Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmelhet og rar hjerte følelse

Gjest Guest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Meg_*

Poster dette som gjest da jeg er en regelmessig bruker her.

Ikke noe flaut problem, men føler likevel for det.

Er ikke så lett å beskrive, men skal gjøre mitt beste.

Noen ganger får jeg en rar følelse i brystet (hjerte og lunge region) som også kan spre seg ut i venstre arm.

Samtidig får jeg ofte en stor svimmelhet følelse. Dette varer som oftest kun i rundt 10 sek.

Dette setter jeg også i sammenheng med noe som ofte skjer når jeg skal sove.

Da hender det jeg får samme ubehag i brystregionen og svimmelhet følelse.

Jeg har ofte trudd at dette har noe å gjøre med at jeg konsentrer meg for hardt med å sove, men har avskrevet meg denne konklusjonen. Jeg syntes dette er ubehagelig og liker det rett og slett ikke.

Har spurt fastlegen min, og han svarte at jeg kunne prøve grønn te før jeg legger meg, dette syntes jeg var ett bortkasta svar for å være helt ærlig.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Meg_*

Har hatt det over flere år egentlig. Spiser sunt, tja, jeg er iallefall slank,

spiser egentlig det jeg har lyst på.

Trening er veldig opp og ned, lite kondisjon, men endel styrke.

Har en jobb der jeg er veldig fysisk aktiv så må egentlig si at det kompenserer for mangel på trening og mosjon.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Meg_*

jeg er 24 år, har som sagt fysisk jobb.

Er 24 år, 170 og ca 67 kg.

Ingen spesielle sykdommer i familien.

Oppstår som oftest når jeg ligger å prøver å sovne, ingen spesiell side egentlig, men når jeg ligger på høre side skjer det vel oftest men dette har noe med at jeg som oftest ligger på høre side.

Nå i det siste har det skjedd også når jeg sitter, kun ved 2 tilfeller.

Stress er jeg ikke preget av, da jeg er sikker på at jeg kan komme forsent i mitt eget bryllup uten å stresse med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Meg_*

følelsen kan jeg best beskrive som en nummenhet + at jeg får trang til å ta ett dypt drag med luft, som om jeg har holdt pusten, + at det føles som om hjertet ikke slår.

Har beskrevet det tidligere i tråden som at det føles som om jeg har sluttet å puste, men tror ikke at dette har noe med saken å gjøre.

Føler ingenting før det kommer, kanskje svimmelheten kommer først, men ellers ingen forvarsel.

Når det skjer når jeg skal sove kan det skje flere ganger på rad, faktisk føre til at det går lang tid før jeg får sove.

Tenker ikke på det, kommer plutselig.

Ettersom det skjer ofte når jeg skal legge meg går jeg bare ut ifra at jeg må ha en tung dyp hvilepust.

Lenke til kommentar

Det gikk akkurat opp for meg hvilken følelse du beskriver her. Var ikke det jeg fikk inntrykk av i utgangspunktet. Min kjære mor "sliter" med samme problemet. Har hatt det noen ganger selv også, men ikke jevnlig. Mamma oppsøkte lege, og det er faktisk hjertet som hopper over et slag. Det er visst helt ufarlig, men legen sa at han ikke kunne si hvordan det ville utvikle seg på 10-20-30 år osv.

Lenke til kommentar

Symptomene du beskriver gir grunnlag for videre utredning, snakk med din useriøse fastlege for henvisning til sykehus, husk at du har fritt sykehusvalg i slike saker. Du kan også bytte fastlege dersom du opplever at din nåværende er håpløs, dette gjør du selv på nav.no.

Ellers kan jeg si at du beskriver delvis klassiske angina pectoris symptomer, hvorfor jeg spurte om alder og eventuell heriditet.

Som nevnt her i forumet med ekstraslag, er den riktige termen "(paroksmatiske) supraventrikulære ekstraslag med kompensatorisk pause". Det er svært vanlig forekommende, jeg har det selv, særlig når jeg ligger på venstre side og da i opp til 5 minutter, imidlertid opplever jeg ikke svimmelhetsfølelse.

Dette er ikke farlig, det betyr ikke at hjertet stopper med det første. Enkelt fortalt er årsaken en midlertidig forstyrrelse i hjertets elektriske impulser.

Det som bekymrer meg er din svimmelhetsfølelse. Den kan være utløst av din anspenthet når du merker at hjertet hopper ut av rytme, men det kan også være tegn på noe annet uten at jeg vil utdype det i et forum.

Mitt råd er derfor at du får tak i en seriøs fastlege.

Lenke til kommentar
Symptomene du beskriver gir grunnlag for videre utredning, snakk med din useriøse fastlege for henvisning til sykehus, husk at du har fritt sykehusvalg i slike saker. Du kan også bytte fastlege dersom du opplever at din nåværende er håpløs, dette gjør du selv på nav.no.

Ellers kan jeg si at du beskriver delvis klassiske angina pectoris symptomer, hvorfor jeg spurte om alder og eventuell heriditet.

Som nevnt her i forumet med ekstraslag, er den riktige termen "(paroksmatiske) supraventrikulære ekstraslag med kompensatorisk pause". Det er svært vanlig forekommende, jeg har det selv, særlig når jeg ligger på venstre side og da i opp til 5 minutter, imidlertid opplever jeg ikke svimmelhetsfølelse.

Dette er ikke farlig, det betyr ikke at hjertet stopper med det første. Enkelt fortalt er årsaken en midlertidig forstyrrelse i hjertets elektriske impulser.

Det som bekymrer meg er din svimmelhetsfølelse. Den kan være utløst av din anspenthet når du merker at hjertet hopper ut av rytme, men det kan også være tegn på noe annet uten at jeg vil utdype det i et forum.

Jeg tviler sterk på dine angtagelse TOMpsy.

Hun har ikke symptomer eller en profil som passer til hjertelproblem, for å ikke snakke om alderen.

Hun kjenner ikke "smerter", men "rare følser".

Trådstarteren:

Det du beskriver kan være en klassisk sove(et eller annet) (har dessverre glemt navnet på syndromet) :wee:

Det er en tråd her på forumet, som beskriver dette.

Enkelte føler dette som et "fritt fall" opplevelse, andre beskriver dette som "rare følser på brystet"

Dette kan komme av ustabile elementer inne i ørene dine (Cochlear).

Jeg tror fastlegen din tok det meget seriøst: drikk litt før du ligger deg, ser om det hjelper.

Dette kan ofte forkomme ved hardt/tungt arbeid før søvn, spesielt etter treningen, fotballkamp osv.., eller under puberteten.

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Meg_*

Takker for svar.

Kan ikke se at jeg har blitt helt klok på dette her, men må si at det kan virke som noen sier, at hjertet slår over ett slag.

Ann gående hypnic_jerk så mangler jeg litt likhet, med tanke på at har jeg først sovnet, skjer det aldri, kun første gang jeg prøver å sove.

De gangene det har skjedd har jeg enten prøvd å sovne, eller 2 ganger sittende, ene gangen rolig foran en pc, andre engang på jobb, etter en hard dag, og noen dager med minimal søvn (svingskift etc.)

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterk på dine angtagelse TOMpsy.

Hun har ikke symptomer eller en profil som passer til hjertelproblem, for å ikke snakke om alderen.

Hun kjenner ikke "smerter", men "rare følser".

Trådstarteren:

Det du beskriver kan være en klassisk sove(et eller annet) (har dessverre glemt navnet på syndromet) :wee:

Det er en tråd her på forumet, som beskriver dette.

Enkelte føler dette som et "fritt fall" opplevelse, andre beskriver dette som "rare følser på brystet"

Dette kan komme av ustabile elementer inne i ørene dine (Cochlear).

Jeg tror fastlegen din tok det meget seriøst: drikk litt før du ligger deg, ser om det hjelper.

Dette kan ofte forkomme ved hardt/tungt arbeid før søvn, spesielt etter treningen, fotballkamp osv.., eller under puberteten.

Vaio ;)

Mine antagelser baserer seg på at trådstarter er en man, SVES er vanligst forekommende hos menn. SVES trenger ikke å betegnes som "hjertesykdom" eller " hjertelidelse", men kort å godt noe som kan være helt normalt på samme måte som kviser i puberteten. Alder har ikke noe å si hva gjelder SVES. Ja, noen aldersgrupper er mer utsatt, men SVES forekommer i alle aldre. Jeg er enig i at "rar følelse" ikker det samme som smerte, men jeg presumerer at "rar følelse" oppleves som ubehaglig av trådstarter, hvorfor ellers søke råd? Enhver pasient som søker helsehjelp, bør tas på alvor. Det er farlig å råde en person på et forum å ikke ta kontakt med helsevesendet basert på pasientens beskrivelse, især når denne ikke er helsepersonell, uten at man har foretatt en grundig undersøkelse. Et EKG er jo på sin plass.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Meg_*

Sorry hvis jeg har vært uklar her, men er mann.

Ingen smerter inne i bildet, bare rar følelse som oppfattes som veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere tror jeg at jeg forstår akkurat hvilken følelse du beskriver. Det føles faktisk som om hjertet hopper over et slag ikke sant? Svimmeheten du beskriver, kan den besrives som et slags plutselig undertrykk/vektløshet i brystet, med påfølgende letthetsfølelse i hodet? Føles det også som om pusten blir klemt litt ut av deg idet det skjer?

Lenke til kommentar
Mimir, tror det kan beskrive det ganske bra sånn du sier det nå.

Var nettopp det jeg tenkte. Ville bare belyse hva denne svimmelhetsfølelsen gikk ut på, siden noen tidligere i tråden ikke fikk den til å passe inn med de andre symptomene. Har hatt dette selv, og har ikke bekymret meg nevneverdig. Men hvis du ser på det som et problem så kan du jo prøve å oppsøke legen din på nytt, med den nye informasjonen du har fått i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke høre på legen din angående hva du skal drikke før du legger deg. Jeg nærmest levde på grønn te for et par år siden, og fikk vite av legen min at søvnproblemene mine kunne bli forverret av den fordi grønn te er oppkvikkende og bør derfor ikke drikkes et par timer før man skal legge seg. Jeg sliter fremdeles litt med sovingen, for jeg er litt for glad i teen min ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...