Mats__ Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hei, har et problem med mitt nyervervede kamera, et Canon EOS 40D. Etter å ha brukt kameraet i en mnd begynte kameraet å slå seg av. De første gangene skjedde dette da jeg brukte fokusmodusene ONE SHOT AF og AI Servo AF.(samme skjedde i de ferdige oppsettene (sport, portrett, landskap osv.)). Videre funket kameraet bare ved bruk av manuell fokus og/eller ved å ta av linsen. Nå ved siste forsøk var den eneste resultatet jeg fikk ved å sette i batteriet at det røde lyset under "tommelhjulet" på baksiden lyste. i tillegg så lades ikke batteriet opp virker det som. Det går fra å være helt tomt til fullt (i følge laderen) på 3 sekunder (blinker på >50%, 75% og lyser så på 100%). Dette er selvfølgelig veldig kjedelig !! Får ikke brukt kameraet siden jeg bare har et batteri. Er det noen som har vært borti noe lignende? Og er det noen som har peiling på hvor feilen ligger? Det må jo være laderen eller batteriet? laderen er forresten en "tjuvkobla" 115V. Har og lurt på om det er kameraet eller objektivet som tapper batteriet? Tusen takk for alle svar EDIT: Forandret tittelen men vet ikke om det ble bedre. Endret 12. august 2008 av Mats__ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Kjøpt i statene ? Du har fortsatt kilohertzen og ta hensyn til,i norge er den på ca 50HZ i USA er den 60HZ. Hvordan har du "tjuvkoblet" laderen. Ville nok skaffet meg en ny strømtilførsel/lader som er dedikert for 220volt 50HZ Her kan du kjøpe en lader i norge,har også rimelige batterier Er en seriøs butikk. http://www.altitec.no/index.php?cPath=178_182 Lenke til kommentar
pacuare Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 På laderen min (30D) står det 100-240 volt, AC 50-60 Hz. Det gjør det på veldig mye ny forbrukselektronikk. Da kan den brukes både i USA og Norge. Sjekk om det står det samme, hvis det gjør det bør ladaren fungere selv om den er tjuvkoblet (sjekk om du har en kabel som passer liggende, på min er kabelen helt standard. Høres ut som bateriet er dødt, har du prøvd å la det stå noen timer i laderen? Beste tips er å prøve å låne ett batteri. Kan eventuelt måle spenningen på batteriet hvis du har voltmeter, hvis det er samme batteri som min skal det være over 7 volt. Sjekk bruksanvisning. Kun generelt tips, har aldri feilsøkt strøm på kamera. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 hva mener du med tjuvkoblet lader? hvis kameraet ikke fungerer i det hele tatt trenger det ikke være feil at laderen rapporterer batteriet som fulladet, ettersom kameraet muliggens ikke slår seg på og dermed bruker minimalt med strøm. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 ja, er kjøpt på BH. Dette er den laderen der pluggen er innebygd i selve laderen, så jeg tok en vanlig ujorda ledning, klipte den opp og satt hver ende på hver sin plugg på laderen før jeg brukte et tonn med isoleringstape. Men da bør det altså være batteriet som er dødt? Har ingen kjente som har xxD, de fleste har 400D, men satser på nytt batteri og lader da. Takk for svar :!: Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har gjort det samme som Mats med mange ladere fra USA som ikke passer fysisk i våre norske hjem (så lenge de har støttet "norsk" spenning) og har aldri hatt noe problem. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Dette er den laderen der pluggen er innebygd i selve laderen, så jeg tok en vanlig ujorda ledning, klipte den opp og satt hver ende på hver sin plugg på laderen før jeg brukte et tonn med isoleringstape. Hva står det på laderen med hensyn til primær strøm? Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Det står bare 100V-240V og 50/60 Hz. Prøvde å la batteriet stå i laderen et par timer, men laderen "tror" jo at batteriet er fullt så skjedde ikke noe mer da enn da jeg lada det i 3 sek før jeg fikk 100% lyset. Kan det være en måler på laderen som er ødelagt? Takk for gode svar til nå Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Slik du beksriver problemene dine i første post; så er jeg rimelig sikker på at det kamerahuset som har problemer. Du beskriver batterladeren på en måte som høres ut som normal oppførsel. Tom Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hmm , det er en bøyg. Synes bare det høres rart ut at kameraet skulle greie å tappe et fullada batteri på mindre enn 1 sek. I tillegg så har det skjedd gradvis. Hvis det skulle være så galt, kan jeg sende det til reperasjon i Norge noe sted og betale reperasjon eller må jeg sende det til BHPhotovideo? Noen som har erfaring med det og hvor lang tid det kan ta?? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hmm , det er en bøyg. Synes bare det høres rart ut at kameraet skulle greie å tappe et fullada batteri på mindre enn 1 sek. I tillegg så har det skjedd gradvis. Kamera bare virker ikke - så batteriet er og blir full-ladet. Det er derfor laderen oppfører seg som det gjør. Hvis det skulle være så galt, kan jeg sende det til reperasjon i Norge noe sted og betale reperasjon eller må jeg sende det til BHPhotovideo? Noen som har erfaring med det og hvor lang tid det kan ta?? Du må nok sende det til B&H hvis du skal ha det fikset på garanti. Tom Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Okey, noen ide om hvor dyrt det blir å fikse det i Norge og noen som hat peiling på hva som er galt. Det blir ikke problem med moms og sånn når man sender det. Er det normalt at et fullada batteri lyser på tomt da når man setter det i laderen? Beklager mange og dumme spørsmål Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 ja, det er helt normalt at det lyser tomt, og går via 50 og 75 til fult på noen sekunder, det er bare laderen som sjekker batterispenningen. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Okey, snakka med Canon Norge, og de mente at det var en enten en DC-kontroller eller hovedkortet som er gåent. Får bare sende det til NY da, Takk for alle svar Lenke til kommentar
roolf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Sånn bare for å utelukke feil på batteriet burde du i alle fall testet med et annet batteri før du returnerer kamera. Jeg vet ikke om det er en sånn chip i batteriet som kommuniserer med kamera mht hvor mye strøm som er igjen, men i tilfelle det er det så kan det vel i teorien tenkes at feilen ligger i denne. Kanskje verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ja, tenkte jeg skulle prøve det, men alle jeg har snakka med (JP Stavanger, JP Kr.sand, Canon Norge) mente det var feil i kameraet. Men skal innom JP Kr.sand og prøve det ut der. Kjedelig, hvis jeg må sende det til USA så ser jeg det vel ikke igjen før jul håper det ikke er så galt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Her er et par linker som er grei og få med seg angående reparasjon/Garanti til utstyr kjøpt i utlandet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=968290 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=957972 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå