Gå til innhold

Kva for utstyr er eit must når du fotograferer?

Anbefalte innlegg

Skriv gjerne kva kamera du bruker og kanskje innstillingar, og så klart utstyret du brukar for å få dei beste bilda.

Eg bruker Canon 450D, 18-55mm IS, et Hoya polarfilter og ein 20 år gammal blits fra eit gammalt Canon Eos 1000!

Bruker for det meste full auto og A-Dep men av og til så er det M... Men det er når eg skal ha noko ekstra i bildet :p

Deres tur ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forelsket meg i min tokina 12-24 f/4 :) er som regel det som står på D300'ern, så ligger de andre heller i baggen i tilfelle :=)

Ellers må jeg si at min trofaste (ok liten overdrivelse da jeg bare har skutt ca 5 ruller med den da) Nikon FM med sin 50mm f/1,8 alltid er med, ladet med svart hvitt film. Det er utrolig hva fravær av farger kan gjøre.

Lenke til kommentar

Ehh.. veldig varierende.

Mitt normale oppsett er 40D med EF 50mm f/1.4 USM satt på blenderprioritet med f/2 som blender. ISO verdien kommer fra lysforholdene.

Skal jeg bruke hot-shoe blits i mørke forhold setter jeg kamera på lukkerprioritet og 1/10 til 1/20 i lukkerhastighet - ellers kjører jeg på det samme, men i manuell og egendefinert blender. Blits kjøres i E-TTL.

Lenke til kommentar

Mitt Canon EOS 30D med batterigrep og en 135L påmontert er vel det jeg bruker når jeg er ute å tar bilder av mennesker og diverse andre ting (blomster, OL) mens andre ting som krever "litt" videre kommer 10-22 inn. og hvis det er en helt vanlig dag med bilder så kommer 17-40 på:) Blitsen blir ikke brukt så mye, men litt

Lenke til kommentar

Nikon 400mm f/2.8D IF-ED II på en Nikon d300

Skyter stort sett på automatinnstillinger, men d300 har ikke det så der har jeg fått en kompis til å stille det inn på ISO 1600 og bruker A på det hjulet hvor du avgjør hvordan du skal ta bildene. Står på f4 tror jeg. Har en rød firkant som viser hvor det blir skarp når jeg tar bildet også. Blir som regel bra, men syns det er vanskelig å ta bilder inne..

Lenke til kommentar

Skyter stort sett på automatinnstillinger, men d300 har ikke det så der har jeg fått en kompis til å stille det inn på ISO 1600 og bruker A på det hjulet hvor du avgjør hvordan du skal ta bildene. Står på f4 tror jeg. Har en rød firkant som viser hvor det blir skarp når jeg tar bildet også. Blir som regel bra, men syns det er vanskelig å ta bilder inne..

Du tuller ?

edit : selvsagt tuller du, om ikke - send det objektivet sørover til meg, gir deg 500 kroner for det

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

For den prisen, så kan jeg kjøre til Hammerfest og kjøpe det!

edit

Til trådstarter - mulig du kan skrive en telelinse og et stativ på ønskelista.

Når du setter kameraet på M - så ta samme motiv med forskjellige innstillinger.

Se om du får fram forskjeller.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Du tuller ?

edit : selvsagt tuller du, om ikke - send det objektivet sørover til meg, gir deg 500 kroner for det

1000 er budt for objektiv og hus.

Jeg har med alt ustyret i signaturen min - det er faktisk 70-300 som står på oftest, liker den godt. Bruker vanligvis A, noen ganger M. S forekommer under spesielle forhold. P gidder jeg ikke, resten av modusene har aldri vært brukt.

Lenke til kommentar
For den prisen, så kan jeg kjøre til Hammerfest og kjøpe det!

edit

Til trådstarter - mulig du kan skrive en telelinse og et stativ på ønskelista.

Når du setter kameraet på M - så ta samme motiv med forskjellige innstillinger.

Se om du får fram forskjeller.

Skal bestille 55-250 IS så snart eg får tida og bruker gorillapod ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et kamera og et objektiv. Hvilket i hovedsak vil si Canon Eos 30D med 17-55, men det kan også være Eos 600 med 50mm'en. Eller til uken så blir det vel Minolta Dynax 3L.

Skal jeg kun ha med kamera så er det stort sett Eos 30D med 17-55 påmontert da jeg finner denne veldig allsidig til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har en bag med D700 + 50mm f1.4, 85mm f1.4 og 14-24mm f2.8. På D700 står en di-GPS. Ingen filter, ikkeno annet heller.

Er det kvelden så blir gjerne stativ og fjernutløser med.

En sjelden gang en SB800.

Skal jeg ta sportsbilder så blir det 70-200mm f2.8, monopod og er det innendørs et gråkort (for hvitbalansesetting).

Alternativet til alt dette er å rusle rundt med min Rolleiflex 6008 Integral med 80mm f2.8 og noen filmer i lomma.

Lenke til kommentar
Jeg har en bag med D700 + 50mm f1.4, 85mm f1.4 og 14-24mm f2.8. På D700 står en di-GPS. Ingen filter, ikkeno annet heller.

Er det kvelden så blir gjerne stativ og fjernutløser med.

En sjelden gang en SB800.

Skal jeg ta sportsbilder så blir det 70-200mm f2.8, monopod og er det innendørs et gråkort (for hvitbalansesetting).

Alternativet til alt dette er å rusle rundt med min Rolleiflex 6008 Integral med 80mm f2.8 og noen filmer i lomma.

Veldig pen liten utstyrssamling :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil ta bilder med film tar jeg med meg F5. Jeg har brukt 50mm f/1.2 mye i det siste sammen med F5.

Skal jeg ta mange bilder - feks på ferie, tar jeg med meg D80 med 18-70mm, samt 50mm f/1.8 og/eller 70-210mm.

Det hender også at jeg bruker de manuelle obejktivene mine på D80en min, men da vil jeg ha litt god tid slik at jeg får tid til å finne de rette instillingene til lyset. Dette blir stadig lettere, når øynene blit tvunget til å fungere som lysmåler (med hjelp fra histogrammet på kameraet).

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...