-Tommy Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Veldig bra test. Men må si at jeg ble litt skuffet over at det er 3 cellers batteri som følger med. Akkurat denne ene tingen gjør at jeg vurdere å importere en Asus 1000H som er ganske lik U100 bare at den har 6cellers batteri som standard. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Og dyrere. Tror ikke et 6 cellers batteri vil bli så dyrt heller, og kjøper du det har du jo to, alltids kjekt det:D Takker forøvrig for hyggelig tilbakemelding, hyggelig å kunne hjelpe! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 4000kr? Er bare 400kr mer og ett 6 cellers batteri kommer sikkert til å koste 1000kr. Lenke til kommentar
elektrofilz Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Med tanke på partisjonering tenker du helt riktig. Vil anslå at en partisjon på 10 GB vil være nok til Ubuntu. 15 GB om du skal slå deg løs:PResten lar du bare være Windows partisjon. Har ikke spilt noe selv på MSI Wind, men har hørt at den skal kunne dra GTA SA. Hvorhvidt det stemmer vet jeg ikke men.. Skriver gjerne en trinn for trinn guide til deg om du skulle ønske det. Har du ekstern cd-rom tilgjengelig, eller blir vi nødt å bruke USB som installasjonsmiddel? Har en minnepenn på 8bg, så kom gjerne med "oppskrift" (tenkte jeg skulle sende et smilefjes til deg for snarlig svar, men forstår ikke helt hvordan jeg skal få satt inn dette her....?) foresten, må spørre da jeg er ganske grønn på dette: - når man har to partisjoner, hvilken lønner det seg å installere antivirusprogram, f.eks hvis jeg velger nyeste Norton versjon 360 2.0 som etter sigende ikke skal kreve særlig ressurser? (Bør vel være den partisjonen og OS'en som jeg bruker når jeg skal på nett, antar jeg?) - neste spm blir kanskje overflødig: men kan et antivirusprogram brukes på begge partisjoner, eller må man da installere antivirusprogrammet to ganger, nemlig på hver av partisjonene? - du sier du ikke bruker antivirusprogram på Ubuntu, men da går du heller ikke på nett når det bruker dette OS'et? Hvis ja, er ikke det litt risky med tanke på virus, spam som irriterer og forsinker osv...? Endret 21. august 2008 av elektrofilz Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Da blir det installasjon fra minnepenn. Installer antivirus på samme disk som du har OS. Windows klarer ikke lese Linux partisjoner, så å installere antivirus på en Linux partisjon vil være særdeles dumt;) Støtten for Windows programmer i Linux er dessuten veldig dårlig. Antivirus i Ubuntu er veldig liten vits, siden det praktisk talt ikke fins virus til linuxbaserte systemer. Fins vel per dags dato 30 virus, men de fleste er utdatert, og virker ikke engang. Spam og irriterende reklame på nettet kan enkelt blokkeres med noen Firefox tillegg Før vi starter med å installere Ubuntu vil jeg at du tar backup av all viktig data på pcen din, i tilfelle noe skulle gå galt. Ikke at det noen gang har gått galt for meg, men man kan aldri vite i pc verdenen:) Skal skrive guiden så fort som mulig, men det kan dessverre ta litt tid. Sitter på skolen nå, og må ut med avisa når jeg komemr hjem:P Endret 21. august 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 4000kr? Er bare 400kr mer og ett 6 cellers batteri kommer sikkert til å koste 1000kr. Innen du får tak i en eee 1000 vil nok MSI Wind ha droppet endel i pris. Tipper at en eee 1000 vil koste omtrent det samme som MSI Wind pluss 6 cellers batteri. Dessuten er det jo alltids kjekt å ha et ekstra batteri. Kjipe med MSI Wind er at Windows følger med, og at du betaler ekstra for det. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Installasjon av Ubuntu fra minnepenn på MSI Wind: Til denne guiden trenger du: - Minnepenn på minst 2GB - Internett tilgang - USB inngang på dataen Først går du til http://unetbootin.sourceforge.net/ og laster ned unetbootin for Windows. Så går du til ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu-iso/8.04.1/ og laster ned filen: ubuntu-8.04.1-desktop-i386 Det er viktig at du velger den filen, hvis ikke kan det bli kluss, og du må starte på nytt. Når begge filene er ferdig lastet ned setter du inn minnepennen din, og starter unetbootin. Øverst har du valg for å velge Linux distrubisjon. Her velger du Ubuntu, og ved siden av sørger du for at 8.04 Live er valgt. Du har nå valgt at Linux Ubuntu versjon 8.04 skal installeres på minnepennen din. Til installasjonen trenger programmet iso filen du tidligere lastet ned (ubuntu-8.04.1-desktop-i386) For å bruke den merker du av i "disk image", og ved siden av har du knapp for å bla igjennom dataen din, og velge iso filen du tidligere lastet ned. Nederst i vinduet har du valg for hvor du vil installere Ubuntu 8.04 Live. Her velger du "USB drive", ved siden av spesifiserer du hvor minnepennen er lokalisert. I mitt tilfelle er det "M:\" Når du har gjort alt dette vil det forhåpentligvis se slik ut: Så trykker du på ok, og lar programmet legge over Ubuntu på minnepennen. Når programmet er ferdig vil det be deg restarte maskinen. Drit i det, trykk cancel. Ta heller og velg "Safely remove hardware" i Windows, og avmonter minnepennen. Gratulerer, du har nå installert Ubuntu på minnepenn, og er nå klar til å starte opp din MSI Wind fra denne for å installere Ubuntu på harddisken. Dette var del en av guiden, del to (installere ubuntu til harddisk)kommer senere i dag. Og husk, skulle du lure på noe, ikke vær redd for å spørre:) Lenke til kommentar
elektrofilz Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Installasjon av Ubuntu fra minnepenn på MSI Wind: Til denne guiden trenger du: - Minnepenn på minst 2GB - Internett tilgang - USB inngang på dataen Først går du til http://unetbootin.sourceforge.net/ og laster ned unetbootin for Windows. Så går du til ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu-iso/8.04.1/ og laster ned filen: ubuntu-8.04.1-desktop-i386 Det er viktig at du velger den filen, hvis ikke kan det bli kluss, og du må starte på nytt. Når begge filene er ferdig lastet ned setter du inn minnepennen din, og starter unetbootin. Øverst har du valg for å velge Linux distrubisjon. Her velger du Ubuntu, og ved siden av sørger du for at 8.04 Live er valgt. Du har nå valgt at Linux Ubuntu versjon 8.04 skal installeres på minnepennen din. Til installasjonen trenger programmet iso filen du tidligere lastet ned (ubuntu-8.04.1-desktop-i386) For å bruke den merker du av i "disk image", og ved siden av har du knapp for å bla igjennom dataen din, og velge iso filen du tidligere lastet ned. Nederst i vinduet har du valg for hvor du vil installere Ubuntu 8.04 Live. Her velger du "USB drive", ved siden av spesifiserer du hvor minnepennen er lokalisert. I mitt tilfelle er det "M:\" Når du har gjort alt dette vil det forhåpentligvis se slik ut: Så trykker du på ok, og lar programmet legge over Ubuntu på minnepennen. Når programmet er ferdig vil det be deg restarte maskinen. Drit i det, trykk cancel. Ta heller og velg "Safely remove hardware" i Windows, og avmonter minnepennen. Gratulerer, du har nå installert Ubuntu på minnepenn, og er nå klar til å starte opp din MSI Wind fra denne for å installere Ubuntu på harddisken. Dette var del en av guiden, del to (installere ubuntu til harddisk)kommer senere i dag. Og husk, skulle du lure på noe, ikke vær redd for å spørre:) Takker for svar, men må komme meg et kanskje dumt spm for deg, likevel. - laster du inn installasjonen til Ubuntu fra en annen maskin, eller plugger du inn minnepennen i Wind'en og laster ned derfra? Evt, hva lønner seg mest? (Jeg tenker som så at det kan lønne seg å laste ned selve installasjonen fra en annen maskin først til minnepennen, for så deretter å putte minnepennen inn i Wind'en og å kjøre installasjonen. Er dette riktig, eller....?) Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Det som blir gjort i guiden del en er å legge installasjonscden over på minnepenn. Hvilken pc du gjør det fra er likegyldig, men har du en annen kjappere pc vil du sikkert spare litt tid på å bruke den. Edit: Starter snart på del to av guiden, som tar for seg selve installasjonsprosessen, og noen tips om Ubuntu. Endret 24. august 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Del to i "Instalalsjon av Ubuntu via USB guiden" Før du starter på del to; ta backup av eventuelle dokumenter og andre viktige filer du kan risikere å miste. Følger du guiden riktig vil du ikke ødelegge noe, men det er uansett kjekt å ha backup, om uhellet skulle være ute. Når du har fått satt opp minneennen din plugger du den i en av USB portene på din MSI WInd. Så starter du den. Start så med å trykke f 11, og fortsett med det helt til en meny kommer opp. i denne menyen velger du hvilket medium du vil starte pcen fra. Her velger du minnepennen din. Du vil straks få opp en ny meny der du får flere valg som går på hva du vil starte opp fra minnepennen. Her velger du "try Ubuntu without any affects to your computer" Nå starter Ubuntu, det kan ta litt tid men det er ikke noe galt av den grunn. Når skrivebordet kommer opp, og systemet er klart går du opp i venstre hjørne, og trykker på knappene "system"-->"administrasjon"-->"partition editor" Programmet som starter nå heter Gparted, og er et smart program som man bruker til å opprette/slette/flytte/krympe/forstørre/konvertere partisjoner med. Programmet vil først scanne igjennom harddisken din, det kan også ta litt tid. Når programmet er ferdig med å scanne vil disken din komme opp, og dens tre partisjoner. (hvis ikke den kommer opp er det minnepennen din som vises. Har det skjedd går du til rullegardinet i øverste høyre hjørne, trykker på det og velger disken din) På disken din ligger det som sagt tre partisjoner. Den ene er veldig liten, og ligger helt til venstre. Her ligger det en frisk installasjon av XP som du alltid kan gjenopprette XP fra. Det var også den XP ble installert fra første gang du startet maskinen din. Neste partisjon heter "OS Install". Her er Windows installert, og det er dette som er C disken din i Windows. denne skal du ikke røre i denne omgang. Til høyre for "OS Install" ligger det en annen partisjon. Det er den jeg vil du skal slette. Det gjør du ved å trykke på den med musa, for så å trykka "delete" med keybordet. Der den partisjonen lå vil det nå bare være grått. Det betyr at det er et tomt område på disken din. Ingen filer, ingen partisjoner, ingen ingenting. Høyreklikk så partisjonen "OS Install" og velg "Resize/Move" Du forstørrer så partisjonen "Os Install" til det bare er ca 15GB med "grått" altså tom harddisk igjen. Har du gjort alt riktig nå har du sletta det som er D disken din i Windows, og forstørret C disken din til det bare er ca 15GB med "grått" igjen. Føler du deg sikker på at du har gjort det riktig trykker du nå på den, grønne hake knappen over partisjonene dine. Avhengig av språk vil det stå bruk eller use på den. Muligens aply. NÅR DU HAR TRYKKET PÅ DEN KNAPPEN, OG SATT IGANG DEN PROSESSEN PÅ DU IKKE AVBRYTE! Da vil du mest sannsynlig ødelegge partisjonene, og du må i beste fall måtte starte helt på nytt. Harddisken din blir konfigurert som du har valgt, og er klar til installasjon når Gparted er ferdig. Når Gparted er ferdig med jobben lukker du det, går til skrivebordet, og trykker på ikonet "Install" Så følger du bare instruksjonene til du kommer til et vindu der du velger tastaturoppsett. Her sørger du for å velge norsk tastatur, og "eliminate dead keys" Om du vil ha det norske tatsaturoppsettet du er vant med. Så trykker du neste, og får så opp et vindu der du skal velge hvor du vil at Ubuntu skal installeres. Her velger du "Guided - Use free space" Med dette gir du beskjed til Ubuntu om at du vil ha det installert på det grå uformaterte og tomme feltet du tidligere laget. Så følger du videre instruksjoner. Når du får spørsmål om du vil importere dokumenter og innstillinger, velg nei. Så følger du bare innstillingene, og lar så Ubuntu installere. Lykke til! Lenke til kommentar
FI_asko Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg har lagt inn ubuntu på min msi wind nå. Men jeg sliter litt med å få til 3 ting: -emerald -compiz -trådløse drivere Hvordan får jeg lagt inn disse? Lenke til kommentar
gas62 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 jeg har lagt inn ubuntu på min msi wind nå.Men jeg sliter litt med å få til 3 ting: -emerald -compiz -trådløse drivere Hvordan får jeg lagt inn disse? Det er en stund siden jeg la inn Compiz nå, men det var noe slikt som: - Start System -> Administration -> Software Sources - Pass på at både main og universe er valgt - Start System -> Administration -> Synaptic Package Manager - Trykk Search, skriv inn compiz og trykk Search - I listen som kommer opp, dobbeltklikker du på compiz og compizconfig-settings-manager - Trykk Apply - Start System -> Preferences -> Advanced Desktop Effects Settings - Skru av og på effektene du vil ha Emerald ligger også i universe. Jeg har installert den, men ikke brukt den. Kompilering av drivere for wireless står beskrevet her. Lenke til kommentar
FI_asko Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 har prøvd dette, men stopper her: Next, download and unpack the modified driver sources: wget http://launchpadlibrarian.net/16098501/rtl...716.2008.tar.gz tar xvzf rtl8187se_linux_26.1016.0716.2008.tar.gz Lenke til kommentar
gas62 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 har prøvd dette, men stopper her: Next, download and unpack the modified driver sources: wget http://launchpadlibrarian.net/16098501/rtl...716.2008.tar.gz tar xvzf rtl8187se_linux_26.1016.0716.2008.tar.gz Hva skjer da? Får du en feilmelding? Hvilken? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 På første side i tråden, i testen finner du en link til en superenkel fiks til trådløskortet. Lykke til Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hei:) flotte guider, synn jeg så dem litt for sent.. Jeg har lagt inn ubuntu, men må ha valgt noe gæli' under installasjonen.. Ubuntu funker flott, men jeg kommer meg ikke tilbake til xp.. Når jeg ser på ledig plass på disken tror jeg xp ligger der fortsatt, Ubuntu tar vel ikke så mange GB'ene..? Har noen en løsning? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Gleder meg at du har lagt inn Ubuntu, håper du liker og forstår det det. Like greit å si det med engang: Mest sannsynlig har du overskrevet Windows (klarte det selv engang på skolepcen, og jeg skal love deg at datamannen ble forbanna ), og Windows ligger endelig der det hører hjemme. På havbunnen. Det som imidlertid kan ha skjedd er at det under installasjonen kan ha skjedd noe kuk med oppstartslasteren(som heter GRUB. Det er denne som lar deg velge hvilket OS som bootes under oppstart.) Du har forstått hvordan du åpner disker/partisjoner i Ubuntu ja? Flott, da ser du etter en partisjon som heter OS install, det er her Windows skal ligge. Finner du den åpner du den, og ser litt rundt i mappesystemet. Du skjønner fort om Windows ligger der eller ikke, siden Ubuntu har en helt annen mappestruktur enn Windows. Skulle du finne Windows er det et godt tegn, og mye tyder da på at GRUB er litt korrupt. Er det GRUB som er ødelagt kan du lese litt på denne linken: http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/rein...s-wipes-it-out/ Eller Google generelt. Skulle du ikke skjønne det, skrik ut på forum (evt denne tråden) og folk vil komme til unnsetning:) Om du ikke finner Windows' mappesystem er Windows nesten helt sikkert tapt. Hvis du på død og liv vil ha en Windows installasjon på pcen din kan jeg hjelpe deg med å fikse en ny en. MEN, tror du at du trenger Windows? Endret 21. september 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Takker masse for raskt og flott svar(!)(!),meeen, må nok spørre litt til likevel.. Du har forstått hvordan du åpner disker/partisjoner i Ubuntu ja? Ehmm.. Ikke helt tror jeg.. Mener du ""system"-->"administrasjon"-->"partition editor""? Denne ligger ikke på min liste.. Du spør om jeg på død og liv trenger Windows: Neei,, har jo mest lyst til å kun ha Ubuntu, men syns Windows kan være greit til programmer vi bruker på skolen osv.. Har jo Wine, men føler dette går tregt.. Er det slik, eller har jeg gjort noe tull der også? Endret 21. september 2008 av kau Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Du har tilgang til alle partisjoner og disker fra "steder" menyen. "places" om du har på engelsk språk. Du kan også åpne "datamaskin" fra "steder" menyen. Datamskin ~ Min Datamaskin i Windows. Tapet av ytelse i Wine er sjeldent veldig stort, men du vil som oftest tape litt ytelse. Tror neppe det vil ha mye å si i kontor/skole applikasjoner. Dessuten finner du veldig mange gode og gratis programmer til Linux Ubuntu som ofte erstatter eller overgår programmer med lik funksjonalitet i Windows. Grunnen til at jeg spør om du på død og liv trenger Windows er fordi det medfører litt arbeid å installere Windows på nytt. Dessuten vil du etter min mening ikke trenge det på en netbook med mindre du er avhengige av noen Windows only programmer. Edit: Nei, du har ikke gjort noe tull nå Endret 21. september 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hadde du kunnet tatt litt flere bilder av datan i Windows/Ubuntu? Bare for å få et størrelsesforhold (for å se hvor "stort" 600 høydepiksler er). F.eks. gå inn på hw.no, vg.no e.l. og ta print screen? Flott brukertest forøvrig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå