Gå til innhold

beste skjerm som kan drives av Radeon 9000 skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen har tid til å hjelpe meg litt.

Jeg har en Shuttle maskin med AMD Athlon 2500+ CPU og Radeon 9000 128 MB DDR skjermkort.

Oppsettet er etterhvert 5 år gammelt og skjermen jeg benytter er Hansol H 950.

Jeg kjøpte en Spyder 2 (suite) for noen måneder siden, men får ikke kalibrert skjermen godt nok. Antar den er for dårlig og vil derfor bytte ut.

Er derfor ute etter en skjerm som gir best mulig fargegjengivelse, men med en oppløsning som kan drives av nevnte maskin (har også kun 1GB ram).

Antar skjermen må være rundt 20" ettersom større skjermer har oppløsning som vil gjøre det tungt for det stakkars skjermkortet mitt.

Jeg antar at jeg kommer til å bytte ut maskin og evt også skjerm om ca et års tid, og er derfor ut etter en skjerm som vil gi meg riktige farger i mellomtiden uten å koste altfor mange 1000. Antar dette burde være oppnåelig rundt 20"?

Noen tips? Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal du bruke dette til ?

Hvilken programvarer bruker du til Redigering av bilder ?

Ja det burde jeg vel gjerne ha nevnt.

Skjermen (og maskinen) vil kun bli benyttet til bilderedigering, evt også litt video, men da ikke HD.

Bruker Lightroom og Photoshop elements 6, hovedsaklig Lightroom. Bruker også elements til video (Premiere).

Windows XP som OS.

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe en relativt billig 19-21" nå og så oppgradere til to skjermer senere? Altså en større og bedre i tillegg om et års tid. To skjermer er utrolig kjekt.

Enig i det, og har brukt det tidligere til video redigering. Drømmer imidlertid om en 30" cinema når apple får fingen ut og oppgraderer dagens versjon.

Det viktigste er uansett å få riktige farger i mellomtiden.

Ser ikke bort fra at en 2 skjerms løsning kan være et mer realistisk alternativ for fremtiden.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Ikke kjøp billig skjerm, gå heller for en i mellomskjiktet i moderat størrelse.

En 24" i akseptabel kvalitet med nesten full fargepalett bør du kunne få til rundt 6000kr.

Og om du skulle ønske deg større flate sener og har god råd kan du kjøpe en 24" Eizo Coloredge,

da kan du ha verktøyene på den billige skjermen og bildet på Eizo'en, så er du sikker på at fargene blir helt riktige.

Mye kjekkere enn en 30".

HP har annonsert en ny skjerm som blir en direkte konkurrent til Eizo's ColorEdge serie,

på papiret virker den veldig lovende, men den er dessverre ikke billig: https://prisguiden.no/product.php?productId=98119

Sjekk forresten ut www.flatpanels.dk

Seriøse tester av skjermer er mangelvare på internett.

Lenke til kommentar

Siden du sier det har 128 meg videominne, så antar jeg det er snakk om Radeon 9000 PRO, og ikke vanlig Radeon 9000.

Anyway, i følge spesifikasjonene så skal det støtte de aller fleste oppløsninger opp til 2048x1536 med 24 bits farger, så jeg ville egentlig ikke bekymret meg. En hvilken som helst skjerm opp til 24''-klassen skal gå greit.

Når det gjelder bilderedigering, så er nok systemminnet en større hindring enn videominnet. Jeg har 2 gig, og synes ærlig talt det er litt i minste laget for Lightroom :hm:

Lenke til kommentar
Når det gjelder bilderedigering, så er nok systemminnet en større hindring enn videominnet. Jeg har 2 gig, og synes ærlig talt det er litt i minste laget for Lightroom :hm:

Interessant, jeg bruker Nikon CaptureNX til Raw-konvertering og på diverse forum blir dette programmet beskyldt for være usannsynlig tregt, og bruke usedvanlig mye RAM og CPU, mens Adobe programmer er den enste veien til Nirvana (satt litt på spissen).

Jeg prøvde XP x64 for en tid tilbake sammen med 4GB RAM og bare ved kraftig provokasjon i CaptureNX gikk minnebruken over 2GB, men fikk den aldri over 2,5GB. Etter litt videre testing, kom jeg frem til at XP x64 og 4GB RAM var bortkastet siden det ikke ga noen ytelsesforbedring med noen andre programmer heller, og gikk tilbake til "vanlig" XP og 2GB RAM. Ved vanlig bruk ser jeg at minnebruken ligger 0,5-1,2GB. Synes heller ikke at CaptureNX er nevneverdig tregere enn andre Raw konvertere jeg har prøvd.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

Kjøpte meg en mac mini i går til stue bruk, med 2 GB ram.

Tenker derfor jeg kjøper meg en 24" skjerm og heller bærer ned minien i kjellerstuen for seriøs justering av bildene dersom den pc'en jeg har nå sliter. (Utvalg og cropping gjør jeg i stuen på større skjerm (tv) og lagrer på WIFI disk).

Er uansett ikke sugen på å kjøpe skjerm til 15k siden ny tv er på vei i posten og det begynner å bli tomt på konto..

Hva tror dere om denne?

http://www.hardware.no/artikler/utvider_sk...et/54736?pid=23

Er også fristet til å kjøpte apple cinema 23". Vet mange her på forumet disser den, men den får en del skryt på foto.no, blant annet av Toralf Sandåker som vel har mer enn gjennomsnittlig peiling?

Hadde vært fint å ha apple all the way når jeg først har kjøpt mini, men hadde vel egentlig håpet på en oppgradering av dagens cinema i disse dager. Noen her som har erfaringer med cinema til bildekorrigering?

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...