huskydogg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Ser dette har vært oppe til diskusjon flere ganger, da med begrenset hell for trådstarter. Jeg ønsker å prøve på nytt, men da med en bedre beskrivelse på hvilken hardware jeg har, samt en liten illustrasjon som kanskje setter nytt lys i saken (ikke hvet jeg) Jeg bor i et hybelkompleks, og deler internettlinje med en fire-fem andre brukere. Jeg er abbonent på linja, og jeg betaler selv hele greia. Grunnen er rett og slett for å være grei mot dem andre, men nå ønsker jeg en litt større del av kaka selv. Linja er oppgidd til rundt 8Meg, men som vanlig så får jeg ikke mer enn en fem-seks på hastighetstester. Jeg ønsker å øke min egen hastighet på et eller annet vis; være seg med å "prioritere" min trafikk eller det å "låse" dem andre brukerene til en litt lavere hastighet. Legger ved et bilde som viser hvordan det hele er koblet, samt navn/modellnummer på dem ulike komponentene. På forhånd takk EDIT: Oppdatert tråden min med en skjermdump på ny router. Fant en gammel Linksys, og denne har kanskje muligheter for å dempe hastigheten litt for dem andre evt prioritere min. Noen som vet hvordan? Tok en skjermdump på siden i Linksysén som jeg tror kan være aktuell. Om jeg har bommet, si ifra hve dere vil se så poster jeg det på kort tid Endret 13. august 2008 av huskydogg Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) First of all, slett bildet, åpne det i paint, lagre det som JPG og last det opp på nytt:) Men det du er på jakt etter er QOS som må ligge i router\modemet ditt.. Pleier å stå i brukermanualen. du må sette din pc som førsteprioritet, da skal du få full pupp når du ber om det. Ellers tror jeg du må til med mer avansert utstyr, uten at jeg har sjekka veeldig nøyaktig hva du har.(tviler på det er managed switch?) Endret 11. august 2008 av general musa Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Woops! Beklager. Fixet Vel, nå har det seg sånn at jeg ikke "finner" switchen min når jeg søker. Jeg har litt begrensede kunnskaper rundt det hele, men måten jeg har gjort det på er å ta en tracert på vg.no, notere meg dem to-tre første IP adressene i tracertlista, og skrive dem inn i internett explorer. Dette har fungert for å finne routere etc før. Er dog usikker på hvordan det er med en switch. Finner den iallefall ikke Managed switch? Endret 11. august 2008 av huskydogg Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Da er det bare en basic switch. En switch som er managed kan du konfigurere instillinger på den. Jeg søkte litt fort på routeren din, og sånn jeg kan se så kan du ikke stille på qos eller liknende. info om managed switch http://en.wikipedia.org/wiki/Network_switc...uration_options http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 Kjøp denne, legg inn Tomato firmware(kjør ett google søk) Så kan du stille på ting, inklusive qos(quality of service). Det gjør at du kan sette din pc til å ha høyeste prioritet. Dvs ber maskinen din om båndbredde så får den det som er tilgjenglig, de andre kan bare sitte der:) Endret 11. august 2008 av general musa Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Takk for svar. Det var synd, ettersom husverten eier switchen (resten er mitt) og tviler det blir noen utskifting der med det første. Takk dog for hjelpen Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Du kan jo bare si det at denne boksen du kommer med er helt rå, og at den han bruker nå er litt dårlig\ustabil... Eller så kan du(hadde jeg gjort) krevd at de andre kan være med å spytte inn en femtilapp i mnd hver.. Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Oppdatert første post med nytt bilde og info, og bummper i håp om ny informasjon i saken Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Aha, du har en linksys router, sikker på at modellnummeret er rett? Btw, ser at du har en linksys wtr54gl.. Hvor står den i systemet ditt? Anyway.. gå på start og på kjør(har du vista så trykk windowsknappen og R samtidig) skriv CMD og trykk enter. Skriv så ipconfig /all Her finner du Mac adressen til nettverkskortet ditt. noe alla dette: Physical Address. . . . . . . . . : 00-1B-77-8E-26-XX Skriv inn adressen i feltet "device priority" og sett den til High, eller highetst... Regner med at det burde gjøre susen:) Endret 13. august 2008 av general musa Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hehe yea. Fant en Linksys. Modellnummer på den øverste tegningen stemmer nok ikke lenger nå nei. Istedet for switchen så står det nå en Linksys der. Ellers er alt likt koblet. Gjorde som du sa i command, og huttetu for ei liste som kom frem Jeg kan nevne at PC´min har to nettverkstilkoblinger på baksiden + et trådløskort i tilegg. Alt integrert. I den sammenheng så kom det opp en hel bråte med adresser da jeg kjørte en "ipconfig /all" Masse Tunellkort lokat tilkobling etc.. Én av tilkoblingene har teksten "bluecom.no" bak "Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks" så jeg regner med dette er det aktuelle kortet med den riktige MAC adressen ettersom det er Ventelo/Bluecom som er min leverandør Mange takk general musa! Endret 13. august 2008 av huskydogg Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Husk å krypter den trådløse tilkoblingen om den er aktivert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå