Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innføring til lettmotorsykkel


KBØ

Anbefalte innlegg

Ok, sida ingen har plana om å gje trådstarter råd om lettsykkel, får vel eg stå fram, som e ferdig med den perioden.

 

Altso, En lettsykkel har en 125 kubikksmotor(står gjerne antall kubikk(ccm) i navnet, men ikkje alltid. Den kan OPPTIL 15 hk, nåke som bjynde å bli vanlig at alle 125ccm får.

 

En Honda CBR125 og en Aprilia RS KAN IKKJE SAMMENLIGNAST!!!! Veit ikkje ken som trur på sånt, men får være det samme. Aprilia kan ikkje måle seg med japansk kvalitet, ingenting anna, for den saks skyld.

Eks: honda har 5 års garanti, aprilia har vel 2??

4-taktera(som cbr og nye Yamaha YZF 125 har 4-takt, altso motorsykkelyd), er skuddsikre, dei går långt med minimal skruing.

2-taktera går litt beire, MEN skjære seg ofte, bruka meir bensin, grasklipperlyd og mykje meir driftskostnada.

Ville spart litt til og gått for en Yamaha YZF 125, om ikkje bør du sjå på Honda CBR 125 og til nød en Yamaha YBR 125.

 

Bare og spørre om du har fleire spm, eller om eg har glømt noke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, nemli.

 

Seie vel litt når TZR'en til en kompis har skjært seg 2-3 gonga.

 

Og ja, han kan vedlikeholde sida han har gått mek 1 og 2. år. ++

 

Seie du at 2-takt kan 'outlaste' en 4-takter?

Kor ofte skjære en cbr seg ift en rs eller nsr?? :hm:

Lenke til kommentar
Ehm, nemli.

 

Seie vel litt når TZR'en til en kompis har skjært seg 2-3 gonga.

 

Og ja, han kan vedlikeholde sida han har gått mek 1 og 2. år. ++

 

Seie du at 2-takt kan 'outlaste' en 4-takter?

Kor ofte skjære en cbr seg ift en rs eller nsr?? :hm:

Åja, så hvis TZRen til kompisen din skjærer seg ofte så er det slikt med alle 2 taktere? Og hvorfor skal du plutselig sammenligne 4T og 2T nå ang. skjæring? Istad skrev du "MEN skjære seg ofte", noe som er fullstendig tull. 4T skjærer seg veldig sjeldent, så og si aldri, mens en 2T varer veldig lenge om den vedlikeholdes. Om en sykkel skjærer seg flere ganger er det tydeligvis galt, om man bare overhaler motoren uten å vite årsaken så er man fortapt.

Lenke til kommentar

Seie bare at det e beire å satse på 4-takt ift 2-takt når det gjelde driftssikkerhet.

Og når det gjelde det med skjæring, so seff kan motoren holde långt ved skikkelig vedlikehold. Men trur ikkje det e so mången 15-16-17 åringa som har nok kunnskap til å vedlikeholde sykkelen sin SKIKKELIG.

Lenke til kommentar

Selvsagt, det har det aldri vært noen tvil om. Men det er det faktumet at du skrev at to taktere skjærer seg ofte som jeg la godt merke til. Forøvrig så er det faktisk mange som vedlikeholder syklene sine ordentlig. Står mye guider på nettet, samt noe i instruksjonsbøker osv. Det er den rutinemessige sjekken som gjør hele forskjellen. Ikke noe som sier at en to takter ikke kommer til å vare mange år.

Lenke til kommentar

For all del, godt vedlikehold er tingen, men er du som meg, har du nok kjørt sykkeln din bra hardt, og det bidrar jo selføllgelig økt slitasje. Og sjøl om 2-takt 'skal' gå på høge turtall, slite det likevel mykje meir på motoren enn 4-takt :yes:

Lenke til kommentar

Ville gått for CBR fordi;

- 4-takt = beire lyd, meir driftssikker, mindre bensin, slitesterk

- mykje mindre driftskostnada

- NSR er tatt ut av produksjon for lenge sida, so det kan bli vasnkelig å få tak i dela.

 

Min CBR hadde rulla 20k før eg solgte den, og hadde aldri hatt nåken problem me'n.

Men du bør nok få en fint brukt til ca 30k, 06-07 mod som har gått kanskje +- 10k

Lenke til kommentar

personlig ville nå jeg gått for RS 125. sinnsykt fet sykkel, hissig lyd og et sykt drag. drar ifra cbr og alt det greiene der. det snakkes mye om skjæring her, og jeg tror det skal endel til for at motoren i nyere rs `er skal skjære seg, med mindre du ikke vedlikeholder den slik du skal.

Lenke til kommentar
Ein brukt Daelim Roadwin R då? Ny kostar vel den rundt 35-40.000kr? Eg likar ikkje å bli forbi-køyrt.

Like ikke å bli forbikjørt av hva? Andre lett sykler? En Daelim følger trafikken fint, men er treg på forbikjøring. Totaktere vil selvsagt kjøre lett forbi denne.

Lenke til kommentar

Har trådstarter spurt om den kjappeste sykkelen slik at dere diskuterer hvem som er kjappest?

 

Om man skal ha den kjappeste og sterkeste så er Varandero den kjappeste og sterkest, så var vi ferdig med den saken så kan vel trådstarter få tilbake tråden sin. Og stille nye spm om han lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Ok, sida ingen har plana om å gje trådstarter råd om lettsykkel, får vel eg stå fram, som e ferdig med den perioden.

 

Altso, En lettsykkel har en 125 kubikksmotor(står gjerne antall kubikk(ccm) i navnet, men ikkje alltid. Den kan OPPTIL 15 hk, nåke som bjynde å bli vanlig at alle 125ccm får.

 

En Honda CBR125 og en Aprilia RS KAN IKKJE SAMMENLIGNAST!!!! Veit ikkje ken som trur på sånt, men får være det samme. Aprilia kan ikkje måle seg med japansk kvalitet, ingenting anna, for den saks skyld.

Eks: honda har 5 års garanti, aprilia har vel 2??

4-taktera(som cbr og nye Yamaha YZF 125 har 4-takt, altso motorsykkelyd), er skuddsikre, dei går långt med minimal skruing.

2-taktera går litt beire, MEN skjære seg ofte, bruka meir bensin, grasklipperlyd og mykje meir driftskostnada.

Ville spart litt til og gått for en Yamaha YZF 125, om ikkje bør du sjå på Honda CBR 125 og til nød en Yamaha YBR 125.

 

Bare og spørre om du har fleire spm, eller om eg har glømt noke.

Aprilia kan fint måle seg med japansk kvalitet. Alt bygger på vedlikehold. Bare ved å lese denne første linja forstår man at du ikke har peil.

 

4-takt 125ccm: Slapp, kjedelig lyd. Og hvordan i helvete kan den være skuddsikker? hva faen?!

2-takt 125: Hissig, deilig lyd(min mening self). Går ikke litt bedre enn 4-takt, men MYE bedre. Skjærer seg ofte mer pga uerfarne trimmere. Gressklippere har 4-takter, så hvordan en 2-takter skal høres ut som det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

"låner" tråden litt...

 

Hva med Honda XR125? er det en grei sykkel?

 

on topic: Ble vell litt mange personlige meninger her? Det er tydelig at dere to (Scotty og Daxt3r) Har mye peiling når det gjelder sykkler.

 

Valget mellom 2 og 4 takter handler kanskje litt mer om hvordan du er som person og hva du skal bruke den til. La oss si at du elsker å kjøre forbi folk på sykkel og betale bøter av og til :devil: da kan du jo kjøpe deg 2-takter.

 

men hvis du heller er en som skal bruke sykkelen mer til transport enn råkjøring, som ikke er glad i å skru, så velger du kanskje 4-takter.

 

 

 

Smak og behag, gutter!

 

 

 

 

Edit: Leif har vært på fære

Endret av Moffe247
Lenke til kommentar

Eg har ikkje peiling på mekking, men hatar å bli fråkøyrt av andre (lett)syklar :hrm: Skal ikkje vere lett.. Byrjar å lure på om eg skal kjøpe meg moped og få hjelp til å trimme den, slik at den går rundt 100km/t.

 

Sorry for å ha stjelt tråden :p

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Bare et lite spm hr norbit:

Har du sykkel i det heile tatt?? Alle veit då for f.... ka det vil sei at en motor e 'skuddsikker'!!!!

 

Sorry, men måtte bare få det ut :dontgetit:

 

Edit: Spør en ken som helst motorsyklist og han vil nok svare at japansk e best.

 

PS: Varaderoen e nok ikje den raskaste nei, tyngste og mest komfortable ja.

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...