€uropa Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Leste en overskrift om at forskere kunne lage nye grunnstoffer. Er dette mulig, hvordan? Kan det da kalles grunnstoffer? Hvilken praktisk funksjon vil dette ha? Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Er ingen ekspert på området, men å lage nye grunnstoffer er vel en selvmotsigelse? Grunnstoffer er vel noe som må oppdages, og den praktiske funksjonen ville jo være nye egenskaper. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Mange av grunnstoffene vi kjenner til i dag er kun fremstilt i lab., og finnes ikke i naturen. Er så lenge siden jeg interesserte meg for slikt noe, så jeg husker ikke detaljene. Men mener å huske at de skyter et eller annet (protoner?) inn i en atomkjerne, som da gjør at atomet får flere protoner i kjernen; og da blir et nytt grunnstoff. Vet ikke om dette er riktig. Er som sagt veldig lenge siden. EDIT: Svar til Baffage. Det er ingen selvmotsigelse. Et grunnstoff er et stoff som består av kun én type atom (litt dårlig forklart). Endret 11. august 2008 av Mimir Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Ja, man kan lage nye grunnstoffer (og nye isotoper - nesten det samme når du tenker på det kjernefysisk sett). Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilket grunnstoff man har. Så kan man f.eks. skyte protoner mot kjernen i akkurat passe fart til at de "fester" seg - og da har man ett nytt grunnstoff. EDIT: typo. Endret 11. august 2008 av kyrsjo Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har. det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har. det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff. *rettet*. Mente seff det du sa... Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har. det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff. *rettet*. Mente seff det du sa... tenkte meg det var en glipp. etter hva jeg har lest på dette forumet så ser det ut som du er relativt stø i faget. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Finnes en god del Technetium Promethium Astatine Francium Neptunium Plutonium Americium Curium Berkelium Californium Einsteinium Fermium Mendelevium Nobelium Lawrencium Rutherfordium Dubnium Seaborgium Bohrium Hassium Meitnerium Darmstadtium Roentgenium Ununbium Ununtrium Ununquadium Ununpentium Ununhexium Ununoctium Mange av disse er ikke godt for noe som helst da, og er "skapt" under sykt trykk og temperatur og kanskje bare levd noen få nanosekunder. Likevel er det andre som stabiliserer seg, plutonium for eksempel som er nok mest kjent for dem fleste Endret 12. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har. det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff. *rettet*. Mente seff det du sa... tenkte meg det var en glipp. etter hva jeg har lest på dette forumet så ser det ut som du er relativt stø i faget. Takktakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå