Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker - komplekser så det holder!

Gjest ''

Anbefalte innlegg

Tull. Strekkmerker bare ser ut som det er strekkmerker. De kommer pga hormoner, derfor får gravide kvinner det. De bleikner etter 2 år.

Pga hormoner?

Har du noen som helst kilder å vise til?

http://skin-care.health-cares.net/stretch-marks.php

"Young men often develop stretch marks from participating in certain body-altering sports such as weightlifting or from the use of dangerous bodybuilding steroid drugs."...The science behind what actually causes striae distensae (stretch marks) to develop is still a bit hazy with a lot of the research being contradictory. It has been suggested that the term stretch mark is a bit of a misnomer and that stretch marks are not caused by the stretching of the skin but by an increase of a hormone called glucocorticoids. During adolescence, pregnancy, with obesity, weight lifting and Cushing’s disease there is an increased level of this hormone circulating through the blood stream.

The glucocorticoids affect the dermis (the middle layer of the skin) by preventing the formation of collagen and elastin fibers that are needed to keep skin firm. Once this happens there is a lack of supportive material as the skin is stretched and small tears can appear in the dermis. During this process the epidermis is also affected as it becomes thinner and flatter which makes the defects in the dermis more visible. The actual stretching of the skin may determine where the marks will emerge and also what direction they will run in."

http://www.virtualendocrinecentre.com/diseases.asp?did=868

De er ikke årsaket av fysisk strekking, men av et hormon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står da lidderlig: "It has been suggested that the term stretch mark is a bit of a misnomer and that stretch marks are not caused by the stretching of the skin"

Altså er det en teori, ikke en påvist sannhet, så ikke sitt her å påstå at "sånn er det".

Lenke til kommentar
Gjest TBguest

heisann, ville bare si at dette er normal hvis du har hatt fks en sykdom som gjorde at du lå på deg, eller mistet vekt, jeg begynte å nederst på magen og på bicepsene mine da jeg var rundt 16 år, ble diagnosert med Tuberkolose, og kuren som jeg gikk på i 1 år, gjorde til hormonforandringer, og at jeg lå på meg/ mistet vekt ganske fort, og jeg vokste noe enormt i høyde, det jeg fikk til anbefalning, var å bruke vitamin hudkremer og prøve å holde ett normalt kosthold, selv har jeg noen lyserosa merker ennå, men de gamle har blitt mindre og mindre synlig, først syns jeg det var virkelig pinlig,

men senere ser jeg det er mange som får det litt, ser det på unge som trener litt for hardt mellom 15-20 år så det er mindre "pinlig",

uheldig vil jeg tro det eneste som virkelig hjelper er tid :/

fikk beskjed av legen at å bruke laser er ikke 100% succesful, siden strekkmerkene er til de fleste nydannet unnerhud hvor du trenger til til å la huden bli "herdet",

GL til OP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...