Gå til innhold

Får ikke importert RAW filer til PC

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 350D kamera, og har så langt kun tatt bilder i jpg format. Disse har jeg kunne importere til PC'en helt uten problemer (enten ved å bruke wizard'en eller Lightroom). Men da jeg skulle teste noen raw filer, fikk jeg ikke importert disse til PC'en. Jeg kobler kamera direkte til PC'en med usb kabel, men både wizard og Lightroom sier at det ikke finnes noen bilder på kamera...? Jeg har googlet så smått, og forsøkte å installere Canon Raw Codec av siste versjon, men dette hjalp ikke. Er det en innstilling på kameraet som jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bruke canons programvare? tull og fanteri! For det første fungerer det hvor som helst så lenge du har drivere (ikke canonspesifik programvare). Ubuntu trenger ikke _noe_ styr, og spør deg om du vil importere sekundet du plugger i kamera.

Lenke til kommentar
Må bruke canons programvare? tull og fanteri! For det første fungerer det hvor som helst så lenge du har drivere (ikke canonspesifik programvare). Ubuntu trenger ikke _noe_ styr, og spør deg om du vil importere sekundet du plugger i kamera.

Det er ikke alle forunt å kjøre Ubuntu; desverre.

Og jeg har opplevd mye problemer med 350D og Windows XP selv med driverne installert. Men installerer du Zoombrowser og EOS utility så går det bedre; men pass på å oppgradere til siste versjon.

Eller gjør som mange av oss; kjøp en kortleser. Raskere er det også.

Tom

Lenke til kommentar
Eller gjør som mange av oss; kjøp en kortleser. Raskere er det også.

Tom

Jeg kom plutselig på at jeg skulle ha en kortleser bortgjemt ett eller annet sted, og etter en del romstrering fant jeg denne. Det fungerte glimrende :-)

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...