Gå til innhold

Opptelling: Ol i Kina - Nikon vs. Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PM: Manuelloptikken er fortsatt i Nikons program. Om du hadde lest pressemeldingen jeg lenket til ville du ha sett at de lister opp en rekke objektiver som ikke ble tatt ut av produksjon i 2006.

Her er årets objektivkatalog fra Nikon: http://chsvimg.nikon.com/products/imaging/..._lenses_36p.pdf

Se s.32-33 for manuelloptikken.

Her er websiden med Nikkor-lineup: http://imaging.nikon.com/products/imaging/.../lens/index.htm

Legg merke til egen seksjon med manuelloptikk. Legg merke til at det ikke er noen utgåtte modeller på disse sidene.

Fortsatt 122% sikker?

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal lese pressemeldingen jeg lenket til tidligere én gang til. Det er den opprinnelige pressemeldingen Nikon sendte ut i 2006.

Ikke et viktig sidespor egentlig, men skal man være 122% sikker, så kan det være lurt å sjekke primærkilden... ;)

Tilbake til temaet for tråden, så melder Nikon Pro at AFP har gått helt over til Nikon. Det samme har det tyske byrået ddp. Det ser mao. ut til at en del nyhetsorganisasjoner har såpass til budsjett at de bytter rimelig lett. (Det skal vel nevnes at Nikon tilsynelatende har hatt en spesielt sterk posisjon i Frankrike - der syns jeg man ser Nikon oftere enn Canon på gaten.)

Lenke til kommentar
Og neppe representativt..

Det folk MÅ begynne å forstå er at selv om D3 er et bedre kamerahus enn 1Dmk3, så er det ikke så monstrøst mye bedre at det får alle til å hoppe over til Nikon øyeblikkelig. Optikken er uansett viktigere, og alle større avishus i verden har så mye hvite rør med rød ring at de ikke er villige til å bytte ut alt fordi Nikon for første gang på ti år ligger foran Canon på et par små punkter som i det store bildet er ubetydelige.

Om Nikon ligger klart foran Canon de neste to-tre generasjonene - kanskje. Men hva tilsier at Canon ikke tar igjen Nikon ved neste skille? Ingenting.

Men når det gjelder optikken har Nikon i det siste tatt kraftig inn på canon. De nye VR telezoomene er jo meget interessante og den nye 14-24 har blitt utrolig mye brukt av pressefotografer. Canon har ikke tilsvarende vidvinkel og på 1d blir jo 16mm (Som er den mest brukte vidvinkelen av pressefotografer med canon) nesten 21mm, så det blir ikke i nærheten av nikons 14mm. Under tour de france så jeg feks. veldig mange D3'er med 14-24. Var et klart overtall av Nikonkameraer utifra bildene og dømme. Men dette kan selvsagt kun være tilfeldigheter.

Bildet som er linket til over her taler jo for seg selv. 11 med canon og 6 med nikon. Tipper det stemmer ganske bra med gjennomsnittet egentlig.

Men som du sier er det jo helt klart at det ikke er noe vits å bytte selv om nikon har et ess i ermet akkuratt i dette øyeblikket. Canon har fortsatt utrolig mye bra optikk og Mark III er jo langt i fra dårlig.. Neste år er det kanskje canon som har forspranget igjen?

Jepp optikken til Nikon har tatt innpå,ingen tvil om det og en av årsakene er vel at en med dagens teknikk sannsyneligvis ikke kan lage stort bedre optikk og dermed kommer alle som satser stort sett likt her, det samme gjelder vel for kamerahusene.

Vil tro at en til slutt bare velger merke etter spesielle detaljer ved det ene eller det andre som en annser for viktig for seg selv,uten at dette vil føre til at de som er etablert med det ene merket skifter over til det andre, mao de som i dag er etablert med Canon , Nikon eller et annet merke skifter neppe merke fordi feks Nikon kom med D300 eller at Canon kommer med 50D :hmm:

Her er vel forresten en som pakker til ol-

picture-1.thumbnail.jpg

Et bilde der ikke canon dominerer.

OL_i_bilder_HORIZON_624206p.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Her er vel forresten en som pakker til ol-

picture-1.thumbnail.jpg

Ja den bloggen er ikke lite syk. Pakker alle sportsfotografene like mye?

Eller har denne fyren unormalt stort budsjett?

Endret av ET-media
Lenke til kommentar
Snekker'n har forstått noe her. Det er helst amatører med store lommebøker som skifter system fordi et spesielt merke har de hotteste nyhetene det året. Vi tror vi har sett mer av det her enn i de proffe miljøene.

Selv skulle jeg kjøpe nytt utsyr her i vår,etter en tid stillstand i fotograferingen og alt gammelt var solgt,da stod valget for meg mellom Nikon og Canon og jeg var på nippet til å gå for Nikon og hadde D90 kommet tidlig i vår hadde det nok blitt det. Men så kom tilbudet på Canon 30D og jeg slo til, etter det har jeg kjøpt en del optikk + ekstern blits osv så nå har jeg lyst til å oppgradere og har bestemt meg for en 50D, ikke fordi jeg tror en er bedre enn feks en D300 men nettop fordi jeg har etablert meg med en god del utstyr for Canonkamera.

Snekker'n har forstått noe her. Det er helst amatører med store lommebøker som skifter system fordi et spesielt merke har de hotteste nyhetene det året. Vi tror vi har sett mer av det her enn i de proffe miljøene.

Selv skulle jeg kjøpe nytt utsyr her i vår,etter en tid stillstand i fotograferingen og alt gammelt var solgt,da stod valget for meg mellom Nikon og Canon og jeg var på nippet til å gå for Nikon og hadde D90 kommet tidlig i vår hadde det nok blitt det. Men så kom tilbudet på Canon 30D og jeg slo til, etter det har jeg kjøpt en del optikk + ekstern blits osv så nå har jeg lyst til å oppgradere og har bestemt meg for en 50D, ikke fordi jeg tror den er bedre enn feks en D300 men nettop fordi jeg har etablert meg med en god del utstyr for Canonkamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...