vcx Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hei, jeg har ett Pentax K100D Super kamera som jeg kjøpte i fjor høst. Jeg tenkte jeg skulle erstatte dette kameraet med ett som koster nesten det samme( ca. 5000,-). F.eks Canon Eos 450D. Er det virkelig verdt det? Vil jeg merke noen store forskjeller? Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Siden du ikke sier hva du er misfornøyd med på K100D Super er det vanskelig å kommentere om du vil bli mer fornøyd eller ikke. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja. Det er klart du vil merke forskjell. Men du vil bli en dårligere fotograf, siden Canon har fem bokstaver i logoen, mens Pentax har seks. Sorry. Svaret mitt hjelper deg svært lite. Men du sier lite om hvorfor du vurderer å bytte, da blir det vanskelig å svare med noe annet enn sånt flåserei som jeg kommer med her. Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hvorfor ikke bytte ut huset med en K200D i stedet. Da får du 10mp og kan fortsette å bruke det samme utstyret du har. Koster rett over 4000,- det huset, og så kan du bruke de siste 1000,- på noe ekstrautstyr. Værtettet er K200D også, i motsetning til Canon eller Nikon i den prisklassen. Og så beholder du alt det som er bra på Pentax'en, som SR f.eks. Eneste du taper i forhold til Canon er kanskje 0,5 bilder i sekundet eller noe på serieopptak. Eller tenke alternativt. Jeg bruker fortsatt mitt K100D, men har oppgradert med: Tamron 17-50 f/2.8 (gir skarpere bilder og vesentlig bedre lysstyrke/kortere eksponeringstider enn kit-objektivet) Pentax 18-250 (Gir meg masse zoom, praktisk på tur, men litt begrensninger i dårlig lys) Metz 58 blitz (mye lettere å få fint lys innendørs, + masse kreative muligheter) Og beste med alt dette, er at du kan få 2 av disse tingene for prisen av å bytte kamera. Og jeg kan jo heller ikke si hva du savner på ditt K100D super, men om det skulle være oppløsning, så vi jeg si en ting... Når jeg zoomer helt inn på bildene jeg har tatt, dvs ser på dem i 100% forstørrelse, så er det ikke ofte jeg har 100% skrape biler, og om du heller ikke har det, vil du ikke ha noe glede av høyere oppløsning. Da er skarpere optikk løsningen. Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Er det virkelig verdt det? Vil jeg merke noen store forskjeller? hvor mange av bildene dine har blitt mislykket pga kameraet? (vær ærlig) ta en tur innom her, skriv inn k100 eller d40 etc for å se hva folk får til med noenlunde tilsvarende kamera: http://www.onexposure.net/?action=search skal du bruke så mye penger på utstyr kan det nok være en bedre ide å kjøpe et godt objektiv, k100 husene er langt fra avlegs... Lenke til kommentar
vcx Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Takk for tipsene. Tenkte å selge kameraet + kit objektiv for rundt 3500. (Må ut med 1500 for nytt). Men hvis jeg beholder det og kjøper dette må jeg ut med 3300. Vil jeg merke merkbar forskjell på et kit objektiv og det det som er linket til i bildekvalitet? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hvorfor vil du selge K100D? Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Takk for tipsene. Tenkte å selge kameraet + kit objektiv for rundt 3500. (Må ut med 1500 for nytt). Men hvis jeg beholder det og kjøper dette må jeg ut med 3300. Vil jeg merke merkbar forskjell på et kit objektiv og det det som er linket til i bildekvalitet? Du får i allefall ett skarpere og mer lyssterkt objektiv. Om du tar bedre bilder med det er opp til deg. Men om du ikke klarer å ta bedre bilder med det så behøver du nytt kamera. Med det mener jeg att du burde droppe hele dslr opplegget og heller gå for ett kompakt kamera som er lett å ta med seg alle steder. Du må huske att det er ikke husene som er kostnaden ved dslr. Det er opptikk som koster men dette har du med deg resten av "livet" så lenge du ikke bytter system. Du bør også ha en blitz (noe som veldig få faktsik utnytter) og ett bra stativ er ofte nyttig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg ville kjøpt Tamron 17-50mm f/2.8 fremfor bytte merke. Tviler forøvrig på at du får 3500 for en K100D Super med kit. Tom Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 17-50 objektivet er skarpere enn kit-objektivet, og gir generelt bedre bilder. Iallefall min erfaring. Dersom du bytter til ett nytt kamera av annet merke, vil du på nytt da ett kit-objektiv som ikke er allverden...og når pentax sitt kit går for å være ett av de beste, tror jeg neppe du vil få noe bedre kvalitet på bildene. Prismessig gikk k100 super for 2000 før det ikke ble solgt nytt lenger... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Bytter du ut K100D Super med Canon EOS 450D så får du praktisk talt ikke noe bedre kamera/bilder. Du bare bruker en masse penger på å bytte system uten å få nevneverdig utnytte av det. Hvis feriepengene først brenner i lomma, og du er innstilt på at det må bli fotoutstyr for de, så vil jeg sterkt anbefale å kjøpe optikk for pengene. God optikk er omtrent like dyrt uansett kameramerke (for tilsvarende objektiver). Du vil derfor ikke spare noe på å kjøpe et annet kamera og heller ikke vinne noe på bildekvalitet generelt. Bruker du penger på optikk så får du mer glede av kameraet du allerede har. God optikk er ikke noe som blir utdatert så det kan du ha i 10 år, minst! Ta det med til neste kamera og kameraet etter det. Sats definitivt på noe som gir deg fotoglede for pengene, ikke kast bort penger på å stå på stedet hvil. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Takk for svar. Da blir det definitivt et nytt objektiv. Tidligere har dette objektivet blitt nevnt, noen andre jeg bør vurdere før jeg kjøper? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Sigma 18-50 nevnes vel ofte i samme sammenheng som Tamronen. Fastoptikk er jo litt kjekt å ha, men ikke så allsidig som en normalzoom. Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Kjøp først en f2.8 normalzoom, og deretter kan du litt avhengig av hvordan du tar bilder, ha nytte av pentax/Tamron sin 18-250. Men den siste kan på ingen måte erstatte normalzoomen. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hei, jeg har ett Pentax K100D Super kamera som jeg kjøpte i fjor høst. Jeg tenkte jeg skulle erstatte dette kameraet med ett som koster nesten det samme( ca. 5000,-). F.eks Canon Eos 450D. Er det virkelig verdt det? Vil jeg merke noen store forskjeller? Den eneste forskjellen du vil merke er litt annerledes funksjoner og kanskje litt forskjellig fargetemperatur i RAW. Videre enn det er det penger kastet ut av vinduet. Skal du se forskjell i bildekvalitet må du nok opp til toppmodellene eller fullformat – og da merker du stort sett forskjell i kun støyegenskapene uansett. Invester heller i nye objektiver til K100D dersom du ikke strengt talt trenger noen nye funksjoner i de nyere modellene i samme kvalitetsklasse. Folk tror det er så enorm forskjell i ”bildekvaliteten” mellom eldre og nye modeller, og billige og dyre modeller, men de fleste blir skuffede når de ser at forskjellene er marginale. Dette kan være verdt å tenke over før man svir av 5k. Endret 13. august 2008 av sentence Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå