Gå til innhold

er denne processoren støttet av hovedkortet?

simen236

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg en ny processor. Føler at jeg trenger en litt raskere en.

Har tenkt på denne: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

Eneste problemet er at jeg ikke vet om hovedkortet mitt støtter denne processoren.

Her er hovedkortet mitt: MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16

Her er prosessoren jeg har nå: AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 3600+, 1900 Mhz 2 kjerne®, 2 logiske processore®

Jeg har prøvd å funnet ut om hovedkortet støtter processoren, men har ikke funnet noe.

Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette?

Endret av simen236
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nei jeg beklager og måtte skuffe deg en Intel cpu er ikke mulig og bruke på et AMD hovedkort.

Ditt hovedkort er et AM2 Socket som altså da må ha AMD cpu-er.

Vis du skal ha en Intel core 2 duo E8500 så må du ha et hovedkort som har 775 Socket.

Håper dette hjalp deg.

Her en link til hovedkortet ditt hvor du kan lese om det hva det har og hva du kan bruke på det.

MSI K9N SLI-2F

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bare hyggelig og kunne hjelpe deg.

Lykke til med jakten et nytt hovedkort, her er en liste over 775 hovedkort som støtter cpu-en du ønsker og kjøpe. Det du skal ha er Intel Socket 775

Intel socket 775

Når du har funnet et du liker sjekk prisguiden etter om det fins et billigste sted du kan kjøpe det kanskje du sparer litt penger da.

prisguiden

Edit: hva er prisklassen du er ute etter da? gi meg en pris så skal jeg se etter noen i den klassen.

Hva ønsker du med det? SLI eller crossfire?

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan anbefale deg en av disse

EVGA nForce-750i SLI full SLI støtte 2x16 kr 1.499,-

Fantastisk kjøling av hovedkortet men kun 2x8 i bånbredden med SLI noe som kan være for lite vis du skal kjøre 2 kraftige skjermkort.

MSI P7N SLI Platinum kr 858,-

Så vis du skal ha et kort som støtter SLI fult ut så ville jeg valgt det øverste det har også et stilig design.

EVGA nForce-750i SLI prisguiden

lykke til med valget

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Om du må ha SLi så må du advares, Intel sine nForce kort er en helt annen sort enn de hos AMD.

Siden minnekontrolleren nå er utenfor CPU'en og på Nvidia sitt omeråde så har dette gått rett i dass i konstruksjonen.

Denne er kresen og lever sitt eget liv, både volt messig og timings messig.

Ergo, oddsene er imot det med tanke på å få ett fungerende hovedkort, det er noen som funker og andre ikke.

Om du får problemer kan du regne med noen uker med retur av hovedkort og ofte flere returer før du får ett hovedkort som funker.

Er mange som har slitt med disse hovedkortene, de er også svært kresne på minnebrikker og typer.

Generelt sett er ikke prisen av SLi verdt det, anbefaler deg heller å satse på standard Intel brikkesett uten SLi.

Det finnes SLi håp for deg på Intel brikkesett om du sitter på gamle GeForce 7 serien av skjermkort, disse har driverhacks som gjør at de funker med alle brikkesett.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Jeg satser på det øverste jeg. I tillegg til ny CPU og hovedkort skal jeg kjøpe nytt skjermkort, dette: XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB BLACK, PCI-Express 2.0, 2xDVI,Assassins Creed

kan jeg ha dette skjermkortet + skjermkortet jeg har nå: Nvidia 8600 GT på hovedkortet du anbefaler?

Lenke til kommentar
Jeg satser på det øverste jeg. I tillegg til ny CPU og hovedkort skal jeg kjøpe nytt skjermkort, dette: XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB BLACK, PCI-Express 2.0, 2xDVI,Assassins Creed

kan jeg ha dette skjermkortet + skjermkortet jeg har nå: Nvidia 8600 GT på hovedkortet du anbefaler?

Herregud, hvorfor ønsker du å parre et moderne skjermkort med et skjermkort som er langt saktere? Med nvidia sin SLI så vil du da tvinges til å kjøre begge to på den laveste hastigheten : Samme som å kaste penger ut av vinduet...

Alternativene dine er faktisk å droppe SLI hovedkort (ingen poeng i dem med mindre du kommer til å kjøpe deg 2x skjermkort som koster 4000kr eller mer pr stykk) og kjøpe et moderne P45 eller X48 hovedkort og et skjermkort med integrert SLI eller crossfire : Dvs 280GTX eller Ati 4870X2.

Hovedkort : Gigabyte X48 Ds4

Skjermkort : Nvidia skjermkort

Ati Alternativ (ikke 2x ute enda) : Sapphire HD 4870

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Herregud, hvorfor ønsker du å parre et moderne skjermkort med et skjermkort som er langt saktere? Med nvidia sin SLI så vil du da tvinges til å kjøre begge to på den laveste hastigheten : Samme som å kaste penger ut av vinduet...

Alternativene dine er faktisk å droppe SLI hovedkort (ingen poeng i dem med mindre du kommer til å kjøpe deg 2x skjermkort som koster 4000kr eller mer pr stykk) og kjøpe et moderne P45 eller X48 hovedkort og et skjermkort med integrert SLI eller crossfire : Dvs 280GTX eller Ati 4870X2.

Hovedkort : Gigabyte X48 Ds4

Skjermkort : Nvidia skjermkort

Ati Alternativ (ikke 2x ute enda) : Sapphire HD 4870

Er det et skjermkort og processor i en og samme ting?

Og hvor på hovedkortet plasserer du den?

Endret av simen236
Lenke til kommentar

Må bare si dette om du er såpass grønn når det gjelder pc bygging så burde du ikke røre ett Intel nForce hovedkort.

Til og med proffer vegrer seg for de hovedkortene der og det sier en del, PerUlv2 kunne ha laget en lang remse med problemer med de hovedkortene og det verste er at han har opplevd dem alle sammen.

Uansett, nå som jeg ser at du ikke skal ha SLi men kun ett Nvidia kort så tar du ett Intel hovedkort, de funker like bra som Nvidia sine så lenge du KUN kjører enkelt kort og ikke SLi, du kan sette inn ett til Nvidia kort for multiskjerm bruk.

Derimot kan du kjøre 2x ATi Radeon skjermkort om ønskelig så lenge du ikke velger ett P35 basert hovedkort.

Alternativene her er Gigabyte sine X48 hovedkort eller ABIT sitt IX38 eller så kan du titte på ASUS sitt utvalg av P45, X38 og X48 dog styr unna nForce serien.

Lenke til kommentar
Må bare si dette om du er såpass grønn når det gjelder pc bygging så burde du ikke røre ett Intel nForce hovedkort.

Til og med proffer vegrer seg for de hovedkortene der og det sier en del, PerUlv2 kunne ha laget en lang remse med problemer med de hovedkortene og det verste er at han har opplevd dem alle sammen.

Uansett, nå som jeg ser at du ikke skal ha SLi men kun ett Nvidia kort så tar du ett Intel hovedkort, de funker like bra som Nvidia sine så lenge du KUN kjører enkelt kort og ikke SLi, du kan sette inn ett til Nvidia kort for multiskjerm bruk.

Derimot kan du kjøre 2x ATi Radeon skjermkort om ønskelig så lenge du ikke velger ett P35 basert hovedkort.

Alternativene her er Gigabyte sine X48 hovedkort eller ABIT sitt IX38 eller så kan du titte på ASUS sitt utvalg av P45, X38 og X48 dog styr unna nForce serien.

Takk for svaret, tror jeg skal følge ditt råd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hadde jeg vært deg så hadde jeg droppet hele pc prosjektet og heller fulgt rådet til "Malvado" for det ser ikke ut som dette vil ende godt. Og vis du vil fortsette dette prosjektet så få en du kjenner som kan noe med data om og gjøre dette for deg.

For høres ut som et dyrt prosjekt som vil ende opp med en del problemer.

Eller les en del rundt på forumet av bygging av pc.

bygg pc video og bilde guide

Bygg pc-en selv guide

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det hovedkortet du har valgt er et crossfire hovedkort ikke SLI.

Men det er jo ikke så farlig når du bare skal kjøre 1 skjermkort bare tenkte jegg skulle sifra

Lykke til med byggingen av pc-en og hver forsiktig så du ikke ødelegger noe, for det er mange som har klart dette over årenes tid. Ta deg god tid, vær rolig, vis du føler at det stresser vent 5 minutter og så fortsetter du for dette er jo dyre deler og det er ikke gøy og knekke noe da.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...