Dy§no Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hei, jeg ønsker å få automatisk backup av musikkmappen min hver torsdag klokken syv, den skal synkroniseres med musikkmappen som ligger på «hjemmeserveren». Musikk som er fjernet på lokalmaskinen ønskes også fjernet på backupmappen, og vil bruke ssh som protokoll. Har lest litt og tror rsync satt opp som en «cron jobb» kan være en fin løsning, men før jeg gjør noe gale og roter alt til så håper jeg på at noen mer avanserte brukere kan sjekke hva jeg har tenkt å gjøre(«brent barn skyr ilden» passer særdeles godt her(ikke spør ) ) I terminal kjør: crontab -e Der skriver jeg inn følgende: 01 19 * * 4 rsync -a -t -c -r -e ssh --delete /home/sam/Lagringsplass/Musikk/ sam@samserver:/media/musikk Lagrer og lukker. Ser det bra ut eller gjør jeg noe gale her? Rsync med -c er bøtte treg, trenger jeg egentlig denne? Spørsmål to: sett at maskinen er slått av på en torsdag, er det da mulig å få den til å kjøre så snart den kan – altså når maskinen blir påslått? Har et lite spørsmål til som ikke fortjener egen tråd: hvordan kan jeg med en kommando opprette en ny mappe med tre undermapper. mkdir -p hovedmappe/undermappeA vil lage en undermappe, men hvordan få to til i samme slengen? Det ble en del spørsmål her - takker for alle svar Endret 12. august 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Første feilen er vel ihvertfall at du spesifiserer hver option for seg(-a -t osv). Forøvrig trenger du ikke -r og -t(disse er endel av -a) -c er vel strengt tatt ikke nødvendig. En annen grei ting, er ofte å få crontab til å logge output fra kjøringen. Så mitt oppsett ville blitt noe slikt som dette. Oppretter en fil som kan kjøres, og slenger inn rsync linjen inn i denne. rsync.sh #!/bin/bash rsync -ave ssh --delete /home/sam/Lagringsplass/Musikk/ sam@samserver:/media/musikk crontab -e # m h dom mon dow command 0 19 * * 4 /path/rsync.sh > /path/rsync.log Forøvrig vil crontab nå sende en melding hvis rsync jobben ikke kjører slik den skal. crontab kan nok ikke hjelpe deg med å kjøre ved første mulighet etter oppstart(ihvertfall ikke det jeg kommer på). EDIT: Hadde visst rota med tidspunktene. Endret 11. august 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Spørsmål to: sett at maskinen er slått av på en torsdag, er det da mulig å få den til å kjøre så snart den kan – altså når maskinen blir påslått? Ta en titt på anacron. Jeg mener det er laget for å løse akkurat dette problemet. Har et lite spørsmål til som ikke fortjener egen tråd: hvordan kan jeg med en kommando opprette en ny mappe med tre undermapper. mkdir -p hovedmappe/undermappeA vil lage en undermappe, men hvordan få to til i samme slengen? mkdir -p ~/foo/bar{1,2,3} Gir deg følgende kataloghierarki; ~ |-foo |-bar1 |-bar2 `-bar3 |-... `-... (les: man bash; "Brace expansion") Hundreogsøtten edits: Jeg sliter tydeligvis veldig med å strukturere teksten på en halvveis fornuftig måte, fixed (litt iallefall.). Endret 11. august 2008 av humbuq Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 og mkdir -p /foo/{bar,test,tank} bør gi deg unike navn. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Og om man skal lage mange mapper, kan man gjøre slik for å slippe å skrive så mye : mkdir -p foo/{1..100} mkdir -p foo/{A..Z} Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Takker for kjempesvar – lærerikt! Nå har jeg testet litt og nå fungerer det utmerket, men jeg har funnet ut at jeg må ha -c(og kanskje -t) for rsync. Uten det vil den ikke se endringer jeg gjør med tagger i musikkfiler. Gjorde noen endringer i easytag og rsync oppdaterte først disse når jeg la på -ct Leste om anacron på wikipedia, men det er tilstrekkelig for meg å sette cron til å kjøre to ganger i uken, ser jeg kan få til det med komma. Har også forsøkt kommandoen for å lage flere undermapper, og det gikk fint fint Takk for hjelpen alle Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Igjen, -t skal ikke være nødvendig, da denne er en del av -a. Alt står forklart i man rsync. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå