PMnormal Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 De kuttet produksjonen av manuelle objektiver i 2006. Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Men det er noen butikker som har bra utvalg enda. Fant ei grom side fra Japan, men skjønner ikke stort av teksten. En på Nikon Cafe som kjøpte seg ei splitter ny Nikon 50mm f/1.2 til en meget fordelaktig pris der. Koster der 46200 yes - noe slikt som kr 2800 Problemet er vel språket, og hvordan en skal kjøpe http://www.yodobashi.com/enjoy/search.jsp?...;disptype=nomal Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Nikon lager da vitterlig fortsatt objektiver som 50/1.2 etc. Francis Sikker på dette? Nikon 50 1.2 gikk vel ut av produksjon for en stund siden og den finnes ikke på lager hos noen nettbutikker jeg vet om. Men det er noen butikker som har bra utvalg enda.Fant ei grom side fra Japan, men skjønner ikke stort av teksten. En på Nikon Cafe som kjøpte seg ei splitter ny Nikon 50mm f/1.2 til en meget fordelaktig pris der. Koster der 46200 yes - noe slikt som kr 2800 Problemet er vel språket, og hvordan en skal kjøpe http://www.yodobashi.com/enjoy/search.jsp?...;disptype=nomal Betalte ca. 2500kr for min 50 1.2 splitter ny, så det går fortsatt an å få tak i nye til en bra pris. Endret 17. august 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Noen om gidder å telle? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 De kuttet produksjonen av manuelle objektiver i 2006. Dette er vel ikke riktig? Her er en oversikt over manuel fokus objektiver fra Nikon. Listen stemmer også over ens (ingen sluttdato) med denne oversikten. Noen om gidder å telle? Dette bilde er på en annen side, og der kom de frem til 50 Nikon og 39 Canon. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 nikon: 76 canon: 70 Så langt i tråden. Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Dette er vel ikke riktig?Her er en oversikt over manuel fokus objektiver fra Nikon. Listen stemmer også over ens (ingen sluttdato) med denne oversikten. Nikon lager sine objektiv i batcher. At de står på Nikon sin liste over objektiv betyr vel bare at de finnes på grossistlager. At det ikke står sluttdato hos photosynthesis.co.nz er en annen sak. Ser den er oppdatert 7. aug så den burde vel vært rett. Ser bl.a. at Reflex-Nikkor 2000mm ikke har sluttdato. Japan Photo har tydligvis 50mm f/1.2 - iallefall på prislista Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 De sluttet produksjonen av alle manuelle objektiver og FM3a i 2006. Samtidig sluttet de med produksjon av storformat og mørkeromsoptikk. Noen importører har flere eksemplarer, men når de er utsolgt et det slutt på nye Nikkor manuelle objektiver. That's a fact uansett hva den siden sier. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Ca...KOR-Lenses.page Ser ut som om de fortsatt er i produksjon, men for å være på den sikre siden skal jeg kjøpe meg en 50/1.2 ASAP, og muligens en 35/1.4. Francis Endret 17. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det står ingenting om det der, men det er kun fordi den delen av siden ikke er oppdatert. Jeg kan garanterer deg med 122% sikkerhet at de er ute av produksjon. Det er jeg helt sikker på. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 I følge denne pressemeldingen fra 2006, som Nikon slapp da de annonserte opphør i produksjonen av filmkameraer (med untak av F6) står det at de vil fortsette å produsere bla. 50/1.2 og 35/1.4, sammen med 7 andre manuelle objektiver. Det er ikke veldig lenge siden jeg hadde mine klamme fingre på en fabrikkny 35/1.4 på JP i Akersgaten. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det står ingenting om det der, men det er kun fordi den delen av siden ikke er oppdatert. Jeg kan garanterer deg med 122% sikkerhet at de er ute av produksjon. Det er jeg helt sikker på. Hva med de nylanserte PC-E Nikkorene, vil det si at de egentlig ikke er lansert? Lenke til kommentar
solaas Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Canon leder overlegent på 100m... http://www.karikuukka.com/peking2008/100m/ Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Canon leder overlegent på 100m... http://www.karikuukka.com/peking2008/100m/ Noen visste at de ble tatt bilde av ihvertfall :!: Lenke til kommentar
solaas Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 De viser seg virkelig fra sin beste side :!: Lenke til kommentar
arela Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 masse gule kasser fra OL Salt Lake City 2002. http://beijing2008.popphoto.com/2008/08/canon-and-nikon.html Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det står ingenting om det der, men det er kun fordi den delen av siden ikke er oppdatert. Jeg kan garanterer deg med 122% sikkerhet at de er ute av produksjon. Det er jeg helt sikker på. Hva med de nylanserte PC-E Nikkorene, vil det si at de egentlig ikke er lansert? Nylanserte objektiver er noe helt annet. Produksjonen av den gamle serien opphørte sammen med produksjonen av alle analoge Nikon-hus sett bort fra F6 (og den superbillige 3-verden modellen?). De sluttet også å produsere optikk for mellomformat, storformat og mørkerom. At optikken forsvant fra programmet er ikke så veldig trist, egentlig. De solgte ikke så godt lenger, og kvaliteten er overlegen i forhold til moderne optikk. Derfor dyr å produsere i forhold til moderne optikk. Man kan godt forstå at de ikke ville opprettholde den lille nisjen, og heller konsentrere seg om fremtidens teknologi. Nisjeprodukter er for nisjeprodusenter virker det som. Det triste er nemlig at den altfor unge FM3a gikk med i dragsuget Den modellen var jo det mest geniale kamera ever. FM3a var (for de som ikke kjenner denne lekkerbiskenen) noe unikt, nemlig et 100% mekanisk kamera med mulighet for elektronisk styring av lukkertidene. De kunne altså justeres mekanisk uten batteri manuelt, og automatisk i tillegg hvis det står batteri i kamera. Kunne de ikke la den modellen være i produksjon i noen år til, den var jo nesten ny. Nå kommer det til å få syke samlerpriser etterhvert. Kommer dere over et fint eks til en grei pris (de er enda nesten menneskelig priset) så bør dere kjøpe det. Jeg har ikke råd, og målsøker står høyere på listen for meg. Men tenner du på mekaniske kameraer i FM-klassen så er et FM3a rene skjære himmelen, og et definitivt must. Og så kan den bruke MD-12, og det er en råtøff motordrive. Merkelig nok selger de fremdeles nye MD-12 på Scandinavian Photo (?) for 4500 (husker du, Marius?). Selv om den har vært ute av produksjon for flere år siden. Det er nok slik at Nikon har produsert så mange objektiver at de fremdeles har lagre i mange land, men ikke her på berget. Jeg har også sett priser på AI-S på amerikanske nettsider, men det betyr ikke at de er i produksjon. Jeg kjenner en som kjøpte en fabrikkny F2 i Singapore i 1987. 7 år etter at produksjonen ble lagt ned. Ønsker dere å kjøpe nye AI-S så bør dere ikke vente for lenge. Selv bryr jeg meg ikke. Jeg kommer sikkert til å kjøpe et par AI-objektiver til, men ikke nødvendigvis AI-S. Mekanisk er jo AI-S underlegent AI. Mest av alt kunne jeg tenkt meg en 5D med et adapter som overfører mekaniske blenderdata til elektroniske signaler i kombinasjon med CZ-optikk med for AI-S. Mest på grunn av byggkvalitet i kombinasjon med god nok bildekvalitet. Men også på pur faen. Slik at jeg kan bli superfanboy. Alene på toppen av haugen Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ja, det er svært trist at FM3a har gått ut av produksjon. Jeg ble helt besatt av det når jeg leste om det. En gang i fremtiden når jeg har bedre råd skal jeg ha meg et eksemplar. Francis Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Me to. Etter at jeg har tafset på en både titt og ofte er den det eneste begjær jeg har igjen for analoge småfilm-slr. Nydelig. Og så har jeg motoren allerede. Sexy... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Motor interesserer meg ikke. Til det har jeg F5 @ 7.4FPS . Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå