Gå til innhold

Knust skjerm på 10 dager gammel mobil, har jeg noen rettigheter?

Minus

Anbefalte innlegg

så du mener du ska ha ny telfon fordi du selv har klart å knuse skjermen på den?

Var det SE sin feil at du ikke klarer å holde en mobil uten å miste den?

Greit, jeg får ikke ny mobil. Men likevel må jeg si at jeg er skuffet over hva den tålte. Eller rettere sagt ikke tålte. Får bare håpe det ikke koster så mye å skifte glass, for hvis det er tilfellet, da blir det en dyr telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er håreisende hvor lite enkelte nyere mobiler tåler. Greit nok at de gamle mobilene hadde mindre teknologi per cm2 (kubikkcm), men får da virkelig være grenser for hvor lite de skal tåle. For meg virker det kanskje som om mobilprodusenter bruker mer tid på å lage stilig design, og mindre tid på å lage sikker utforming. Spesielt mobiler med et tynt, bøyelig plastdeksel foran skjermen er utrolig irriterende. Skal jo ikke noe til før skjermen på dem blir ødelagt. En annen ting er mobiler som knapt holder seg sammen, som batterideksler som blir løse etter et halvt år og etter det må teipes fast.

Det er knapt forsvarlig å kjøpe mobil idag uten å tegne forsikring. Slik burde det jo strengt tatt ikke være. Men når folk er mer opptatt av design enn sikker utforming er det jo det mobilprodusentene må tilby. Nå finnes det jo støtsikre telefoner, men disse er som regel vanvittig dyre i forhold til hvilken teknologi man får. Men neste gang jeg skal ha meg telefon skal jeg vurdere å gå for en slik telefon.

Lenke til kommentar

All elektronikk i dag som er laget i Kina er jo av svært dårlig kvalitet, men det eneste forbrukeren tenker er jo pris og derfor må det være sånn.

Jeg ødela skjermen på min w580i. Å reparere den via verksted koster ca 1000 kroner og en ny telefon koster ca 1700 kroner. Jeg kjøpte en ny skjerm på ebay til 130 kroner inkl frakt og fikset den selv på 3 minutt. Overraskende enkelt!

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Skiftet skjerm på min Nokia 3500 to ganger selv. Etter den andre skiften ga jeg den til min mor i håp om at hun greide å la være å knuse LCD-skjermen som var ufattelig dårlig beskytta. Men nei, den ble trykkskadet (knust uten av plastdekselet utenpå som skulle beskytte ble skadet). Så da var det bare å legge vekk den mobilen. Nå er ikke jeg den mest forsiktige, men moren min derimot pleier å være ganske forsiktig med mobiler og mp3-spillere og slikt. Men får du knust skjerm eller annet på mobilen din kan det lønne seg å se om det går ann å fikse selv først. Ofte finnes det guider der ute, enten det er bilder eller video. Og du finner nesten garantert reserve-deler på ebay eller andre steder.

Lenke til kommentar

Oj, å se etter skjerm på e-bay hadde jeg ikke tenkt på! Aldeles utmerket! Hadde trodde jeg måtte ut med 1000kr jeg nå, men ser at dette kan gjøres en god del billigere.

Ellers er jeg helt enig med deg, Snorre, dårlig kvalitet.. :)

F.eks http://cgi.ebay.com/Full-Cover-Housing-For...id=p3286.c0.m14

når det står "full cover housing", er det da inkludert glass? :)

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Men hva med 14 dagers returrett da??

Angrerett eller noe ?

Angrefristloven som gir returrett innen 14 dager på varer du ikke har tatt i bruk som din eget (gjelder kun kjøpt over nett, eller utenom fast fysisk utsalgssted), kan overhodet ikke anvendes på en mobil som er blitt fysisk skadet. Mobilen skal leveres tilbake i samme stand som den var i når du mottok den, og det er jo den helt klart ikke med en knust skjerm.

Lenke til kommentar

Når jeg fikk ødelagt skjermen på mitt canon digitalkamera tok jeg først kontakt med elkjøp: 1500kroner MINIMUM i reperasjon...

deretter søkte jeg opp canon sitt reperasjonsverksted som viste seg å være et lite skur i bergen som var drevet privat.... Jeg sendte en mail til firmaet og spurte om de hadde skjermer til overs, joda 280kroner med frakt!! Å skifte skjerm var lekende lett..

Alltid verdt å prøve, med en hyggelig tone, å kontakte verkstedet personlig :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Når jeg fikk ødelagt skjermen på mitt canon digitalkamera tok jeg først kontakt med elkjøp: 1500kroner MINIMUM i reperasjon...

deretter søkte jeg opp canon sitt reperasjonsverksted som viste seg å være et lite skur i bergen som var drevet privat.... Jeg sendte en mail til firmaet og spurte om de hadde skjermer til overs, joda 280kroner med frakt!! Å skifte skjerm var lekende lett..

Alltid verdt å prøve, med en hyggelig tone, å kontakte verkstedet personlig :)

Hadde jeg vært deg, hadde jeg konfrontert elkjøp med dette.. Det går jo bare ikke an! :mad:

Lenke til kommentar

For det første, så vil elkjøp aldri forsøke å selv tjene penger på reparasjon av produkter - de prisene som oppgis er det serviceproffen (canon-godkjent verksted) eller Camera og Videoteknikk (canon + andre) vil ta for del + arbeid + moms + frakt.

For det andre, så er ingen av disse to verkstedene "privatdrevne i et lite skur", det er store godkjente verksteder.

De ville heller aldri sendt ut deler for å la folk fikse selv etter hva jeg kjenner til, men her er jeg ikke sikker.

Jeg kjenner heller ikke til noen andre godkjente canonverksteder i norge, så fint om du kan navngi dette skuret Fenixen :).

Lenke til kommentar

Hør med et verksted hva de tar for å bytte dekselet, blir det mer enn hva du har lyst til og koste på telefonen, så kan du altids prøve og bytte det selv. Er vel ikke mer enn et par klips som må hektes av for å bytte front dekselet tror jeg. Burde være en enkel sak.

For 200 kr får du nytt front og bak deksel, det er ink. frakt og verktøy for å gjøre jobben.

Cover finner du på her & guide for i gjøre jobben her

Lenke til kommentar
For det andre, så er ingen av disse to verkstedene "privatdrevne i et lite skur", det er store godkjente verksteder.

De ville heller aldri sendt ut deler for å la folk fikse selv etter hva jeg kjenner til, men her er jeg ikke sikker.

Jeg kjenner heller ikke til noen andre godkjente canonverksteder i norge, så fint om du kan navngi dette skuret Fenixen :).

hehe etter å ha sjekket opp i fakta så viste det seg at det ikke var et privatdrevet lite skur, men Camera & Videoteknikk i bergen med 31millioner i omsetning :D trodde det var jalla pga hjemmesiden osv..

MENNE poenget er uansett at jeg sendte mail til dem og fikk kjøpt delen for under 300kroner istedetfor å gå via elkjøp eller canon :)

Har både mailer og faktura som bevis.. Det er verdt et forsøk, og et godt tips til dere som har problemer. Ved hjelp av et spesialskrujern fra clas ohlson fikset jeg alt selv.

Mailen jeg sendte til camera & videoteknikk:

Trenger LCD skjerm til følgende modell: Canon IXUS55

Ettersom det ikke lønner seg å kjøre en reperasjon av kameraet tenkte

jeg dere kanskje har tilgang på lcd-skjermer dere har mulighet for å selge?

Har demontert kameraet og fjernet den gamle skjermen som er sprukket,stakkars kameraet venter bare på en ny, men det skulle vise seg vanskelig å oppdrive. Som student prøver jeg å unngå unødvendig store utgifter :)

Lenke til kommentar
MENNE poenget er uansett at jeg sendte mail til dem og fikk kjøpt delen for under 300kroner istedetfor å gå via elkjøp eller canon :)

Har både mailer og faktura som bevis.. Det er verdt et forsøk, og et godt tips til dere som har problemer. Ved hjelp av et spesialskrujern fra clas ohlson fikset jeg alt selv.

Det er helt korrekt som Alastor skriver overfor. Har selv brukt det samme verkstedet der jeg jobber, og det er ingenting galt med en pris på ca. 1500 kr. Ca. 300 for display, ca 600 kr for arbeid og 300 kroner for frakt beggeveier. Elkjøp tjener da faktisk ikke én krone på å behandle denne saken for deg.

Det som er veldig positiv med denne saken er at jeg nå har lært hva jeg skal gjøre den dagen mitt display går i stykker. :)

Lenke til kommentar

joda regnet ikke med at elkjøp har noe særlig fortjeneste.. det sa jeg ikke heller, men det var de jeg fikk prisestimatet på reperasjonen av :)

Noe jeg seff ikke kunne akseptere ettersom et kamera av nyere modell kostet 1800kroner.. da var det om å gjøre å finne en billig løsning.. og det var jo mye lettere enn jeg trodde.. var redd for at jeg måtte herje ebay og stresse for å finne ny skjerm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...