Giddion Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Joda khronos har endelig sluppet OpenGL 3.0 specen og det bare over 1 år etter den første datoen, men men hva gjøre vel det for nå er den endelig her. Khronos Press Releases OpenGL 3.0 spec På den negative siden så finnes det ingen kort som støtter OpenGL 3.0, men det er ikke lenge til Nvidias Big Bang II driver kommer ut og de har OGL 3.0 støtte, for de av dere som har ATI så vet jeg ikke noe. Ha en ellers fin dag. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Blant nyhetene ser jeg at half er blitt en standard OpenGL datatype, som sikkert ikke er så dumt. Det er mange nye funksjoner her, og Buffers ser ut til å være min foreløpige favoritt. Denne muliggjør direkte kontroll over hvor data blir lagret, som har vært tilgjengelig gjennom extensions hittill, men på en betydelig enklere måte. Det har også kommet en color matrise, i tillegg til projection, model og texture. Endelig vil multi-samples bli enkelt å implementere ser det ut til; glEnable(GL_MULTISAMPLE); glSetInteger(GL_SAMPLE_BUFFERS, 1); Etter det jeg forstår fra dokumentet. Point sprites er også en grei affære ser det ut til. Men nå skal en vertex shader spesifiseres for å rendre noe som helst. Dette gjør alle GL skygge- og matrisefunksjoner overflødig sånn jeg ser det. Det jeg egentlig er mer spent på, er om GL 3.0 fortsetter som en extension av 1.1, eller om hele GL headerne skrives på nytt, jeg hadde foretrukket å slippe extensions... Gleder meg til å få tak i en GL 3.0 SDK. Men nå får jeg legge meg, så får jeg heller lese videre i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå