Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innføring til lettmotorsykkel


KBØ

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe meg lettmotorsykkel, men vet foreløpig ingenting om motorsykler generelt. Jeg har lett men ikke funnet noe lignende. Mulig jeg ikke har lett godt nok. Kan noen være så snill å gi meg innføring i "basics"? Stikkord: navn på forskjellige deler på motorsyklen, vanlige problemer, kjente merker og generelle tips?

 

All hjelp mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller et fryktelig generelt og stort spørsmål. Gå gjerne litt mer spesifikk inn og forklar mer hva du ønsker å vite. Blir som å spørre at du ønsker å vite alt om biler.

 

Men noen få ting er ihvertfall..

Du får 2 taktere og 4 taktere (google om virkemåte) til lett mc. 2 taktere er sprekere og kjører på et høyere turtall, dermed sier man gjerne at det er turtallskick fordi det drar veldig godt på høyt turtall. Aprilia RS og Cagiva Mito er de mest kjente Racing lettsykkel 2 taktere. I SM(supermoto) så er det KTM EXC, Husquarna osv. 2 taktere er lette å trimme, men trenger mer vedlikehold, på 4 taktere er det motsatt. Det finnes ingen vanlige problemer med sykler, det er helt opp til hvilket type merke etc.

 

Ta en titt innom..

 

http://www.mopedportalen.com/

http://www.mc-forumet.no/

Lenke til kommentar

Hm. Blir det lettere hvis jeg omformulerer til hva trenger/burde jeg vite for å ta lettmotorsykkellappen og eie en lettmotorsykkel?

 

Ettersom jeg har forstått det er det Aprilia som "gjelder", eller hva? Jeg kommer sikkert til å kjøpe brukt, - hvor langt kan jeg gå tilbake m.h.t. årsmodell og hvor langt er grensen for hva den har kjørt?

 

Takk for linkene, de skal skjekkes ut i løpet av dagen. :)

 

Edit: hva er forskjellen på Aprilia RS 50 og Aprilia RS 125?

Endret av betten
Lenke til kommentar

RS 50 er moped, 125 er lett-motorsykkel.

 

Jeg anbefaler deg å lese en eller annen teoribok for klasse A (MC). Står en god del teknisk om motorsykkelen i disse bøkene.

Aprilia er kjempeflotte sykler, men for deg ville jeg heller valgt en Honda CBR, Yamaha YZF R125, Daelim Roadwin R eller lignende.

 

Mye har du tenkt å legge i?

Lenke til kommentar

Han anbefalte de syklene til deg fordi det er 4 taktere, og dermed mindre vedlikehold. Grunnen vil nok være at du ikke vet særlig om motorsykler, ihvertfall det du gir inntrykk av. Men selv vil jeg anbefale deg en RS i den prisklassen du er ute etter. Forøvrig så har jeg "Veien til førerkortet MC" og "MC Kjøring Lærebok kl.A" som jeg har tenkt å selge! PM meg så kan vi ordne en pris.

Lenke til kommentar

Åja. Stemmer nok at jeg ikke vet mye om motorsykler. Angående boken sier jeg nei takk. Jeg har en venn av meg som har tilbudt seg å gi meg den. Han kjørte opp for et par måneder.

 

Jeg ser nå på Honda CBR, Aprilia RS 125. Hva er forskjellen mellom dem, utover at Honda CBR er 2-takter og Aprilia RS 125 er 2-takter?

Lenke til kommentar
Åja. Stemmer nok at jeg ikke vet mye om motorsykler. Angående boken sier jeg nei takk. Jeg har en venn av meg som har tilbudt seg å gi meg den. Han kjørte opp for et par måneder.

 

Jeg ser nå på Honda CBR, Aprilia RS 125. Hva er forskjellen mellom dem, utover at Honda CBR er 2-takter og Aprilia RS 125 er 2-takter?

Alt er forskjellig. Apriliaen har en mye bedre konstruksjon, og alt er egentlig bedre på den av komponenter. Derimot, for en helt normal fyr som ikke skal trimme, og kun bruke sykkelen til å kjøre fra A til B, utmerker den seg ikke spesielt. Da er CBR (eller hvilken som helst annen 4-takt) et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

pøh, feil med deg a? Sikker på at det er NSR du har sett? Tror du tenker på no annet.. :dontgetit:

 

Får ikke no kulere lettsykkel.

 

Kan være enig i at de nyere RS'ene kan måle seg, men de som ligger i samme prisklasse som en NSR, altså 25-35 000 er ikke mye å se på... Klistremerker overalt... humf...

 

 

WHOW! superkul: :ermm:

705_0_1_2_rs%20125_Image%20credits%20-%20Aprilia%20rs%20125%20Rossi.jpg

 

Edit; NSR går elendig? Hvor sykt mye fortere går en RS? Mulig den drar litt FP, men orginalt er det ikke no fasit på hvem som drar best. RS har kanskje litt mer aks...

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Om man tror man ikke får en kulere lett motorsykkel enn nsr så er det noe feil med tankegangen. NSR er helt ok sykkel for de som ser etter noe litt rimligere.

Forøvrig utrolig tullete å prøve å finne det dårligste bildet av en RS.. se heller disse jeg fant på finn:

 

 

24_-845814397.jpg

87_294772814.jpg

67_-645210296.jpg

54_111407070.jpg

 

 

Lenke til kommentar

hehe... Fanboys... :hmm:

 

dritkule de du fant bilde av... Helt runde foran.. smuud!

 

Har ikke sagt at NSR er verdens feteste sykkel, bare prøvde å få perspektiv i diskusjonen.

 

Omtrent slik har den vært:

 

Trådstarter: Hei, trenger litt info anngående lettsykler.

 

Svar: Ok, det finnes en lettsykkel, det er Aprilia RS. Det er den eneste sykkelen på markedet, mito.jpg.

 

Ok, så blir nsr regna som tråsykkel her da.. Visste ikke det jeg, men skal huske på det neste gang jeg tråkker forbi en Aprilia.

 

FP betyr full-power, altså uten plomberinger og sånt...

Lenke til kommentar
NSR er altså en sykkel? Det nederste bildet til Scotty var utrolig tøft. synes jeg.

 

Hva betyr FP?

NSR er forgjengeren til CBR kan man si. Et bedre valg dersom du skal trimme og valget står mellom CBR og NSR. Det nederste bildet til Scotty er av en Aprilia RS 125 2002 modell mest sannsynlig. En utrolig fet fargekombinasjon.

 

hehe... Fanboys... :hmm:

 

dritkule de du fant bilde av... Helt runde foran.. smuud!

 

Har ikke sagt at NSR er verdens feteste sykkel, bare prøvde å få perspektiv i diskusjonen.

 

Omtrent slik har den vært:

 

Trådstarter: Hei, trenger litt info anngående lettsykler.

 

Svar: Ok, det finnes en lettsykkel, det er Aprilia RS. Det er den eneste sykkelen på markedet, mito.jpg.

 

Ok, så blir nsr regna som tråsykkel her da.. Visste ikke det jeg, men skal huske på det neste gang jeg tråkker forbi en Aprilia.

 

FP betyr full-power, altså uten plomberinger og sånt...

Trådstarter vil ha en kort innføring av lettsykler. Da er det like greit å fortelle litt om sykler som fortsatt produseres, ellers kunne man jo tatt med andre racere som Yamaha TZR 125, Suzuki RG og mange flere heftige 2taktere. Men selvfølgelig må du forsvare sykkelen din som er best, penest og raskest blant 125-syklene, det forstår jeg.

 

NSR vil jeg ikke si er tråsykkel. Da er CBR nærmere. NSR er bare en stygg sykkel som har kjørt inn i en fjellvegg med en svak motor.

 

Siden dere spyr ut flotte bilder av RSer (ja, jeg syns dem er pene), måtte jeg finne fram et bilde av en NSR som jeg rett og slett hater. Du og Scotty liker den nok siden dere sitter her og forsvarer nsr.

 

bikepics-20564-800.jpg

 

edit: og FP står for Free Power.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
Siden dere spyr ut flotte bilder av RSer (ja, jeg syns dem er pene), måtte jeg finne fram et bilde av en NSR som jeg rett og slett hater. Du og Scotty liker den nok siden dere sitter her og forsvarer nsr.

Javel? Da tror jeg du burde lese innlegget mitt der jeg nevner NSR en gang til..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har sett på en del modeller av Aprilia, og de aller fleste har en "butt" eller rund "nese". Jeg har også sett nyere modeller med en spissere "nese". Er dette noe man kan skifte?

post-87254-1219577160_thumb.jpg

post-87254-1219577227.jpg

Endret av betten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...