ganske logisk.

Hvis du ikke har noen planer om å viderekoble (F.eks at mobilen din ringer når noen ringer fast-tlf din), så har ikke den posten heller noe å si for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke verdens beste erfaring med Onecall, jeg har selv hatt dette i 1 og et halvt år.

Det har seg slik at jeg mister dekning nesten hele tiden, noe som igjen fører til avbrutt wap-kommunikasjon og konstante forstyrrelser i musikkannlegg.

Onecall er også et lavbruk-abonnement, så hvis du bruker telefonen mye så ender du med regning på tusenlappen.

Har ikke erfaring med noen av de andre nevnte.

Lenke til kommentar

Roaming er KUN utenlandsbruk. Ingenting annet. Med Onecall og Tele2 trenger du ikke å tenke på dette i Norge i det hele tatt.

For de som lurer litt mer:

Det kalles ofte roaming om du er hos en operatør som har MVNO, men dette er helt feil da det nettet du "roamer" i ansees som hjemmenett selv om opertøren ikke eier det. (Eg Onecall Roamer i Telenor, men Telenornett ansees som hjemmenett for Onecall)

Lenke til kommentar
Jeg bruker OneCall, og er stort sett veldig fornøyd med dette. Det jeg har hatt av problemer, har vært i utlandet. Vet ikke om det har med min telefon å gjøre eller abb, men jeg får ikke sendt mms (har prøvd fra Kreta og Litauen). Datatrafikk ellers går derimot greit (Opera Mini feks).

Har hatt samme problemet med Onecall. Etter et døgn i utlandet begynner gjerne tingt å gå skeis. Har hatt problemer med SMS og MMS. Tale eller wap har ikke vært et spesielt problem.

Men dette med å taste 1 foran pin kode i utlandet har jeg har blandete erfaringer med, da det virker ca 50% av gangene for min del. Dette gjelder Sverige, Danmark, Ungarn som jeg har testet.

I Norges har Onecall vært helt supert stabilt.

Men derimot hos Telenor og Netcom har jeg aldri hatt slike problemer i utlandet. Altså en får sannsynligvis det en betaler for!

Lenke til kommentar

Da tror jeg går for OneCall, selv om jeg hater reklamen på TV med´n Røed Ødegård :p

MMS, 3G, Wap og slikt bruker jeg ikke likevell så det er ikke så viktig om det fungerer eller ikke.

Noen som vet det er noen plagsomme forsinkelser på SMS meldinger hos OneCall?

Mener å huske å ha lest det en plass, eller var det en annen operatør...

Iallefall, tusen hjertlig takk til alle sammen for opplysningen og tilbakemeldingene.

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet støtter ikke OneCall MMS i utlandet.

I følge OneCall bør det fungerer...

Jeg får ikke til å sende/motta MMS i utlandet.

At man kan sende og motta MMS forutsetter at man har tilgang til GPRS og MMS hos den utenlandske operatøren. Normalt har man dette i vestlige land og flere av nordmenns vanligste reisemål.

Lenke til kommentar
Jeg skaffet meg nylig også et Tele2 Sheriff, og det virker som det fungerer greitt. Eneste problemet hittils er at Tele2 kundeservice mener at en forskrift (§ 5a-2.)ikke kan gjelde for denne abonnentstypen. ( http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040216-0401.html#map006 )

Hva mener du?

Tele 2 mener det ikke er et vanlig abonnement, og jeg antar at for uvanlige abonnement så kan ikke norsk lov gjelde...

"På vanlige abonnement har vi muligheten for å sperre nummeret helt for innholdstjenester og/eller MMS dersom du ønsker det."

Lenke til kommentar
Dette er noe alle operatører skal tilby med tiden, men flere har fått dispansasjon så vidt jeg vet. Dette er lovpålagt, og gjelder også Sheriff og alle andre abonnement. Hvordan et "uvanlig" abonnement ser ut vet ikke jeg =D

Jeg leste hele svaret fra dem på nytt, og det er mulig å tolke det på to ulike måter. Den ene muligheten er den jeg tolket over, den andre er at kontantkort er uvanlig abonnement, og at Tele2 Sheriff er et vanlig abonnement. Okke som så overholder de ikke forskriften.

Lenke til kommentar
Jeg bruker OneCall, og er stort sett veldig fornøyd med dette. Det jeg har hatt av problemer, har vært i utlandet. Vet ikke om det har med min telefon å gjøre eller abb, men jeg får ikke sendt mms (har prøvd fra Kreta og Litauen). Datatrafikk ellers går derimot greit (Opera Mini feks).

Jeg har nøyaktig samme erfaringer. I Norge er OneCall veldig stabilt og bra, men i utlandet er det alltid masse problemer etter at de gikk over til Network Norway (det fungerte alltid glimrende i utlandet før overgangen). Mer presist har jeg hatt følgende problemer:

Spania: Veldig ustabilt. SMS fungerte stort sett greit. Sending av MMS virket nesten aldri, mens mottak av MMS fungerte innimellom.

Portugal: Samme som Spania

England: Noe ustabilt. MMS og SMS fungerte det meste av tiden. Et par dager fikk jeg imidlertid konsekvent feilmelding etter sending ("kan ikke sende"), men det viste seg at meldingene var kommet frem allikevel.

Hellas: SMS fungerte alltid perfekt. MMS fungerte aldri.

USA: I New York City fungerte SMS og MMS greit. Ellers i nordøst-USA var det stort sett aldri dekning. Dette med dekningen var tydeligvis et OneCall-problem, merkelig nok, for med Telenor-abonnement var dekningen god.

Jeg vurderer å prøve Tele2 Sheriff hvis disse problemene fortsetter.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke verdens beste erfaring med Onecall, jeg har selv hatt dette i 1 og et halvt år.

Det har seg slik at jeg mister dekning nesten hele tiden, noe som igjen fører til avbrutt wap-kommunikasjon og konstante forstyrrelser i musikkannlegg.

Onecall er også et lavbruk-abonnement, så hvis du bruker telefonen mye så ender du med regning på tusenlappen.

Hvilken telefon har du? Jeg har samme problem. Nettet detter ut som oftest noen sekunder etter hver telefonsamtale. Tidvis får jeg også beskjed om å skifte til side "b", hva nå enn det er.

Jeg har en HTC TC forresten.

Jeg har akkurat sendt et spørsmål til OneCall for å få litt informasjon om dette nå.

Lenke til kommentar

Jeg mister også dekning iblant på både OneCall abonnementet mitt, Tele2 anbonnementet mitt og NetworkNorway abonnementet mitt. Bor midt i Oslo... så tydlig at NetworkNorway nettet sliter litt der om dagen, kjenner flere som også har samme problem. MTU trenger jeg vel ikke si noe om. ;)

Bruker for det meste Telenor & Netcom, da de tilbyr de tjenestene jeg bruker, og har aldrig hatt problemer nettet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...