Gå til innhold

Mann satte fyr på seg selv, protesterte mot Irak krigen.


Anbefalte innlegg

En mann som var viktig for Chicagos jazz miljø og kjent antikrigs aktivist i området satte fyr på seg selv for å oppfordre folk i Usa til å åpne øyene sine angående Irak krigen, men planen hans gikk dårlig. I avisen fikk han bare en liten ubetydelig artikkel. ved liket hans hadde han et skilt som det stod "Thou shalt not kill" som burde vært en tankevekker i seg selv for media, men de gjorde ingenting annet enn å behandle saken som "one of those suiciders". Dette var det siste brevet han skrev på internett ( og

)

 

storyen fortalt bedre (mye å lese)

 

Jeg støtter ihvertfall budskapet hans, men støtter ikke handlingen hans siden det fort kan spre seg og liv kan gå tapt, men jeg synes mannen ble behandlet urettferdig. Han fortjente mer oppmerksomhet.

Hva synes dere om saken?

Er han en lunatic eller er han en fredsmartyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han fortjente mer oppmerksomhet.
Mannen i gata blir vel ganske lei av å lese om selvmord hele tiden. Dette har mediene skjønt, så det er ikke vits i å lage noen større sak ut av det. Min mening er at hvis han hadde et budskap han ville frem med, så burde han ha funnet på noe annet og mer fantasifullt enn å begå selvmord ved selvantennelse.

 

Dessuten, dersom han henviste til de syv bud med frasen "thou shalt not kill", så er det vel å bite selv selv i halen med å begå selvmord?

Lenke til kommentar

Er ikke overasket over at vi snakker om en religiøs fanatiker her. Handlingen hans var ikke heroisk, men farlig, idiotisk og feigt. Dette kunne likeså ha fått en negativ effekt på andre tullinger som vil etterligne "stuntet" hans, så det er fint at saken fikk lite omtale. Det værste er vel at han selv trodde han ville bli belønnet med en plass i den kristene himmelen, noe som må ha gjort selvmordet mye lettere å utføre.

Lenke til kommentar

Det er en veldig "wait and see" holdning blant de fleste medier i disse dager. Per nu, så har volden blitt redusert med nesten 80% og i Juli måned var det flere dødsfall i Afghanistan enn i Irak. GOP hevder det var troop surgen og hånden til General Petraeus som var skyld i denne reduseringen, mens andre hevder at det var Amerikanske trusler om fullstendig tilbaketrekning som gjorde Sunniledere åpen for Amerikansk samarbeid, som de så på som et bedre alternativ enn å bli overlatt til Iransk-støttetede dødsskvadroner og et særdeles brutalt Al-Qaeda samarbeid. En ting er sikkert; The Awakening som det så fint blir kalt har gitt nytt håp for en Amerikansk tilbaketrekning uten å forlate landet i kaos, men medier er forsiktige med å erklære "Mission Accomplished" for ting kan fort blusse opp igjen.

 

http://www.cfr.org/publication/16871/betti...on%2F405%2Firaq

 

http://www.prospect.org/cs/articles?articl...t_was_the_surge

 

http://www.cfr.org/publication/16900/not_q...on%2F405%2Firaq

Lenke til kommentar
Når mediene gir oppmerksomhet til folk som begår selvmord, så øker det sjansen for at flere vil begå selvmord. Derfor er det bra at media forholder seg tause til slike "se på meg" saker.

 

Tror dette er dokumentert ja.

 

RIP uansett, håper noe godt kom ut av det, på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Kun egoister begår selvmord.
Ja, sånn kan man se på det dersom man ikke eier omtanke og forståelse for andre.

Ja, de som begår selvmord eier ikke omtanke og forståelse for andre. Tenk på hvordan selvmordet kan gå utover familie og venner, hvordan det kan gi varige mèn til de som oppdager og ser liket, og hva med de som må må rydde opp griseriet. Dette er egoister av verste sort.

Lenke til kommentar
Kun egoister begår selvmord.
Ja, sånn kan man se på det dersom man ikke eier omtanke og forståelse for andre.

Ja, de som begår selvmord eier ikke omtanke og forståelse for andre. Tenk på hvordan selvmordet kan gå utover familie og venner, hvordan det kan gi varige mèn til de som oppdager og ser liket, og hva med de som må må rydde opp griseriet. Dette er egoister av verste sort.

Jeg forstår hva du mener i akkurat dette tilfellet. Men å si at folk som ikke orker livet lenger og velger det bort er egoistisk er direkte kvalmt. Har selv to slektninger som har tatt selvmord og synes ikke det er noe hyggelig at andre kaller dem egoistisk fordi de ikke orket å leve lenger. Tror ikke du heller ville sagt dette dersom noen av dine nærmeste hadde valgt døden før tiden.

Lenke til kommentar
Jeg forstår hva du mener i akkurat dette tilfellet. Men å si at folk som ikke orker livet lenger og velger det bort er egoistisk er direkte kvalmt.

Når noen kommer til at de ikke orker leve lengere, hvem er det de da tenker på? Kun seg selv!

 

Selvsagt er det grader her, de som foretar selvmord som gir mye splatt/griseri er enda mer egoistisk.

Lenke til kommentar
Jeg forstår hva du mener i akkurat dette tilfellet. Men å si at folk som ikke orker livet lenger og velger det bort er egoistisk er direkte kvalmt.

Når noen kommer til at de ikke orker leve lengere, hvem er det de da tenker på? Kun seg selv!

 

Selvsagt er det grader her, de som foretar selvmord som gir mye splatt/griseri er enda mer egoistisk.

Tja, jeg vil argumentere at det er selvmord som ikke er av egoistisk natur på vegne av personen som tar selvmord, f.eks. en tradisjon i et fattig land (glemmer hvilket i farten) er det landsbyer som har som tradisjon at når barna til foreldre får barn, så skal altså besteforeldrene ta selvmord slik at resten av familien ikke sulter ihjel.

 

Det er jo ikke tilfellet her, men for å nevne det på et mer generelt plan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...