x3m_pl4yer Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hei - Jeg snublet over en bærbar pc med HDMI-tilkobling fra elkjøp(aldri sett bærbar så billig med HDMI-tilkobling) Jeg dro ut for å se på pcen, den så virkelig knall ut, design messig også! Så kom det en pc dude og fortalte meg at du kunne BARE få bilde på tven fra HDMI-tilkoblingen og ikke lyd, da måtte du strekke en lyd kabel ifra lyd utgangen(som er veldig uaktuelt) Noen som kan forklare meg hvorfor? Hørtes merkelig ut? Trodde HDMI var akkuratt det at du slapp flere kabler og fikk bilde\lyd i et. Paster linken til pcen jeg snakker om: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...q8AAAEOguI03xiL Endret 11. august 2008 av x3m_pl4yer Lenke til kommentar
svante Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hele poenget med HDMI er at en skal kunne overføre videosignaler OG lyd i ukomprimert tilstand gjennom en og samme ledning. Forøvrig bør en aldri stole noe særlig på selgere som har dette som deltidsjobb. Er sjelden jeg møter noen som kan supplere informasjonen jeg klarer å hente inn i løpet av en times tid på nett. EDIT: Når det gjelder PC og HDMI så kan lydoverføringsmulighetene være begrenset av annen hardware i maskinen. Noe som fort kan være tilfelle her siden det er snakk om en "nokså billig" maskin. Endret 11. august 2008 av svante Lenke til kommentar
x3m_pl4yer Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hele poenget med HDMI er at en skal kunne overføre videosignaler OG lyd i ukomprimert tilstand gjennom en og samme ledning. Forøvrig bør en aldri stole noe særlig på selgere som har dette som deltidsjobb. Er sjelden jeg møter noen som kan supplere informasjonen jeg klarer å hente inn i løpet av en times tid på nett. Helt enig med deg, derfor syntes jeg det var veldig rart. Men han stod fortsatt på sitt, hva kan jeg si? Kjøpe den og håpe på det beste? Noen som faktisk har kjøpt denne pcen? Første pcen jeg har sett til godt under 5000 ihvertfall. EDIT: Hva mener du med dette? Enten kommer det lyd eller ikke? Er det ikke sånn HDMI funker? Endret 11. august 2008 av x3m_pl4yer Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Dette skyldes at HDMI-kontakt er knyttet til skjerm-kortet. Lyden kommer fra lyd-kortet. For at man skal kunne få lyd gjennom HDMI må man altså ha en fysisk passasje fra lyd til skjermkortet. Ikke alle hovedkort (hvis det er integrert skjerm- og/eller lydkort), eller skjermkort støtter dette, og derfor vil man bare få bilde vha HDMI, og må bruke Optisk/Coax eller i værste fall analog kabel til lyd. Endret 11. august 2008 av L03VIk Lenke til kommentar
x3m_pl4yer Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Dette skyldes at HDMI-kontakt er knyttet til skjerm-kortet. Lyden kommer fra lyd-kortet. For at man skal kunne få lyd gjennom HDMI må man altså ha en fysisk passasje fra lyd til skjermkortet. Ikke alle hovedkort (hvis det er integrert), eller skjermkort støtter dette, og derfor vil man bare få bilde vha HDMI, og må bruke Optisk/Coax eller i værste fall analog kabel til lyd. Det var så og si elkjøp duden sa det, så da stemmer det vel Takk takk Lenke til kommentar
svante Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hele poenget med HDMI er at en skal kunne overføre videosignaler OG lyd i ukomprimert tilstand gjennom en og samme ledning. Forøvrig bør en aldri stole noe særlig på selgere som har dette som deltidsjobb. Er sjelden jeg møter noen som kan supplere informasjonen jeg klarer å hente inn i løpet av en times tid på nett. Helt enig med deg, derfor syntes jeg det var veldig rart. Men han stod fortsatt på sitt, hva kan jeg si? Kjøpe den og håpe på det beste? Noen som faktisk har kjøpt denne pcen? Første pcen jeg har sett til godt under 5000 ihvertfall. EDIT: Hva mener du med dette? Enten kommer det lyd eller ikke? Er det ikke sånn HDMI funker? Jeg har aldri hatt noe problemer med lydoverføringen og det var vel på bakgrunn av det jeg svarte i utganspunktet, men fant etterpå denne setningen på Wikipedia "PCs with HDMI output using Windows Vista and Windows XP may be capable of HDMI audio output depending on specific hardware." Så innser at det nødvendigvis ikke alltid fungerer like bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå