cyclo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Den ene PC-en min døde i dag mens den stod på. Plutselig var det sort skjerm og maskinen reagerte ikke på noe (inkludert reset knapp). Når jeg starter den skjer følgende: Alle vifter spinner opp, diskene spinner opp, disk aksess lyset lyser konstant, intet skjermbilde. Jeg har forsøkt å ta ut alle unødvendige komponenter. Prøvd et annet skjermkort og prøvd en annen RAM brikke. Ingenting hjelper og det samme skjer hver gang. Noen som har noe tips til hva dette kan være? (Uheldigvis har jeg ikke en annen CPU jeg kan teste) Evt. Noen som vet om steder i Oslo som driver feilsøking som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det kan jo være både CPU og hovedkort Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Jupp. Og det som er så utrolig kjipt er at jeg ikke får tak i ny prosessor til det hovedkortet. Ergo blir det enda en ny runde med nytt hovedkort, ny prosessor og ram. Hovedkortet er nøyaktig 1 år og 11 måneder. Er egentlig usikker på om jeg gidder å sende det inn eller ikke. Men det begynner å irritere meg. Det er 3 hovedkortet (dersom det er hovedkortet og ikke prosessoren) jeg har hatt som ryker rett under 2 år. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Har nå en teori om at det er hovedkortet: Dersom jeg booter den med en IDE disk tilkoblet lyser harddisk aksess lampa konstant. Dersom jeg booter den med en SATA disk tilkoblet lyser ikke harddisk aksess lampa i det hele tatt. Konklusjon. Hovedkortet har røket. Var det en ok konklusjon? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 det du heller bør konsentrere deg om er hvorfor ditt hovedkort ryker etter ca 1 år. har du en dorlig PSU kombinert med ugjevne spenninger fra veggen, kvelder hovedkortet ganske tilig. men teorien din er jeg ikke helt enig i. da det er mulig det er ram, cpu eller hovedkort som er ødelagt. og det virker kansje mere som om hovedkortet er friskt siden hardisklampa skrur seg på når du har i en ide disk, men ikke med en sata? har du en pc speaker så kan du finne ut om den begynner å pipe i tillegg. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Det røyk ikke etter et år men 2 år. Har en misstanke om at det kanskje var tordenværet over Oslo i dag som tok knekken på den. Ram er det ikke. Om du ser i førsteposten så har jeg testet en annen verifisert fungerende RAM-brikke i den. At harddiskindikateron lyser konstant er vell ikke akkurat et friskhetstegn? PC speaker er koblet til, men den gir ikke fra seg noe som helst signal. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Bare ta det på garantien du. Det er ganske lett å få ny, eller pengene tilbake på garanti. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Prøvd uten harddisk og cpu? Du skal i det minste få biosskjerm da. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Prøvd uten harddisk og cpu? Du skal i det minste få biosskjerm da. Prøvde det nå og får ikke noen biosskjerm. Resetknappen har også sluttet å fungere. Tror nesten jeg må konkludere med at det er hovedkortet. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Prøv å koble strømforsyningen fra nettet i et døgn. Det virker ikke logisk, men det funket hos meg en gang når jeg hadde et lignende problem. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 bios skjerm uten CPU?! den var ny, ossen fungerer dette? blir vell omtrent like logisk som at man skulle få bios skjerm når ramen eller skjermkortet ikke fungerte... Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 bios skjerm uten CPU?! Jepp. Du får en melding i bios om at cpu ikke er installert. Og det er da et tegn på at hovedkort ikke er helt dødt. Du kan starte et hovedkort uten noe på og det forsøker å boote, du vil da få en feilkode i form av "morsekoder". Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 thor. det er nok ikke vanlig at hovedkort viser en feilmedling på skjermen om at cpu'en ikke er instalert. det som derimot er vanelig er at pc'n starter for å så slå seg av igjen. dette er selvsagt utprøvd Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Mente jo selvsagt kun bilde. Ikke at den bootet eller at den kunne gjøre mye annet men det hadde fjernet eventuelle andre tvil. Her er det en som sier hav får hovedkortbilde på skjermen uten cpu (post #4) link Lenke til kommentar
deo4711 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) thor. det er nok ikke vanlig at hovedkort viser en feilmedling på skjermen om at cpu'en ikke er instalert. det som derimot er vanelig er at pc'n starter for å så slå seg av igjen. dette er selvsagt utprøvd Alle hovedkort jeg kjenner har en POST (Power On Self Test) kode som kommer uansett hva som mangler av kritiske komponenter. De fleste hovedkort har også en diode som indikerer at PSU'en gir stabil spenning. Før dette skjer det ingenting. Sjekk manualen som du fikk med hovedkort og se om ikke det er beskrevet noe om dette. Dersom power-valid LED ikke lyser når du slår på strømmen så begynn å fjerne en og en komponent inntil du eventuelt finner synderen. Andre årsaker til at hovedkort og andre komponenter ryker er ofte statisk utladning under montasje. Skaff deg en antistatisk matte og armlenke og bruk dette alltid når du jobber inne i maskinen. Statisk utladning kan svekke komponenter slik at de kan feile en gang i fremtiden. Og så er det dette med temperatur og tilstrekkelig kjøing da. Særlig hvis du driver med litt overklokking. DolKbg Endret 11. august 2008 av dolkbg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 dolkbg: Antar at du ikke har lest postene mine? Som jeg skrev. Alle komponentene bortsett fra CPU og hovedkort har blitt forsøkt erstattet med andre verifisert fungerende komponenter. Hovedkortet gir ingen POST kode. Med andre ord er alt utelukket unntatt prosessor og hovedkort. Resten: Jeg jorder meg selvsagt når jeg bygger PC. Og jeg overklokker ikke. Kjøling er det mer enn nok av. Lenke til kommentar
deo4711 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 dolkbg: Antar at du ikke har lest postene mine? Som jeg skrev. Alle komponentene bortsett fra CPU og hovedkort har blitt forsøkt erstattet med andre verifisert fungerende komponenter. Hovedkortet gir ingen POST kode. Med andre ord er alt utelukket unntatt prosessor og hovedkort. Resten: Jeg jorder meg selvsagt når jeg bygger PC. Og jeg overklokker ikke. Kjøling er det mer enn nok av. Joda jeg leste det, det var vel mer en generell kommentar til de som diskuterte BIOS-meldinger eller ikke ved oppstart med eller uten CPU etc. Power LED og ingen POST (med eller uten CPU) må enten skyldes defekt hovedkort eller PSU. Har du muligheter til måle spenningene mens kontakten er montert på hovedkortet? Har opplevd noe lignende en gang og da manglet en av spenningene. DolKbg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Skjønner. Prøvde det nå og både 12, 5 og 3,3 var innenfor det jeg ville kalt normalen. Alle sammen var litt over men innen for 2%. Lenke til kommentar
deo4711 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Skjønner. Prøvde det nå og både 12, 5 og 3,3 var innenfor det jeg ville kalt normalen. Alle sammen var litt over men innen for 2%. Ser nok ut som om du trenger et nytt hovedkort ja. Har du mulighet for å teste CPU'en, kan jo hende den er ok selv om kortet er dødt? Men det blir vel egentlig et spørsmål om komponentene har noen varig verdi da? Mye har skjedd på nesten 2 år. Reklamasjon er jo også et alternativ. Lykke til! DolKbg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 For å være helt ærlig så gidder jeg ikke teste CPUen. Om jeg ikke husker feil er den eldre enn hovedkortet. Det var heller ikke noen særlig dyr CPU da den ble kjøpt. Husker ikke hvilken det var annet enn at det var en Celeron. For å være helt ærlig tror jeg ikke det er verdt strevet med å teste om den fungerer eller ikke, så den blir nok arkivert i den store "skal ee-gjenvinnes en vakker dag" esken. Skal sende inn hovedkortet til ps og samtidig be pent om jeg kan få heve kjøpet i stedet for å få et nytt hovedkort siden jeg allerede har bestillt ny CPU,PSU og hovedkort fra dem. Jeg får håpe de er snille med meg. Det som plager meg aller mest med hele greia er at jeg nå antar jeg blir nødt for å reinstallere hele greia. Jeg måtte tweake mythtv enormt mye før alt fungerte optimalt og jeg husker selvsagt ikke noe av det jeg gjorde. Så jeg regner med å bruke en ukes tid på å få alt tilbake til normalen. Det passer dårlig sammen med at jeg snart må begynne å søke på enkeltemner. *sukk* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå