Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker - komplekser så det holder!

Gjest ''

Anbefalte innlegg

Er en 17 år gammel gutt, ikke kjempe tykk, bare kraftig / lubben.

Rundt navlen har jeg strekkmerker. Det er ca. 6 stykker på hver side, og de syns veldig godt. Har mange andre venner som er på samme størrelse, og de er "strekkfrie". For 2 år siden vokste jeg noe helt ekstremt, på veldig kort tid, så jeg mistenker at det er årsaken.

Uansett, har veldig problemer med dette. Tar aldri av meg t-skjorten, ikke engang her hjemme. Og nå begynner jeg pokker meg å få de under armene også.

Så, hva gjør jeg? I forbindelse med en ulykke gikk jeg fra å være sporty til nerd, men nå har treningen begynt igjen. Vil merkene minske ettersom vekten går ned?

Syns folk det er ekkelt?

Hva kan jeg gjøre for å gjøre de mindre synlig?

Og jeg vet helt sikkert at folk legger merke til dem. For senest 30 minutter siden spurte min tante, som er på besøk, om en katt hadde klort meg på magen.

Min lillesøster på 5 år spurte hvem som hadde klort meg på magen.

Det sårer veldig, men det er ikke deres feil. Jeg blir uansett klar over at det ikke bare er jeg som syns de er tydelige.

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Toria_*

Strekkmerker oppstår på grunn av rask vektøkning, hurtig vekst eller ekstremt vekttap både hos kvinner og menn.

Strekkmerker (striae) er skader som oppstår i kroppens underhud. De opptrer i starten som rosa til blåfiolette striper eller bånd på magen, setepartiet, brystene, lårene eller armene. Stripene innebærer overstrekking av elastiske fibre i huden. Disse fibrene gjenvinner ikke sin elastisitet, noe som gjør at det i de aller fleste tilfeller dreier seg om varige endringer i huden.

Du kan bruke forksjellige oljer og kremer for å prøve å forebygge flere strekkmerker! (Tallrike kremer, balsamer og oljer - vitamin E-krem, kakaosmør, aloe vera lotion, til og med olivenolje) Men det finnes ingen forskning som beviser at noen av disse metodene er effektive!

Noe forskning har vist at midlet tretinoin (Aberela) kan dempe utviklingen av strekkmerker. Det gjelder de strekkmerkene som er mindre enn seks uker gamle og som fortsatt er rosa eller røde på farge. Jeg ble litt usikker på dette da jeg leste denne artikkelen og denne

Fysisk aktivitet og trening motvirker overvekt og bidrar til å stramme opp huden. Regelmessig mosjon og trening vil derfor gjøre strekkmerkene mindre synlige.

Men for rask vekttap kan også igjen føre til strekkmerker! Så det gjelder å ta det rolig. De fleste strekkmerker blekner også med tiden. De blir hvitlige eller hudfargede striper og fremtrer litt voksaktige.

Vet ikke hva jeg skal si om folk synes det er ekkelt eller ikke!

Du kan jo feks ta det opp med legen din og evt spørre om Tretinoin.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_toria_*

Du kan jo også bruke laser da, men det kan bli veldig dyrt! Anbefaler å snakke med en lege evt før du prøver noen av produktene da det finnes mye juks der ute som bare er ute etter pengene til folk som oss!

Lenke til kommentar
Det er det de merkene på låret er. Jeg har alltid lurt på hva det var for noe. :) Bra tråd.

Hehe. Det er ikke bare overvektige som får dette. Jeg har også sett kjempetynne mennesker med det. Det kan like godt komme av at man vokser litt fort.

Det er så vanlig, at det er ikke så mye å være flau over, egentlig.

Lenke til kommentar

Når jeg sitter lenge i én stilling, på for eksempel pc-stolen min - oppstår det ofte en rød strek som strekker seg ca 10 cm ut fra både høyre og venstre siden av navlen.. Regner med at dette er en reaksjon fra stillingen, og har ingen verdens ting med strekkmerker å gjøre? Spør av ren curiosity.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eco_*

Jeg har også en del strekkmerker og prøvde en stund en slags lokal slankekrem som heter Comet for en helt annen grunn *kremt*. La merke til at strekkmerkene forsvant som en "bivirkning" etter bare noen dagers bruk, men om man slutter med kremen så kommer de tilbake.

Lenke til kommentar
Du kan jo også bruke laser da, men det kan bli veldig dyrt! Anbefaler å snakke med en lege evt før du prøver noen av produktene da det finnes mye juks der ute som bare er ute etter pengene til folk som oss!

Trodde ikke laser kunne fjerne det. Syntes å huske at jeg har hørt/lest det et sted.

Lenke til kommentar

Jeg har strekkmerker over hele magen, under armene ned mot brystet, på siden av magen nesten helt mot ryggen, på bicepsene og på lårene. Har hatt de en litt lengre periode og de inntar en mer hudfarget farge over tid og det hjelper vistnok også med litt sol. De vil nok aldri bli borte men de kan bli nesten usynlige over tid.

Har ikke møtt en eneste person som synes det er ekkelt utenom meg selv som hadde komplekser angående det, men jeg la etter en stund merke til at en god del flere hadde det og at det egentlig er ganske normalt å ha litt av det. Er ikke så mange som har det så mye som meg men jeg har kommet over komplekset mitt rundt mine strekkemerker og har ikke noe problem å gå i bar overkropp. Så det er ingenting å skamme seg for eller være flau over.

Utover det vil jeg bare anbefale deg å komme igang med trening igjen, det blir bare kjipere jo lengre du venter med det ;-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trodde ikke laser kunne fjerne det. Syntes å huske at jeg har hørt/lest det et sted.

Joda.. Det kan godt hende.. For det er litt uenighet om det hjelper eller ikke.. Men de som mener at det hjelper sier iallefall at det skal være den mest effektive metoden for fjerning av strekkmerker. Fordi laseren stimulerer cellene i lærhuden (der strekkmerkene ligger) slik at de produserer nytt vev som REDUSERER strekkmerkene. Kremer trekker ikke dypt nok ned i hudlaget der strekkmerkene er.

Er det foressten noen som har prøvd noen vellykkede kremer eller kurer?

Er litt desperat selv her..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...