henbruas Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hvordan justerte man egentlig for å få noe tilsvarende nivåer og kurver 'i gamle dager'? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Dette ble gjort i kopierings-stadiet, der man overfører negativet til en papir-kopi. Da prøvde man seg frem slik at man ffant riktigst mulig eksponering. Dette kombinert med forskjellige typer papir ga ønsket resultat. Er usikker på om de forskjellige kjemikaliene også hadde noe å si - det er snart 25 år siden jeg var iet mørkerom sist ... Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Channel mixer fungerer jo på sett og vis som filtre? Red for klarere blåhimmel osv? Eller tar jeg kansje helt feil her Det gjør det, men du bruker sjelde justerbare fargefiltre når du fotograferer. Poenget her er at workflowen din skal i mest mulig grad likne på den analoge, og således bør du egentlig bestemme deg for å bruke fargefilter i etterbehandlingen _før du tar_ bildet. Har du tatt bildet, uten intensjon om å bruke filteret, bør du droppe det i postprosess også. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Dette ble gjort i kopierings-stadiet, der man overfører negativet til en papir-kopi. Da prøvde man seg frem slik at man ffant riktigst mulig eksponering. Dette kombinert med forskjellige typer papir ga ønsket resultat. Er usikker på om de forskjellige kjemikaliene også hadde noe å si - det er snart 25 år siden jeg var iet mørkerom sist ... Mye av kurven ble vel også gitt ved hvilken film man valgte? Ulike filmer har/hadde publiserte responskurver - det er disse (i kombinasjon med valgt papirtype) som emuleres av f.eks b/w-simuleringen i Bibble. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Morsom utfordring! Henger meg på her! Har en fordel med E-3'n her; Jeg bare snur skjermen og legger den inn mot kamerahuset. Ingen skjerm, bare LCD-display på toppen. Vips; Analogt. Lurer på om jeg skal finne frem OM 50mm f/1,4 og OM 28mm f/2,8 og bare for å gjøre det skikkelig old-school med manuell fokusering og nedblending... E-3 har 100% søkerdekning og... Blir nok en eller to 36 bilders-ruller på meg med ISO-400 og/eller ISO-800. Fremkalling har jeg hverken tid eller kjemikalier () til, så det får bli butikken så får slite med det denne gang. Endret 13. august 2008 av kiskogl Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Prøver meg på denne jeg også....36-bilders-filmrull farge, ISO 400, hjemmekopiering. (Har/hadde tilgang på et mørkerom med utstyr) (Brukte en gammel Minolta på 70-tallet, skulle vel ha brukt den nå også, men har lånt den bort) RandiA Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hiver meg på denne. Vet ikke om jeg har tilgang til data på søndag/mandag, men det lar seg sikkert ordne på et vis. 1 36-bilders filmrull farge, ISO 400, hjemmekopiering. 1 24-bilders filmrull sort/hvitt, ISO 400, hjemmekopiering, (om jeg får tid). Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) dette virket skikkelig artig Tom og Marius har et spørsmål; hvordan holder man kontrollen/tellingen på et dslr (for slr var vel ikke kravet) ettersom når "filmrullen" er brukt opp? Endret 13. august 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Da har jeg bestemt meg. En 24bilders filmrull s/h, butikkfremkalling, og en 24bilders fargerull, hjemmefremkalling (sistnevnte om jeg får tid). Er lov å desaturere bildene i etterkant, ja? Lenke til kommentar
Noiria Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg tar utfordringen. 24-bilders s/h ISO-400 i butikk. Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Blir nok en rull eller to med 36 bilders S/H, fremkalt hjemme, med simulert rødfilter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 dette virket skikkelig artig Tom og Marius har et spørsmål; hvordan holder man kontrollen/tellingen på et dslr (for slr var vel ikke kravet) ettersom når "filmrullen" er brukt opp? Det er en svakhet i daghetens digitale veden. Du (Vi) må faktisk notere oss start-tallet og telle selv ... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Channel mixer fungerer jo på sett og vis som filtre? Red for klarere blåhimmel osv? Eller tar jeg kansje helt feil her Det vil virke; det er ikke noe tvil om det. Men om det er i tråd med tanken bak utfordringen - det er et annet spørsmål. Min tanke er primært å ta bilder uten feedback; og se hva man får. Så i dette tilfelllet, da bør man vel låne seg eet ekte rødfilter? Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Min tanke er primært å ta bilder uten feedback; og se hva man får. Så i dette tilfelllet, da bør man vel låne seg eet ekte rødfilter?Man må i hvert fall notere seg at akkurat dette bildet skal tas med rødfilter (og simulere det digitalt) før man tar bildet... Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Er det slik at tar man i RAW blir bildene i farger uansett? Dette er isåfall litt dumt da, da kan man jo ikke ta bilder i S/H med filter og få en raw fil ut av det. Det blir jo ikke helt det samme å ta med ett rødfilter i farger for så å konvertere til s/h vil jeg tro. Personlig liker jeg ikke å ta i jpg. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Er det slik at tar man i RAW blir bildene i farger uansett?Dette er isåfall litt dumt da, da kan man jo ikke ta bilder i S/H med filter og få en raw fil ut av det. Det blir jo ikke helt det samme å ta med ett rødfilter i farger for så å konvertere til s/h vil jeg tro. Personlig liker jeg ikke å ta i jpg. Tar du bilder i RAW blir det ikke farger i det hele tatt. Faktisk inneholder en RAW fil bare informasjon om intensiteten av lys, eller bare gråtoner om en vil. Farger blir lagt på i etterkant av softwareen. Et sidespor, men kanskje greit å vite - eller ikke. Uansett, i praksis funker det slik at RAW = farge, siden konverteren selvsagt leser inn informasjonen som ligger i fila. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Så hvordan blir da rikig workflov vist man ønsker raw+s/h+fysiske filter? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Så hvordan blir da rikig workflov vist man ønsker raw+s/h+fysiske filter?Det kommer an på hvilken software du bruker og hva slags kamera du har. I Lightroom og ACR har du mulighet til å velge Saturation -100, samt velge Saturation +/- 100 på hver kanal i tillegg (under calibration-menyen). Setter du Saturation på -100 og Saturation på rødkanalen til +100 har du brukt et rødfilter vil du i praksis få et s/h-bilde med rødfilter. Litt mer juks blir det om du laster bildet inn i Photoshop, legger på et på forhånd justert rødfilter og deretter tar desaturate eller grayscale, men personlig har jeg ikke noen innvending mot det. Betingelsen er selvfølgelig at du på forhånd hadde tenkt å bruke filter, det er ikke noe man ser om passer i ettertid. I mitt kamera, et Samsung GX-10, har jeg dessuten mulighet til å legge på slike filtre i kameraet og konvertere råfilene der. Pussig nok kan jeg ikke gjøre det i medfølgende software :-) Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Så konklusjonen blir at tar man digitale bilder er egentlig fysiske filter bortkastet, da man fint kan simulere dette i post?. Jeg tenker da på fargefilter, eks pola og uv filter har jeg ikke sett noen gode digi alternativer på, enkelte ting må vell uansett gjøres/fungerer best i optisk/analog utførelse. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg tenker da på fargefilter, eks pola og uv filter har jeg ikke sett noen gode digi alternativer på, enkelte ting må vell uansett gjøres/fungerer best i optisk/analog utførelse.Fargefilter kan fint simuleres i postprosess, polariseringsfilter kan ikke. Polariseringsfilteret fjerner litt av lyset i alle farger. UV-filter trengs ikke i det hele tatt på digitalt, bare for ren beskyttelse (om du mener at objektivprodusenten har gjort noe galt slik at frontelementet ikke er solid nok). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå