Jensus Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Har nå tatt steget og bestilt følgende: 2stk OCZSSD2-1C64G core disker. 1 stk Adaptec 5805 PCIe kontroller (512MB cache). Diskene skal kunne levere 120-143MB/s og 80-93MB/s på henholdsvis les og skriv. Var på utkikk etter disse diskene i norge, men ingen hadde på lager. Så da ble det Ebay som ble redningen. Diskene kostet meg US$288 pr stk + kontroller til US$200. Moms kommer jo i tilleg så billig blir det jo ikke. Alt i alt kom det på $884 inkl frakt + moms, som burde tilsvare omtrent NOK 5600,-. Menmen, hva gjør man ikke får å litt bedre ytelse? Raid kontrolleren fra Adaptec tror jeg fikk en veldig god deal på. Ser laveste pris i norge er 3400kr. Med tanke på at jeg fikk dette kortet for 1000kr må jeg si meg veldig godt fornøyd med kjøpet. Gleder meg som en unge til å teste dette ut i RAID-0. Håper på 200+MB/s i lesehastighet. Når dette i tillegg kombineres med en søketid på rundt 0,3ms burde det gi svært gode resultater. Harddiskene er jo den største flaskehalsen i pc'en og den delen som irriterer meg mest. Kjører idag en Raptor 150GB disk, og er ikke fornøyd. Systemet har alt for lang responstid og oppstartstid. Har også prøvd med 2x250GB i raid-0. Dette ga heller noe merkbart raskere system. Skal legge ut litt resultater når delene er installert om folk er interessert. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Interessant. Jeg var også veldig fristet til SSD raid0 oppsett, dog med 32gb diskene, men fornuften reddet lommeboken, så jeg kjører heller to vanlige 250GB 7200rpm disker i Raid0 som systemdisk. "Litt" billigere løsning. Gleder meg til å se ytelsen. Antar forresten at du har lest om random read/write "problematikken" på SSD disker? https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11732476 Edit: Ser ut som om linken i posten ikke virker lengre. Endret 11. august 2008 av -LIKMARK- Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Hmm, denne skrive problematikken var jeg ikke klar over. Interessant lesning. Blir spennende å se om Adaptec kontrolleren kanskje kan forbedre dette noe. Aner ikke om dette vil ha noe å si så vi får bare vente å se. Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hmm, denne skrive problematikken var jeg ikke klar over. Interessant lesning. Blir spennende å se om Adaptec kontrolleren kanskje kan forbedre dette noe. Aner ikke om dette vil ha noe å si så vi får bare vente å se. Når er det forventet levering? Jeg har kjøpt de to diskene også og er litt spent på ytelsen. Jeg får de ikke før Komplett har de på lager og det er en usikker 14.August som gjelder der. Men ser Netshop hadde 5 slike i dag ett lite øyeblikk før de ble revet vekk. Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Vil det ikke uansett "hele tiden" bli skrevet til en OS disk? Mtp. swap-fil, temp-filer o.l. (hvis en går ut fra at swap-fil ligger på OS-disk?). Dersom problemet er små filer så kan det kanskje være lurt å konfigurere maskinenen til å ihvertfall legge temp-katalogen på en annen disk? Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Vil det ikke uansett "hele tiden" bli skrevet til en OS disk? Mtp. swap-fil, temp-filer o.l. (hvis en går ut fra at swap-fil ligger på OS-disk?). Dersom problemet er små filer så kan det kanskje være lurt å konfigurere maskinenen til å ihvertfall legge temp-katalogen på en annen disk? Jeg tenkte på å deaktivere hele swap-filen da jeg ikke har noe problem med lite minne i maskinen. Så flytter jeg temp-mappen over på media-disken min for å eliminere overskrivings problemet til SSD diskene. Håper trådstarters disker snart er i posten da så vi får se om det blir noen gode resultater. Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Vil det ikke uansett "hele tiden" bli skrevet til en OS disk? Mtp. swap-fil, temp-filer o.l. (hvis en går ut fra at swap-fil ligger på OS-disk?). Dersom problemet er små filer så kan det kanskje være lurt å konfigurere maskinenen til å ihvertfall legge temp-katalogen på en annen disk? Jeg tenkte på å deaktivere hele swap-filen da jeg ikke har noe problem med lite minne i maskinen. Så flytter jeg temp-mappen over på media-disken min for å eliminere overskrivings problemet til SSD diskene. Håper trådstarters disker snart er i posten da så vi får se om det blir noen gode resultater. Er for tida på jobb i Singapore, og kommer ikke hjem før 28de. Så dessverre blir det ikke noe testing før den tid. Jeg har heller ikke tenkt å ha noe annet enn OS og programmer på diskene slik at skriving holdes til et minimum. Det som du sier om å ha temp filer på en annen disk. Hvor kan man velge hvor temp filene skal skrives egentlig? Å disable swap er nok heller ikke så dumt. Men da må jeg nok bytte til Vista x64 siden jeg har behov for alle mine 4GB (3GB effektivt) siden jeg kjører mye samples i musikkprogrammet mitt. Har kjøpt 8GB med ram men sliter veldig med å få maskinen til å kommer forbi POST. Stopper opp når minnet er talt opp. Men det problemt får jeg ta i en annen tråd kanskje... Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det som du sier om å ha temp filer på en annen disk. Hvor kan man velge hvor temp filene skal skrives egentlig? I Windows XP gjøres det slik (sikkert noe lignende i Vista): Click on the Start menu, choose Run and type sysdm.cpl Click on the Advanced tab and click the Environment Variables button at the bottom Double-click on the User variable named TEMP and change it to a path on your D drive Double-click on the User variable named TMP and change it to a path on your D drive Double-click on the System variable named TEMP and change it to a path on your D drive Double-click on the System variable named TMP and change it to a path on your D drive Click OK to officially change these environment variables ** sakset fra http://blogs.msdn.com/astebner/archive/200.../15/513134.aspx ** Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Det som du sier om å ha temp filer på en annen disk. Hvor kan man velge hvor temp filene skal skrives egentlig? I Windows XP gjøres det slik (sikkert noe lignende i Vista): Click on the Start menu, choose Run and type sysdm.cpl Click on the Advanced tab and click the Environment Variables button at the bottom Double-click on the User variable named TEMP and change it to a path on your D drive Double-click on the User variable named TMP and change it to a path on your D drive Double-click on the System variable named TEMP and change it to a path on your D drive Double-click on the System variable named TMP and change it to a path on your D drive Click OK to officially change these environment variables ** sakset fra http://blogs.msdn.com/astebner/archive/200.../15/513134.aspx ** Mange takk! Alltid greit å lære noe nytt:) Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Nå innser jeg at jeg har gjort en liten tabbe når det gjelder raid kontrolleren. Jeg trodde jeg hadde kjøpt et 5805 kort, men det viser seg at det er en eldre versjon av denne med kun 256MB cache, 800 MHz Intel 80333 Processor og kun EKSTERNE porter. F**n, det var irriterende. Siden kortet er kjøpt på Ebay, så kan jeg ikke sende kortet tilbake. Noen som er interessert i å overta kortet til en grei pris? Så nå har jeg bestilt meg et Adaptec ASR 5445 8-Port PCIe SAS/SATA Raid 512MB. Det var ikke helt planen, men nå får jeg iallefall et kort som jeg vet er bra. Dette kortet skulle tilsvare 5805, bare med 4 eksterne og 4 interne porter istedet for 8 interne. Får bare håpe at kortet er kommet til jeg kommer hjem fra jobb den 28de. Nå mangler jeg kun å få tak i 2.5" til 3.5" ramme samt kabler fra kontroller kortet til diskene. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 De fleste seriøse selgere på ebay gir deg mulighet til å returnere produktet så fremt man ikke har tatt det i bruk. Ta kontakt med de du kjøpte kortet fra og hør. Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Har nå kjørt første test av diskene i RAID-0 og det ser meget lovende ut. Se medfølgende bilde fra Sandra.. Skal kjøre flere tester senere. Noen forslag? Har ikke fått installert OS på diskene ennå. Skal se om jeg får tid over helga. Endret 6. september 2008 av vokudlak Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Null sjans å installere XP på disse diskene tydeligvis. Vil tro det er kontrolleren som trøbler her. Får blåskjerm mens installasjonen lastes inn. Prøvd det meste men ga til slutt opp og gikk for Vista x64. Har kjørt samme test som over og fikk her se hvor dårlig diskene er under random write. 17,77MB/s er ikke rare greia for 2 disker i RAID-0. I XP fikk jeg 73.6MB/s som heller ikke er veldig bra men som er greit nok. 4 ganger dårligere random write i Vista x64 altså! Er forsåvidt ikke overrasket da det har vært mye skriverier i de siste om hvor dårlig vista støtter SSD disker. Får håpe det kommer en løsning på dette snart slik at potensialet i diskene kommer frem. Leseytelsen er det iallefall ingenting å si på Physical disks testen er det jo kanskje lite vits i her siden det er tydelig at cachen på RAID kontrolleren jobber for fullt. Men legger den med for moro skyld. Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Hmm, denne skrive problematikken var jeg ikke klar over. Interessant lesning. Blir spennende å se om Adaptec kontrolleren kanskje kan forbedre dette noe. Aner ikke om dette vil ha noe å si så vi får bare vente å se. Når er det forventet levering? Jeg har kjøpt de to diskene også og er litt spent på ytelsen. Jeg får de ikke før Komplett har de på lager og det er en usikker 14.August som gjelder der. Men ser Netshop hadde 5 slike i dag ett lite øyeblikk før de ble revet vekk. Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Åssen ligger du an i løypa? Fått diskene og kjørt noen tester? Er litt spent på hva slags resultater du får.. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Får du kjørt hdtach og hdtune testene også, samt hwinfo32 testen? Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hmm, denne skrive problematikken var jeg ikke klar over. Interessant lesning. Blir spennende å se om Adaptec kontrolleren kanskje kan forbedre dette noe. Aner ikke om dette vil ha noe å si så vi får bare vente å se. Når er det forventet levering? Jeg har kjøpt de to diskene også og er litt spent på ytelsen. Jeg får de ikke før Komplett har de på lager og det er en usikker 14.August som gjelder der. Men ser Netshop hadde 5 slike i dag ett lite øyeblikk før de ble revet vekk. Eneste gang jeg kommer til å skrive på diskene er ved installering av Windows og div spill, så er det lesing etter det så den problematikken er ikke så aktuell for mitt bruk. Åssen ligger du an i løypa? Fått diskene og kjørt noen tester? Er litt spent på hva slags resultater du får.. Heisann, begge to kom hin dagen og de ligger klare skrudd sammen i 2,5" tile 3,5" rammene, men grunnet sykdom i familien har jeg ikke hatt tid til å teste de enda. Jeg er mildt sagt klar for å teste de, men det tar nok enda noen dager før jeg får tid. Bra å se du har noen gode resultater, men er det XP eller Vista som trøbler seg for deg? Jeg skal ha XP på mine, og jeg har 680i kontroller som jeg skal bruke tenkte jeg. Ser på OCZ sitt forum at de som bruker den kontrolleren har lite problem, men det kan jo være flaks kombinert med få som har prøvd den kombinasjonen. Ser de sier på OCZ at de "vet" hva som er problemet for de som har trøbbel, så får håpe de kommer med en kjapp fiks på det. SSD er hvertfall spennende teknologi som _måtte_ forsøkes nå. Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Etter ønske fra Uglegutt: Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) takk Syke hastigheter Ble litt mer misunnelig igjen Edit: Merker du noen (stor) forskjell i daglig bruk? Endret 12. september 2008 av Uglegutt Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 takk Syke hastigheter Ble litt mer misunnelig igjen Edit: Merker du noen (stor) forskjell i daglig bruk? Når jeg hadde installert Vista så virker maskin veldig kjapp og fin. Men etter å ha installert alt av programmer som jeg bruker så er det sirup! Bruker nesten 5min på å boot vista. Samt at maskinen henger i ny og ne. Er inne på Event Viewer og har funnet kilden til problemet. Prosessen SMSSInit senker boothastigheten med 257553ms. Helt uakseptabelt og sliter veldig med å finne ut hvorfor...!!! Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 hmm, merkelig, kan det være pga random read problematikken? Høres merkelig ut hvis ikke alle filene ligger veldig defragmentert, noe de ikke bør hvis ikke du har installert og slettet veldig mye rart.. Sikkert noen andre som er hvassere på slikt enn meg her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå