Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST av general musa] Begrense andre brukeres hastighet. [oppdatert med ny info 13/8 kl18:41]

Anbefalte innlegg

Ser dette har vært oppe til diskusjon flere ganger, da med begrenset hell for trådstarter.

Jeg ønsker å prøve på nytt, men da med en bedre beskrivelse på hvilken hardware jeg har, samt en liten illustrasjon som kanskje setter nytt lys i saken (ikke hvet jeg) :p

Jeg bor i et hybelkompleks, og deler internettlinje med en fire-fem andre brukere. Jeg er abbonent på linja, og jeg betaler selv hele greia. Grunnen er rett og slett for å være grei mot dem andre, men nå ønsker jeg en litt større del av kaka selv.

Linja er oppgidd til rundt 8Meg, men som vanlig så får jeg ikke mer enn en fem-seks på hastighetstester.

Jeg ønsker å øke min egen hastighet på et eller annet vis; være seg med å "prioritere" min trafikk eller det å "låse" dem andre brukerene til en litt lavere hastighet.

Legger ved et bilde som viser hvordan det hele er koblet, samt navn/modellnummer på dem ulike komponentene.

På forhånd takk :)

post-125651-1218475415_thumb.jpg

post-125651-1218645748_thumb.jpg

EDIT:

Oppdatert tråden min med en skjermdump på ny router. Fant en gammel Linksys, og denne har kanskje muligheter for å dempe hastigheten litt for dem andre evt prioritere min.

Noen som vet hvordan? Tok en skjermdump på siden i Linksysén som jeg tror kan være aktuell. Om jeg har bommet, si ifra hve dere vil se så poster jeg det på kort tid :)

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

First of all, slett bildet, åpne det i paint, lagre det som JPG og last det opp på nytt:)

Men det du er på jakt etter er QOS som må ligge i router\modemet ditt.. Pleier å stå i brukermanualen. du må sette din pc som førsteprioritet, da skal du få full pupp når du ber om det. Ellers tror jeg du må til med mer avansert utstyr, uten at jeg har sjekka veeldig nøyaktig hva du har.(tviler på det er managed switch?)

Endret av general musa
Lenke til kommentar

Woops! Beklager. Fixet ;)

Vel, nå har det seg sånn at jeg ikke "finner" switchen min når jeg søker. Jeg har litt begrensede kunnskaper rundt det hele, men måten jeg har gjort det på er å ta en tracert på vg.no, notere meg dem to-tre første IP adressene i tracertlista, og skrive dem inn i internett explorer.

Dette har fungert for å finne routere etc før. Er dog usikker på hvordan det er med en switch. Finner den iallefall ikke :)

Managed switch?

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar

Da er det bare en basic switch. En switch som er managed kan du konfigurere instillinger på den. Jeg søkte litt fort på routeren din, og sånn jeg kan se så kan du ikke stille på qos eller liknende.

info om managed switch

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_switc...uration_options

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

Kjøp denne, legg inn Tomato firmware(kjør ett google søk)

Så kan du stille på ting, inklusive qos(quality of service). Det gjør at du kan sette din pc til å ha høyeste prioritet. Dvs ber maskinen din om båndbredde så får den det som er tilgjenglig, de andre kan bare sitte der:)

Endret av general musa
Lenke til kommentar

Aha, du har en linksys router, sikker på at modellnummeret er rett?

Btw, ser at du har en linksys wtr54gl.. Hvor står den i systemet ditt?

Anyway..

gå på start og på kjør(har du vista så trykk windowsknappen og R samtidig)

skriv CMD og trykk enter. Skriv så ipconfig /all

Her finner du Mac adressen til nettverkskortet ditt.

noe alla dette:

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-77-8E-26-XX

Skriv inn adressen i feltet "device priority" og sett den til High, eller highetst...

Regner med at det burde gjøre susen:)

Endret av general musa
Lenke til kommentar

Hehe yea. Fant en Linksys.

Modellnummer på den øverste tegningen stemmer nok ikke lenger nå nei. Istedet for switchen så står det nå en Linksys der. Ellers er alt likt koblet.

Gjorde som du sa i command, og huttetu for ei liste som kom frem :p Jeg kan nevne at PC´min har to nettverkstilkoblinger på baksiden + et trådløskort i tilegg. Alt integrert. I den sammenheng så kom det opp en hel bråte med adresser da jeg kjørte en "ipconfig /all" Masse Tunellkort lokat tilkobling etc..

Én av tilkoblingene har teksten "bluecom.no" bak "Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks" så jeg regner med dette er det aktuelle kortet med den riktige MAC adressen ettersom det er Ventelo/Bluecom som er min leverandør :)

Mange takk general musa! :thumbup:

post-125651-1218649431_thumb.jpg

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...