Gå til innhold

Trøbbel med hovedkort vifta

chri2

Anbefalte innlegg

Hei

Er ikke veldig erfaren med hva som ligger innenfor kabinettet i en pc, og kunne trengt litt hjelp :)

Jeg har oppdaget mye støy fra (det jeg er nokså sikker på) er hovedkort vifta, jeg har tatt kontakten fra vifta av å på og kan bekrefte at støyen kommer akkurat derfra.

Bilde :

dsc00131uh3.th.jpg

Jeg kan også si såpass at jeg har en MSI vifte, og kort (hovedkort?) og kunne trengt litt hjelp med å finne ut hvilken ny vifte jeg bør kjøpe og hvordan jeg skal kunne ta av vifta og erstatte den med en ny innkjøpt én (spesiell teknikk å ta/av på elrno)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, jeg hadde stokket om på skjermkortet og flyttet det opp og deretter tatt av vifta og byttet den ut med en passiv kjøleribbe av litt "grovere" kaliber.

Ellers kan du se etter en vifte i samme størrelse, slike små saker selges ikke i "vanlige" databutikker men Microplex.no har så du kan ta en titt der.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det er hovedkort det som ligger langs pcen eller? jeg kan liksom ikke ta opp det, men jeg kan ta opp skjermkortet for å få byttet vifte, det du mener ikkesant?

Hovedkortet ligger i bunn og er det største kortet i maskinen.

Dette kan plukkes ut, er festet med 6 eller 9 skruer og kabler...

Vanskelig å koble feil bortsett fra P4 og ATX 20+4 pinners kontakten om det finnes men til og med her kan du se enkle forskjeller.

Uansett, jeg tenkte mest på skjermkortet, kan hende du må ut med hovedkortet for å få byttet vifta avhengig av hvordan den er festet.

Lenke til kommentar

Ok takk, det hjalp masse :)

Regner med at jeg finner meg en ny vifte på en eller annen side og kjøper den, forresten hadde det gjort noe å forklart meg litt åssen kjøleribbe evt fungerer iforhold til en vifte, evt bruk av begge?

Lenke til kommentar

Vell om du er litt mer interesert så kan du få mye god info her: http://www.heatsink-guide.com/heatsinkinfo.shtml

Samme går for nordbru chipsett som for CPU'er, bare at kjøleribbene er mindre.

For å være mer spesifikk har du en fin samling kjølere her, men ta mål av den du har først så du vet hvor mye plass du har å gå på: http://www.microplex.no/category.aspx?cat=181&mcat=c181

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...