Gå til innhold

Lage nye grunnstoffer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange av grunnstoffene vi kjenner til i dag er kun fremstilt i lab., og finnes ikke i naturen. Er så lenge siden jeg interesserte meg for slikt noe, så jeg husker ikke detaljene. Men mener å huske at de skyter et eller annet (protoner?) inn i en atomkjerne, som da gjør at atomet får flere protoner i kjernen; og da blir et nytt grunnstoff. Vet ikke om dette er riktig. Er som sagt veldig lenge siden.

EDIT: Svar til Baffage. Det er ingen selvmotsigelse. Et grunnstoff er et stoff som består av kun én type atom (litt dårlig forklart).

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Ja, man kan lage nye grunnstoffer (og nye isotoper - nesten det samme når du tenker på det kjernefysisk sett). Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilket grunnstoff man har. Så kan man f.eks. skyte protoner mot kjernen i akkurat passe fart til at de "fester" seg - og da har man ett nytt grunnstoff.

EDIT: typo.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har.

det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff.

*rettet*. Mente seff det du sa...

Lenke til kommentar
Atomkjerner består av protoner og nøytroner, og antall protoner bestemmer hvilken isotop man har.

det er antall nøytroner som bestemmer isotopen. antall protoner bestemmer grunnstofftypen. et grunnstoff når vi finner det i naturen, består gjerne av flere isotoper av samme grunnstoff.

tenkte meg det var en glipp. etter hva jeg har lest på dette forumet så ser det ut som du er relativt stø i faget.

Lenke til kommentar

Finnes en god del

Technetium

Promethium

Astatine

Francium

Neptunium

Plutonium

Americium

Curium

Berkelium

Californium

Einsteinium

Fermium

Mendelevium

Nobelium

Lawrencium

Rutherfordium

Dubnium

Seaborgium

Bohrium

Hassium

Meitnerium

Darmstadtium

Roentgenium

Ununbium

Ununtrium

Ununquadium

Ununpentium

Ununhexium

Ununoctium

Mange av disse er ikke godt for noe som helst da, og er "skapt" under sykt trykk og temperatur og kanskje bare levd noen få nanosekunder. Likevel er det andre som stabiliserer seg, plutonium for eksempel som er nok mest kjent for dem fleste

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

tenkte meg det var en glipp. etter hva jeg har lest på dette forumet så ser det ut som du er relativt stø i faget.

Takktakk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...