Valldemar Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Da var man igang igjen med ny PC.. Er lenge siden sist jeg har vært borti komponenter, sånn at jeg er forholdsvis grønn.. Jeg tenkte å bestille litt etter litt, da jeg er særdeles dårlig til å legge bort penger, til å ha råd til et monster i et jafs. Etter mye knoting på nettet har jeg bestilt følgende: Hovedkort:Asus P5E64 WS Evolution Minne: 2GB 1800MHZ DDR3 NON-ECC CL8 DIMM KIT x 2 Prosessor: INTEL CORE2QUAD Q6700 2.66GHZ S775 Videre så trenger jeg et nytt kabinett, da det gamle nesten er rustent. Jeg regner også med at jeg har behov for en ny strømforsyning som skal drive dette, da min gamle er på snaue 300 og noe om jeg ikke husker feil. Er det like greit å bare gå for en 1000watter? Jeg bryr meg forresten INGENTING om støy. Maskinen må gjerne bråke som et propellfly bare den er bra og funker Skjerm har jeg. Skjermkort har jeg et Geeforce 8800GTS 320mb. Kanskje ikke det beste i verden, men i forhold til resten av utstyret så får skjermkortet sistepri når det gjelder oppgraderinger. Kort oppsummert så trenger jeg tips på følgende: Powersupply Tower Vifter og eventuell kjøling jeg trenger. DvD-Brenner/spiller Ny Hardisk. (ca 300-500GB bør duge) Videre lurer jeg på hvilket operativsystem jeg bør gå for. Windows XP Professional eller Windows Vista Ultimate? Så vil sikkert mange spørre hvilke bruksområder PC'en skal brukes innenfor. Her har jeg egentlig ikke noe fornuftig svar. Jeg benytter PC idag hovedsaklig til spill, film, musikk og diverse. Ønsker hovedsaklig en maskin jeg kan glede meg over noen år. Samtidig som jeg har muligheten til å sette inn en killer av et skjermkort når jeg kommer så langt. Tips mottas med stort takk. Endret 12. august 2008 av Valldemar Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det holder fint med en 750W PSU. Trenger ikke 1000W med mindre du skal ha to strømsugende skjermkort og mange harddisker. Velg en PSU fra en god produsent. Mist eller Corsair er å anbefale. Antec Performance One P182 er et godt og forholdsvis stille kabinett. Tror det skal holde oppsettet ditt kjølig nok. I tillegg ser det ikke så verst ut. Skal du overklokke trenger du en god CPU-kjøler. Noctua NH-U12P f.eks. Den billigste S-ATA-brenner til Samsung duger. Er ikke så mye forskjell der. Pass på at det er S-ATA, da. Samsung Spinpoint F1 500 GB er en god og rimelig harddisk Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Til de nye komponentene (core2 quad, minne, hovedkort) og 8800GTS skjermkortet holder det med 400W strømforsyning. Hvis du har tengt å kjøpe ett Radeon HD4870 eller Geforce GTX280, holder det med 500 - 600W Endret 12. august 2008 av k-orm Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Til de nye komponentene (core2 quad, minne, hovedkort) og 8800GTS skjermkortet holder det med 400W strømforsyning.Hvis du har tengt å kjøpe ett Radeon HD4870 eller Geforce GTX280, holder det med 500 - 600W Vær vennlig å følg 'Retningslinjene for Hjelp til kjøp og salg av PC', og bruk -knappen til å endre emnetittelen til noe beskrivende. Er en stund siden jeg postet sist, og tar kritikk for den dårlige tittelen.. Har endret tittel nå. Jeg er som sagt relativ grønn når det gjelder hva jeg skal velge. Hvor stor er prisforskjellene på 1000 og 750W strømforsyning? I alle år jeg har hatt en PC, så har aldri strømforsyningen gått heidundas. Liker å ha mulighetene mine åpne, slik at dersom jeg VIL sette inn 2 strømsugende skjermkort og fylle på med disker, så har jeg muligheten til det. Har fått anbefalt MIST strømforsyning fra en kompis, så tror jeg går for en modell her. Kompissen min anbefalte også en strømforsyning med avtagbare kabler som jeg tror MIST skal ha. Leste en test at hovedkortet var enkelt å overklokke selv for en grønnskolling som meg, så jeg går for "Noctua NH-U12P" som CPU kjøler dersom ingen har noen innvendinger mot det. Antec Toweret så meget bra ut. Jeg går for det også. (Er det noen fordeler å benytte en Antec PSU når jeg har Antec tower? Har tilgang på Antec produkter til innpris, så lurer på om en Antec PSU er et like godt alternativ som MIST til strømforsyning? Tenkte på denne: ANTEC PSU TRUEPOWER QUATTRO 1000W Klarer ikke finne ut om det er avtagbare kabler på den dog. Mulig det er standard på alle strømforsyninger disse dager. Hva vet jeg?) Disk og Brenner høres greit ut. (Samsung). Er det andre ting jeg må huske på når jeg skal bygge maskinen? Mener å huske at jeg bestilte kjølepasta e.l som skulle smøres på hvor prosessor skulle festes på hovedkortet. Er som sagt maaange år siden jeg har satt sammen en pc selv. Så er litt blank... Noen som har noen tips i forhold til operativsystem? Mener jeg har hørt at man må ha Windows Vista for å utnytte 4GB minne, da Windows XP ikke klarer å lese så mye. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Du trenger som sagt ikke 1000w når du ikke har behov. G80-skjermkort er wayout, neste gang kan du prøve Ati. Så kan du prøve Vista, om du liker det så kan du jo beholde du det. Med det samme jeg er her... Hvorfor bestiller du litt om gangen? Det er bare mer porto, i tillegg til at delene mister verdi, reklamasjonsretter osv. Endret 12. august 2008 av Bob92 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) @Valldemar: Har du tilgang til Antec PSU-er til innkjøpspris, så kjøper du det. Selv om det ikke har betydning hvilken PSU du bruker i et kabinett. De er minst like gode som Mist sine. Flere av Antec sine PSU-er (om ikke alle) lages av Seasonic. Personlig mener jeg du klarer deg med 550 - 650 Watt, men det er lov å velge større om man skulle ønske det. Jeg ser to alternativer i første omgang: 1. Antec NeoPower 650 Blue. 2. Antec TruePower Quattro 850. @Bob92: Man mister ikke noen reklamasjonsretter om man bestiller 2 deler i dag og 4 i neste uke. Når man bygger selv er garantier og reklamasjonsrett knyttet til den enkelte komponent uansett. Porto er greitt, selv om jeg aldri har kjøpt alt fra en butikk. Har alltid tjent på å kjøpe fra flere enn 1. Endret 12. august 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Du trenger som sagt ikke 1000w når du ikke har behov.G80-skjermkort er wayout, neste gang kan du prøve Ati. Så kan du prøve Vista, om du liker det så kan du jo beholde du det. Med det samme jeg er her... Hvorfor bestiller du litt om gangen? Det er bare mer porto, i tillegg til at delene mister verdi, reklamasjonsretter osv. Som sagt så klarer jeg ikke legge bort penger. Har ca 3-4000,- til overs etter lønning, men de forsvinner på et mystisk vis, dersom de ikke blir brukt kjapt Frakt slipper jeg unna, da firmaet er kjekk og betaler det. Er klar over at jeg ikke har behov pr dags dato. Jeg hadde heller ikke behov for mer en rundt 300W sist jeg kjøpte maskin. Men som sagt, så hadde det vært kjekt om jeg har muligheten til å smekke inn 2 monsterskjermkort ved en senere anledning, og slippe og bytte strømforsyning da. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det snur mer på flisa. Men kanskje du bare kunne vurdert et til 8800 i SLI? Du får vel nok ytelse da. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 @Valldemar: Har du tilgang til Antec PSU-er til innkjøpspris, så kjøper du det. Selv om det ikke har betydning hvilken PSU du bruker i et kabinett. De er minst like gode som Mist sine. Flere av Antec sine PSU-er (om ikke alle) lages av Seasonic. Personlig mener jeg du klarer deg med 550 - 650 Watt, men det er lov å velge større om man skulle ønske det. Jeg ser to alternativer i første omgang: 1. Antec NeoPower 650 Blue. 2. Antec TruePower Quattro 850. @Bob92: Man mister ikke noen reklamasjonsretter om man bestiller 2 deler i dag og 4 i neste uke. Når man bygger selv er garantier og reklamasjonsrett knyttet til den enkelte komponent uansett. Porto er greitt, selv om jeg aldri har kjøpt alt fra en butikk. Har alltid tjent på å kjøpe fra flere enn 1. Prisforskjellene på den strømforsyningen på 850 og 1000 er minimale, samt at den distributøren jeg handler hos ikke har 850W på lager. Er det noen drawbacks å ha 1000W siden så mange anbefaler mindre strømforsyning? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Nei, ikke annet enn eventuell prisforskjell så langt jeg vet. Og for mange betyr jo 3 - 500 kr litt i totalbudsjettet. Kan bety at man kan oppgradere en annen del og således få bedre total ytelse. 650 Watt PSU-en skal ellers klare HD4870 greitt i CF. Men den klarer nok ikke nVidia sitt toppkort i SLI. Samt at noen 1000 Watt PSU-er er litt lengre enn normalt. Men er ikke varer tilgjengelig, så går man for neste valg, og mer innkjøpspris får vel du 1000 Watt til en akseptabel pris. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 og med innkjøpspris får vel du 1000 Watt til en akseptabel pris. Marginene er ufattelig småe dersom man sammenligner innkjøpspris med billigste produkt i prisguiden. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hovedkort:Asus P5E64 WS EvolutionMinne: 2GB 1800MHZ DDR3 NON-ECC CL8 DIMM KIT x 2 Da har jeg bestilt Antec tower og Antec 1000W PSU, samt hovedkort, minne og prosessor. Så kontakter leverandør meg og sier de ikke har hovedkortet som jeg har funnet tilgjengelig og foreslår følgende erstatningsprodukt: RAMPAGE FORMULA. ASUS S775 IX48 DDR2 SATA-2 GBLAN 8-CH HD Jeg har ikke lest stort om kortet og har generelt lite peiling på hovedkort. Betyr det at jeg ikke kan benytte DDR3 rammen som jeg har bestilt? Hvilke andre produkter har jeg behov for? Må jeg bestille kjølepasta separat eller leveres det sammen med prosessor eller hovedkort? Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg bumper. Er det noen som kan hjelpe meg? Må jeg ha rampage extreme for å komme på høyde med det kortet jeg plukket først? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg bumper. Er det noen som kan hjelpe meg? Må jeg ha rampage extreme for å komme på høyde med det kortet jeg plukket først? Avhenger av hva som var kriteriene for å velge det. Men mulige alternativer er: Gigabyte GA-X48T-DQ6 og Asus P5E3 Premium Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg bumper. Er det noen som kan hjelpe meg? Må jeg ha rampage extreme for å komme på høyde med det kortet jeg plukket først? Avhenger av hva som var kriteriene for å velge det. Men mulige alternativer er: Gigabyte GA-X48T-DQ6 og Asus P5E3 Premium Har tilgang til Asus hovedsaklig. Hadde litt lyst på et hovedkort som kan kjøre DDR3 1800MHz, når jeg har bestilt DDR3 1800MHz minnebrikker. Har ingen anelse om det gjør noen forskjell, men jeg syntes det klinger bra i ørene mine Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Begge de kortene jeg nevnte kan kjøre 1800 Mhz minne. Her har du en Spesifikasjonsbeskrivelse på ASUS P5E3. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Begge de kortene jeg nevnte kan kjøre 1800 Mhz minne. Her har du en Spesifikasjonsbeskrivelse på ASUS P5E3. Hehe, takker for svar Bolson. Jeg ble utolmodig og flisa til og kjøpte Rampage Extreme bare for å være sikker på at hovedkortet ble en bra nok erstatning. Leste et par reviews av kortet hvor stort sett det eneste negative var prisen. Så da slo jeg til Hvordan er det med kjølepasta? Følger det med sånn gugge jeg skal smøre på før jeg fester prosessoren? Er 4-5 år siden jeg har satt noe sammen, så er relativt grønn ja. Kom til å tenke på en liten ting til.... Jeg tenkte å vente litt med HD oppgradering da jeg har litt disk fra før.. Men det er jo IDE disker. Funker IDE disker på dagens hovedkort?? Finnes det noen oppdatert guide på å sette sammen en PC kanskje? (Nå er jeg lat, helt sikkert at jeg finner en på hw.no hvis jeg leiter litt) EDIT: Jeg fant, jeg fant! (http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552) Endret 14. august 2008 av Valldemar Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Guider finner du på hw.no. Bruker du stock kjøler er termal pad på kjøleren. Andre kjølere har som oftest med termisk pasta, selv om den kan være av ymse kvalitet. De fleste kjøper vel en tube med Artic Silver 5. Nyere hovedkort har vanligvis to stk PATA (IDE) kontakter, men der bruker man ofte den ene til DVD/brenner. Skal du ha mer enn 2 stk PATA (IDE) disker må du nok kjøpe et kontrollerkort. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Da var også Strømforsyning og Tower motatt... Var et h....... alabama å få på plass PSU'en på 1000W. Den var litt lengre en det toweret var lagd for. Måtte demontere en vifte for å få den inn, men inn gikk den. Får bare jukse til den viften jeg fjernet et annet sted i toweret. Markert i rødt sånn ca hvor stor PSU'en var Nå er det bare å vente på hovedkort så er det bare å fyre opp nydoningen da minne og CPU allerede er motatt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Vifta monterer du bare foran en av harddiskholderene. Det er faktisk en langt bedre plass. Ellers er det kjent faktum at man må ta vekk denne ved 1 000 Watt PSU. Endret 15. august 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå