Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fordeler og ulemper med lavprofilsdekk?


koda

Anbefalte innlegg

Er det noen praktiske fordeler ved lavprofilsdekk, eller har man kun det for utseendes skyld?

Minus er at de punkterer vel lettere, støyer vel mer, og koster kanskje også med?

Men det er vel kanskje en grunn til at raske biler ofte har dette, så mindre gummi gir bedre stabilitet?

Andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen praktiske fordeler ved lavprofilsdekk, eller har man kun det for utseendes skyld?

Minus er at de punkterer vel lettere, støyer vel mer, og koster kanskje også med?

Men det er vel kanskje en grunn til at raske biler ofte har dette, så mindre gummi gir bedre stabilitet?

Andre ting?

 

Dekksidene er kortere enn "ballongdekk", og dekket strekker seg derfor ikke like mye ved kjøring i svinger. Lavprofildekk har vel også som regel høyere hastighetsmerking.

 

Av ulemper er det vel redusert komfort som er en gjenganger.

Lenke til kommentar
Er det noen praktiske fordeler ved lavprofilsdekk, eller har man kun det for utseendes skyld?

Minus er at de punkterer vel lettere, støyer vel mer, og koster kanskje også med?

Men det er vel kanskje en grunn til at raske biler ofte har dette, så mindre gummi gir bedre stabilitet?

Andre ting?

På norske veier (som jo som kjent ikke er så veldig mye å skryte av) er nok den eneste fordelen selve utseende.

Man har litt større respons når man svinger... men om dem fester seg noe bedre til underlaget er jeg heller usikker på. Men kjører man på nylagt (svart) gjevn asfalt i større hastigheter, vil jeg påstå at disse dekkene suger seg bedre til vegen ved aktiv kjøring.

 

Men stort sett så er det kun utseende.

 

Komforten hva lyd angår blir vesentlig redusert.

Men litt må man jo lide for skjønnheten. :)

Lenke til kommentar

På ujevn vei blir veigrepet faktisk dårligere med store felger. Dette fordi hjul med store felger er vesentlig tyngre enn hjul med mindre felger. Dette skyldes det enkle faktum at aluminum er dobbelt så tungt per volumenhet enn gummi, dess mer aluminium dess tyngre hjul. Tyngre hjul er tregere i reaksjonene enn lettere hjul, så er poenget å kjøre lynraskt på dårlige veier, så ville jeg ikke anbefalt utpregete lavprofilhjul. Er du derimot sikker på at du alltid kommer til å ferdes på helt slett, fin og feilfri asfalt, slik det egentlig kun er på fullblods racingbaner, da anbefaler jeg gjerne størst mulig felger for bedre sidestabilitet i svingene.

 

De store felgene som brukes innen racing er er vesentlig tynnere, vesentlig lettere og har vesentlig kortere levetid enn gatebilfelger, derfor kan man bruke store felger innen racing selv på relativt dårlig vei, for hjulene blir ikke så voldsomt tunge selv om felgene er store. Men selv om mange gatebilfelger ligner på skikkelige racingfelger rent utseendemessig, så kan jeg garantere deg at de fleste gatebilfelgene som selges som "racingfelger" både har tykkere gods og tyngre aluminiumslegeringer enn ekte vare, for felgprodusentene kan ikke pålegge privatkundene å bytte felgene sine minst én gang per sesong.

Lenke til kommentar

Mye av greia ligger i at det blir magnesium i mye racingfelger..

Disse tåler mye mer juling, veier mye mindre (ca. halvparten) enn vanlige felger til gateregistrerte biler, men koster også mye mer..

Har hatt sånne felger på bilen selv, og kan gå god for at de tåler mer!!

Lenke til kommentar

Høyt magnesiuminnhold i aluminiumslegeringen (såkalte magnesiumfelger) gir ganske riktig mye lettere og stivere felger. Dette betyr også at når de slår i en stein i stor fart, så kan de i større grad få spekkdannelser eller knuses (nesten som glass), i motsetning til tyngre gatefelglegeringer, som er mykere og seigere, og som derfor i større grad bulkes ved et hardt møte med f.eks en fortauskant.

 

Fordi magnesiumfelger er sprøere vil det før eller siden oppstå mikrosprekker i godset som gjør at et stykke lettere kan slås av. Å bruke proffe racingfelger som gatebilfelger over flere år anbefales derfor ikke. Det legendariske racingprototypen Jaguar XJ13 ble i sin tid most etter at en av magnesiumsfelgene sprakk under en høyhastighetstest. Vraket av XJ13 ble gjenoppbygd først et par tiår senere, jeg har selv sett bilen på nært hold og jeg har knapt sett noe vakrere kjøretøy noen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...